تعداد بازدید: 3259

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 23 دی 1397-8:1

بدون تخصیص اعتبار دولتی در حال اجراست:

بازگشایی تنگه «اوات» سوادکوه

تنگه «اوات» سوادکوه  که سالانه چند نفر را به دام مرگ می کشاند و مشکل چند دهه اهالی منطقه است، بدون تخصیص اعتبارات دولتی در حال باز گشایی است.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، حلیمه خادمی: تنگه «اوات» سوادکوه یکی از پیچ های تند منطقه پالند و اوات محسوب می شود که سالانه چند نفر را به دام مرگ می کشاند و مشکل چند دهه اهالی منطقه است. این تنگه در سال جاری بدون تخصیص اعتبارات دولتی در حال باز گشایی است.

سعید یزدانی -فرماندار شهرستان سوادکوه- با بیان اینکه تنگه اوات یکی از مسیر های صعب العبور شهرستان است، افزود: اهالی بالادست این تنگه که بیش از 6 روستا هستند، باید از این تنگه عبور کنند که هرساله خطرات زیادی را برای رهگذران این مسیر به وجود می آورد.

رئیس شورای تامین شهرستان با اشاره تصادفات 12 سال گذشته در این تنگه که بیشترین فوتی را داشته، اظهار کرد: با سقوط یک مینی بوس در این تنگه 30 تن جان باختند که یک فاجعه بزرگ انسانی در این منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه برای عریض شدن جاده اعتباری تخصیص داده نشده است، گفت: پیچ تند صخره ای با عرض 4 متری جاده در این مسیر شرایط خطرناکی را برای مردم منطقه به وجود آورده بود.

یزدانی با اشاره به اینکه خط تغذیه گاز بنا بود از این مسیر عبور کند، ادامه داد: با پیگیری ها و جلسات مشترکی که با اداره های راه و گاز برگزار شد، مصوب کردیم به شرطی  خط تغذیه گاز از کنار جاده عبور کند که پیمانکار شرکت گاز طول صخره را که پیچ تندی دارد، برداشته، تنگه اوات را به مسیری امن تبدیل کند.

وی با تاکید بر اینکه با شکسته شدن صخره های سنگی عرض 4 متری جاده به 8 متر نیز خواهد رسید، افزود: با حذف پیچ تند در این منطقه خطر به حداقل می رسد و به یک منطقه امن تبدیل خواهد شد.

*پرخظرترین جاده روستایی منطقه

 پیرمرد 60 ساله ساکن منطقه بیان کرد: در 6 ماه اول سال 3 تصادف در این تنگه رخ داده است. سال های قبل نیز پرت شدن مینی بوس از این تنگه را شاهد بودیم که به قطع نخاع و فوت مردم منجر شده بود.

علی خلیلی ساکن روستای بالادست تنگه اوات می گوید: این جاده از سال 57 تا کنون جزو جاده های پرخطر روستایی منطقه است که با تعریض جاده مشکلات اهالی رفع می شود.

وی تعداد تصادفات سالانه این تنگه را بیش از 8 مورد عنوان کرد و گفت: ریزش سنگ، کم عرض بودن جاده و پیچ تند از جمله خطرات این جاده است.

*250 متر از یک کیلومتر

  مسئول اجرایی شرکت گاز هم گفت: فرماندار شهرستان سوادکوه با پیگری و رایزنی ها شرکت گاز را مجاب کرده در جهت رفاه حال ساکنان منطقه این تعریض در این مسیر صعب العبور را بر عهده بگیرند.

 عزیزی ادامه داد: کل تنگه یک کلیومتر است که شرکت گاز متعهد شده 250 متر را که بسیار خطرناک تر از مسیرهای دیگر است، با شکستن صخره ها تعریض کند.

وی تصریح کرد: اگر خط لوله گاز را از بالای صخره عبور می دادیم از حجم و سختی کار کاسته می شد اما با پیگیری مسئولان و حفظ جان مردم منطقه بر سختی کار خود افزودیم تا بتوانیم برای مردم منطقه امنیت را به ارمغان آوریم.



    ©2013 APG.ir