تعداد بازدید: 3948

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 4 تير 1398-23:42

معاون وزیر نفت در مراسم افتتاح گازرسانی در شهر آلاشت:

80 درصد توسعه گازرسانی در دوره زنگنه بوده است

حسن منتظر تربتی: 95 درصد مردم از نعمت گاز برخوردار هستند، این درحالی است که حتی روسیه که یکی از بزرگ‌ترین منابع گازی دنیا را در اختیار دارد، در این وسعت گازرسانی نکرده است/80 درصد توسعه گازرسانی در دوره وزارت آقای زنگنه بوده است.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، حلیمه خادمی: مراسم افتتاح گازرسانی در شهر آلاشت سوادکوه، سه شنبه با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

احمد حسین زادگان در این مراسم بیان کرد: گازرسانی تنها یک پروژه اقتصادی نیست.  صرف ۸۱ میلیارد تومان برای گازرسانی به ارتفاع ۳ هزارمتری توجیه اقتصادی نداشت  اما در نظام جمهوی اسلامی ایران قرار بر این است که عدالت اجتماعی برای همه محقق شود. نوع نگاه انقلاب و نظام بر این است تا همه مردم در هر منطقه‌ای از دشت و کوهستان و نقاط محروم از امکانات برخوردار  شوند؛ زیرا که انقلاب ما انقلاب محرومان و مستضعفان است.

وی  با اشاره  به وجود  زیرساخت‌های مناسب در روستاها نظیر  آب، برق، گاز، شبکه تلفن همراه و اینترنت  ادامه داد: این زیر ساخت ها بستری برای ایجاد اقتصاد پویا و خودکفا است  و سعی ما بر این است تا به جایی برسیم که دشمن از  اقتصاد برای تهدید ما استفاده نکند.

استاندار مازندران یکی از اهداف گازرسانی را ایجاد زیرساخت های مناسب برای مهاجرت معکوس اعلام کرد  و اظهار داشت: تمام دولت‌های پس از انقلاب، اولویت خود را بر ایجاد زیرساخت در روستاها گذاشته‌اند. با فراهم شدن زیر ساخت‌ها   از جوانان نیز انتظار داریم که بازگردند.

وی  با بیان اینکه دشمن پاشنه آشیل ما را اقتصاد می‌داند اذعان داشت:  باید با استفاده از ظرفیت های اقتصاد غیر نفتی به جایگاهی برسیم تا دشمن، اقتصاد را پاشنه آشیل ما قرار ندهد. دولت امریکا برجام را نقض کرده  و با اعمال تحریم‌ها  اقتصاد  را نشانه رفته است تا ما را به زانو درآورد، ولی در دوره تحریم هم موفق نبوده‌اند و امیدواریم با کمک خداوند، هدایت رهبری، هوشمندی دولت و نظام و ایستادگی و مقاومت مردم به نقطه واقعی استقلال کامل و خودکفایی برسیم.

حسین زادگان گفت:  بار اصلی منابع مالی و اقتصاد کشور بر عهده وزیر نفت است اما  با وجود تحریم های ظالمانه و با وضع اقتصادی انجام پروژه‌ها متوقف نشده و اعتقاد ما بر این است که با وجود چنین ظرفیت‌ها و اشخاصی این کشور قابل تحریم نیست.

وی افزود: هنوز ۳۰ درصد اقتصاد کشور به نفت وابستگی دارد و در فضای تحریم باید مدیریت کنیم.



استاندار مازندران با بیان اینکه سوادکوه دارای ظرفیت بالایی برای بوم‌گردی، صنایع‌دستی، محصولات کشاورزی و دامی  و نگاه ما ایجاد زیرساخت در روستاهای کم برخوردار و دورست به منظور اشتغال‌زایی است، گفت: باید از ظرفیت این مناطق استفاده شود و در کنار آن، اشتغال خانگی را گسترش دهیم. میلیارد ها تومان تسهیلات کم بهره به طرح های اشتغالزایی و تولید در روستاهای مازندران پرداخت شد و دولت نیز در این راستا تسهیلات کم بهره در اختیار در خواست کنندگان  قرار می‌دهد.

وی با اذعان بر اینکه آمدن گاز تنها به معنای گرما نیست، افزود: مهم این است که پس از آن آبادانی، توسعه و رشد اقتصادی هم بیاید و مردم از ظرفیت‌ها استفاده کنند.

