تعداد بازدید: 3124

توصیه به دیگران 0

جمعه 23 آذر 1397-9:16

28 آذرماه،

دو آلبوم موسیقی مازندرانی در بابل رونمایی می شود

از ساعت 17 تا 19 تاریخ 28 آذرماه، مراسم رونمایی از دو آلبوم مازندرانی به نام های «خوشرو خوانش» و «خنش خوشرو- اسحاقی» برگزار می شود.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: موسسه فرهنگی و هنری آفتاب نو که به صورت تخصصی در کار آموزش موسیقی، اجرای ورک شاپ ها و کنسرت های موسیقی و تولید آلبوم موسیقی در بابل فعال است، از ساعت 17 تا 19 تاریخ 28 آذرماه، مراسم رونمایی از دو آلبوم مازندرانی را برگزار می کند. این مراسم در مجتمع سینمایی بابل برپا می شود و ورود برای همه رایگان است.

استادان ابوالحسن خوشرو و محمدرضا اسحاقی دو آلبوم «خوشرو خوانش» و «خنش خوشرو- اسحاقی» را اجرا کرده اند. در همین زمینه با «سیما سهرابیان» -مدیر موسسه آفتاب نو و تهیه کننده این آثار- گفتگو کردیم.

*خانم سهرابیان، موسسه شما با چه هدفی این دو آلبوم موسیقی محلی را منتشر کرده؟

-صرفاً جهت حفظ موسیقی بومی و حمايت از استادان موسیقی مازندرانی.

*یعنی در اندیشه کسب درآمد نبودید؟

- به صراحت می گویم كه موسسه فرهنگي هنري آفتاب نو در رابطه با موسيقي سنتي و بومي تا حال حتي يك ريال انتفاعي كار نكرده است.

برای نمونه ما همايش پر هزينه اي را مهر ٩٤ با عنوان نخستین همايش موسيقي بومي مازندران در دانشگاه نوشيرواني بابل برگزار کردیم که با تجليل از گدارها و با حضور گروه استاد اسحاقي و استاد خوشرو، گروه كوبه اي دسركوتن عليزاده و فيوج زاده، استاد طيبي و...همراه بود و هیچ درآمدی بابت آن مراسم نداشتیم و هدف فقط حمایت از هنرمندان منطقه بود.
 هم چنین چندين اجرای پژوهشي و موسیقی برای سازمان هاي خيريه، انجمن هاي بيماری های خاص، انجمن هاي ادبي و ورزشي به صورت رايگان داشتيم.

*باز هم این گونه حمایت ها را خواهید داشت؟

-بله، این کار را قطعاً ادامه خواهيم داد. در رابطه با توليدات آلبوم های  بومي هم همين طور خواهد بود. استادان موسيقي بومي مانند گنجينه هاي فرهنگي و تاريخ گوياي فرهنگي ما هستند و حمايت و حفظ آثار اين عزيزان وظيفه ماست.

*شما قصد دارید از موسیقی و استادان موسیقی منطقه حمایت کنید. آیا خودتان مورد حمایت قرار می گیرید؟

-مهمترين مسئله در رابطه با توليد آلبوم و فعالیت های هنری، حمايت از توليد كننده و رعايت قوانين كپي رايت است، به خصوص در رابطه با توليدات سنتي و بومي. به نظر من بايد از توليدات موسساتي  كه اصلا جنبه انتفاعي ندارند و فقط حامی هنرمندان بومي هستند، بيشتر حمايت كرد.



در مراسم رونمایی دو آلبوم خوانش و خنش که 28 آذر در بابل برگزار می شود، چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ بخشی از برنامه ها را معرفی کنید.

 -مدت هاست در تدارك مراسم رونمايي هستم و با عشق اين كار را انجام مي دهم. اميدوارم غروب به ياد ماندني را داشته باشيم. آقاي هاشمي و آقاي محمدنژاد از استادان موسسه آفتاب نو هستند. اقاي يوسفي نوازنده ماهر دوتار هم از دوستانی هستند كه ان شاالله در اينده همكاري بيشتري با هم خواهيم داشت. اين نوازندگان در حمايت از استادان موسیقی، از ما هيچ دستمزدي نگرفتند. در مراسم رونمايي به خوانندگي استاد حسین علمباز و استاد ابوالحسن خوشرو اجراهایی را خواهیم شنید. استاد اسحاقي هم در مراسم حضور دارند. هم چنین يك اجرا از چند هنرمند دف نواز موسسه به سرپرستي آقاي هاشمي خواهيم داشت.

دو سخنراني كوتاه از دو استاد ادبيات موسسه اقاي دكتر محمودي و اقاي طاهري به همراه سخنرانی دبیر سازمانهاي مردم نهاد بابل اقاي موسوي خواهيم شنید. مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، فرماندار بابل و مسئولان دیگر، همراه با هنردوستان و هرمندان هم مهمان مراسم رونمایی هستند.

*در انتها قطعات دو آلبوم را هم برای خوانندگان ما معرفی کنید.

آلبوم های «خِنِشِ اسحاقي-خوشرو» و «خوشروخوانش» توسط موسسه خانه هنر آفتاب نوی بابل به تهیه کنندگی من و مدیرتولیدی بهنام مقدسی منتشر شده اند.

موسيقي و شعرفولكلور وخواننده های آلبوم «خنش» محمدرضا اسحاقي و ابوالحسن خوشرو هستند. نوازنده دِسَركتن و دايره محمدرضا هاشمي، كمانچه حافظ محمد نژاد و دوتار محمد يوسفي است. چهار تراك این آلبوم از استاد اسحاقي است و سه تراک از استاد خوشرو.

در این آلبوم قطعات تبري، بانوبانو، چتري جان، مريم جان، قمر، سه گاه مازندراني، طبیب، حسين خان، هرايي، استرابادی، غريبي يار، هژبر سلطون، حقاني، ريزمقامي و دخترعموجان وجود دارد.

موسيقي و شعر آلبوم دوم یعنی «خوشرو خوانِش» هم فولكلور است. ابوالحسن خوشرو خواننده این آلبوم است، دِسَركتن و دايره را محمدرضا هاشمي نواخته، تنبك و دايره  کار روزبه خوشروست، كمانچه را حافظ محمدنژاد و دوتار را محمد يوسفي نواخته اند.

این آلبوم 8 تراک دارد: فاطمه مسكين، بلبل سره دار، ابِربيته هِواره، مريم جان، گل بهرام، كتولي، لاره و ونوشه.

*مطلب مرتبط:

چراغ موسیقی در بابل روشن است




  • میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپاپاسخ به این دیدگاه
    شنبه 1 دی 1397-8:52

    با سلام و عرض ادب
    مطالب جالب بود ، مازندران موسیقی خود را مدیون بزرگانی است که شاید برخی از آنها در بین ما نباشند و این هنر زیبا از قدیم دست به دست به نسل امروزی منتقل شده است و هنوز هم بعضی از این بزرگوارها در قید حیاط هستند و با هنر زیبای خود همه ما را بهرمند می سازند که از جمله می توان به استاد خوشرو و استاد اسحاقی و دیگر بزرگواران اشاره کرد و بنده هم با صدای این بزرگواران در غربت از شوق اشک از چشمانم سرازیر می شود .
    وشونه خنابدون


    ©2013 APG.ir