استاندار مازندران با اشاره به این که در شرایط تحریم شاهد افتتاح گاز رسانی به یکی از مناطق محروم هستیم که هزینه بالایی هم داشته است، ادامه داد: در این شرایط اقتصادی میلیاردها تومان تسهیلا ت کم‌بهره پیش‌بینی و شتاب خدمات رسانی به مردم در دولت تدبیر و امید چندین برابر شده است، باید هوشمندی دولت، نظام و ایستادگی و مقاومت سخت مردم را تحسین کنیم.

* وسعت گازرسانی ما از روسیه هم بیشتر است

حسن منتظر تربتی -معاون وزیر نفت- در این مراسم گفت:  با حساب دو دو تا چهارتا، شاید گازرسانی به مناطقی با این ارتفاع توجیه اقتصادی نداشته باشد، اما در دیدگاه ما تأمین رفاه و آسایش مردم مد نظر است و جمهوری اسلامی و دولت، رفاه مردم را با هیچ چیزی معاوضه نمی‌کنند. با وجود  سختی‌های زیاد در  امر گازرسانی و رسیدن به ارتفاع ۳ هزار متری، دو خواسته داریم؛ اول اینکه گاز را با رعایت نکات ایمنی استفاده کنید و دوم اینکه به اندازه مصرف کنید.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران اولین کشوری است که درآن به  این وسعت و در نقاط دوردست آن گازرسانی انجام شده است و 95 درصد مردم از نعمت گاز برخوردار هستند، گفت: این درحالی است که حتی روسیه که یکی از بزرگ‌ترین منابع گازی دنیا را در اختیار دارد، در این وسعت گازرسانی نکرده است.



تربتی با اعلام اینکه تا  سه سال آینده تقریباً تمام روستاها به شبکه گاز متصل خواهند شد، اظهار داشت: با تمام این تحریم‌ها نه مردم و نه دولت، نگران نیستند و این امر بیانگر صلابت نظام  است.

این مسئول تاکید کرد: 80 درصد توسعه گازرسانی در دوره وزارت آقای زنگنه بوده است.

 وی با بیان اینکه گازرسانی به خاطر رفاه مردم تعطیل نشده است و قول داده‌ایم که هر سال سه هزار روستا گازرسانی شود، تصریح کرد: استان‌های سبز کشور را به زودی معرفی خواهیم کرد. شهرهای سبز شهرهایی هستند که میزان مشترکان گاز آن به ۹۸ درصد شهروندان رسیده باشند.

معاون وزیر نفت گفت: طرح‌های بهره برداری شده از گاز رسانی پایان کار نیست بلکه آغازی است تا طرح‌های وابسته به گاز را راه اندازی کنیم.

* گازرسانی می‌تواند کمک کار مهاجرت معکوس باشد

جعفر احمدپور -مدیرعامل شرکت گاز مازندران- نیز با بیان کرد:طول پروژه  گاز رسانی آلاشت  59 کیلومتر بوده است، ولی  از نظر سختی و هزینه، انجام آن معادل ۵۹۰ کیلومتر در شبکه شهری برابری می کند.

وی با بیان این که این پروژه عظیم و سخت بود و در سه دوره مدیریتی اجرا شد، ادامه داد: برای ساکنان و مردم منطقه تحقق این پروژه رویایی بود و گمان نمی‌کردند گاز تا این ارتفاع و به منطقه آلاشت برسد. اما امروز این کار سخت انجام شده است و  آلاشت و هفت روستای اطراف از نعمت گاز برخوردار شده اند.



وی با بیان اینکه هزینه هر علمک گاز حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، گفت: ما زمانی مجوز این کار را اخذ کردیم که هزینه هر علمک حدود ۶ میلیون تومان بوده است. در حال حاضر در شهر آلاشت و روستاهای اطراف  در حال نصب علمک هستیم.

 این مسئول اعلام کرد: برای گازرسانی به شهرآلاشت و هفت روستای همجوار بیش از ۸۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. کل هزینه صرف شده برای افتتاح گازرسانی به این منطقه تاکنون ۲۳ میلیارد تومان بوده و برای گازرسانی به کل منطقه با ۵۳ روستا، اعتباری بالغ بر ۸۱0 میلیارد ریال  باید هزینه شود که در صورت تخصیص به موقع نقدینگی و نبود موانع قانونی، تا آخر سال همه آنها گازدار خواهند شد.

احمدپور گفت: گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد گاز در دستور کار قرار دارد و گازرسانی می‌تواند کمک کار مهاجرت معکوس باشد.

*با پیگیری دولت یک ابر پروژه به سرانجام رسید

سید علی ادیانی -نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، سیمرغ در مراسم افتتاحییه گاز رسانی آلاشت گفت: اجرای این طرح در ارتفاع ۲ هزار متری فراتر از یک طرح عمرانی است و گاز رسانی به آلاشت مبین مردمی بودن نظام اسلامی است. این طرح ثابت کرده است که خدمات دولتمردان، مجلس و مجموعه حاکمیت به همه نقاط ایران به ویژه مناطق محروم رسیده است.

 وی بیان کرد: با پیگیری دولت یک ابر پروژه به سرانجام رسید و با اجرای دو پروژه آب رسانی از لفور به بخش جلگه ای و انتقال گاز از جلگه به ارتفاعات در شیب های 90 درجه ای غیر ممکن ها ممکن شد و افسانه ها به واقعیت تبدیل شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه گاز رسانی در ارتفاعات 3 هزار متری یک شاهکار بوده ادامه داد: باید بر دستان مدیران و پیمانکاران این طرح بزرگ بوسه زد. این پروژه در زمستان 90 کلنگ زنی شد و امروز با پشت کار و همت مدیران به بهره برداری رسید و تا پایان شهریور نقطه صفر مرزی سوادکوه در امام زاده حسن نیز از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

*خدمت با طعم منت!

یادداشت زیر، پس از انتشار خبر بالا در کانال مازندنومه منتشر شد:

◀️روز گذشته مراسم افتتاح گازرسانی به شهر آلاشت سوادکوه و 7 روستای اطراف آن با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

متن کامل گزارش را می توانید در سایت مازندنومه بخوانید.

اما موضوع عجیب در اظهارات مسئولانی که به سخنرانی پرداختند، اعلام چندباره مشکل بودن اجرای پروژه و صرف هزینه چند برابری برای گازرسانی به این منطقه کوهستانی بود.

این موضوع آن قدر در سخنرانی ها تکرار شد که طعم خدمت به منت تبدیل شد!

سال ها طول کشید تا گاز به این منطقه کوهستانی برسد و اینک مسئولان به جای عذرخواهی بابت تاخیر چندساله، مرتب منت می گذارند که کار سختی انجام دادیم، توجیه نداشت، پول زیادی خرج کردیم و الخ. انگار از جیب خود و خانواده شان هزینه کرده اند!

برخی اظهارات دیروز را بخوانید:

1-استاندار مازندران در مراسم افتتاح گازرسانی به آلاشت سوادکوه گفت: صرف ۸۱ میلیارد تومان برای گازرسانی به ارتفاع ۳ هزارمتری توجیه اقتصادی نداشت!

وی با اشاره به شرایط امروز که در تحریم ظالمانه قرار داریم، افزود: شاهد افتتاح گاز رسانی به یکی از مناطق محروم هستیم که هزینه بالایی برای دولت داشته است!


2- حسن منتظر تربتی معاون وزیر نفت گفت: با حساب دو دو تا چهارتا، شاید گازرسانی به مناطقی با این ارتفاع توجیه اقتصادی نداشته باشد!

وی تاکید کرد: با وجود  سختی‌های زیاد در  امر گازرسانی، طی هزاران کیلومتر و رسیدن به ارتفاع ۳ هزار متری، دو خواسته داریم: اول اینکه گاز را با رعایت نکات ایمنی استفاده کنید و دوم اینکه گاز را هدر ندهید و به اندازه مصرف کنید!

3- جعفر احمدپور -مدیرعامل شرکت گاز مازندران- تصریح کرد: طول پروژه  گاز رسانی آلاشت  59 کیلومتر بوده است، ولی از نظر سختی و هزینه، اجرای آن معادل 590 کیلومتر در شبکه شهری برابری می کند.

وی افزود: برای این پروژه  هزینه گزافی صرف شد! این پروژه عظیم و سخت بود و در سه دوره مدیریتی اجرا شد.

این مسئول ادامه داد: برای ساکنان و مردم منطقه  تحقق این پروژه رویایی بود و گمان نمی‌کردند گاز تا این ارتفاع و به منطقه آلاشت برسد اما امروز با همت و تلاش شبانه‌روزی این کار سخت انجام شد!

4- سیدعلی ادیانی –نماینده مردم منطقه در مجلس- با اشاره به اینکه گاز رسانی در ارتفاعات 3 هزار متری یک شاهکار بوده، ادامه داد: باید بر دستان مدیران و پیمانکاران این طرح بزرگ بوسه زد!




    ©2013 APG.ir