تعداد بازدید: 3578

توصیه به دیگران 1

جمعه 8 آذر 1398-22:19

کارآفرینی در دست‌اندازهای اداری

کارآفرین و ورزشکار ملی: برای گرفتن مجوز پرورش قرقاول، باید به 13 اداره مراجعه کنم. متاسفانه به تولید کمک نمی شود و سنگ اندازی های عجیبی وجود دارد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حلیمه خادمی: سوژه این گزارش پیش‌تر، بارها سوژه رسانه ها شده بود. چهره ای شناخته شده در سوادکوه است. او قهرمان ملی، مربی و مدیر باشگاه تیراندازی، تیراندازی و جانباز 70 درصد جنگ تحمیلی است. این بار اما کارآفرینی بهانه دیدارم با «سید رمضان صالح نژاد» است.

نامش رمضان است، متولد رمضان 1348 در شهر زیراب، ماه رمضان سال ۶۴ هم با چهار لول ضدهوایی، در جبهه های جنگ قطع نخاع و ویلچرنشین شد.

می گوید: «نرفتیم جنگ که وارد کننده و مصرف کننده باشیم. ما جنگیدیم تا استقلال خود را به رخ جهانیان بکشیم.»

شغل اصلی اش مربی ورزش تیر اندازی و مسئول استعداد یابی تیم ملی تیراندازی است. صالح نژاد می گوید: « این مشاغل از نظر من پشت میز نشینی است. بدن به فعالیت بدنی نیاز دارد و  باید حرکت کرد.»

همراه این جانباز ساعی وارد باغ در بلندای شهر زیراب  می شوم. فضای این باغ دلنشین و خانه ای در میان باغ است که با راه راه سفید و قرمز، رنگ آمیزی شده. نیمی از این باغ را همسر سید رمضان و نیمی دیگر را رضا –پسرش- مدیریت می کنند.

ابتدا به قسمت شمالی باغ و سوله پرورش قرقاول می رویم. جوشکار مشغول ساخت کانکس جدیدی برای قرقاول هاست.

رضا برای پرنده ها خوراک می ریزد. قرقاول ها با دیدن من به پرواز در می آیند و خود را به توری های اطراف قفس می کوبند و این گونه نارضایتی خود را از حضور یک غریبه اعلام می کنند.

* پدر، پسر، مادر

سید رمضان صالح نژاد سه انگیزه فعالیت بدنی،کسب درآمد و شهرت را لازمه شروع یک کار مناسب می داند و ادامه می دهد: بخش باغ و صیفی جات را به همسرم واگذار کرده ام و سوله را در اختیار پسرم قرار داده ام تا تولیدات مختلف را امتحان کند و اینک پرورش قرقاول انتخاب شده است.

او قرقاول را موجودی زیبا و باکلاس معرفی می کند و می گوید: اگر روزی ده کیلو دانه برایش بریزی، فقط به اندازه خوراک  روزانه خود می خورد.

این جانباز 70 درصد جنگ، دوسال پیش با 21 جوجه قرقاول کار خود را آغاز کرد. در این مدت 1500 تخم قرقاول را فروختند و 300 جوجه را هم برای افزایش نسل نگه داشتند.

در سال دوم 120 قرقاول ماده و 40 قرقاول نر را نگه داشتند و مازاد را به کشتارگاه بردند. چند سئوال از صالح نژاد می پرسم و او پاسخ می دهد:

-بازار تقاضای قرقاول چگونه است؟

-خیلی خوب است و حتی صف خرید تشکیل می شود. هر قرقاول بیش از 80 هزار تومان قیمت دارد. تازه می توان بدن این پرنده را به  صورت تاکسیدرمی هم به فروش رساند .

-آیا گوشت تقلبی قرقاول هم در بازار پیدا می شود؟

-خیر، گوشت قرقاول به گونه ای است که نمی توان در فروش آن تقلب کرد، درسینه و ران قرقاول تیغ وجود دارد، پس نمی توان جوجه یا مرغ خانگی را جای قرقاول به فروش رساند.

-غذای این پرنده ها چیست؟

- خوراک این پرنده آویشن، ارزن، علف های هرز وجین های باغ و مانند این هاست.

ویلچر نشینی صالح نژاد مانع حضور پر رنگ و تاثیر گذارش در جامعه و فضای کسب و کار نشده است.



*دو سال 13 میلیون تومان فروش

سوله پرورش قرقاول آقای صالح نژاد  750متر است که در این متراژ بیش از 3500 قرقاول می توان پرورش داد.

می گوید: در یک فضای 12 متری می توان 50 قرقاول نگهداری کرد. قرقاول ماده در هر 27 ساعت تخم گذاری می کند.

-وضعیت درآمدی این کار چگونه است؟

-برای خرید خوراک و هزینه های نگهداری پرنده ها، کمتر از دو میلیون تومان هزینه کرده ایم، اما بیش از 13 میلیون تومان فروش داشته ایم. تازه خودمان هم گوشتش را مصرف می کنیم.

-روزانه چند ساعت از وقت تان را صرف رسیدگی به قرقاول ها می کنید؟

-پرورش قرقاول نشاط آور است و وقت زیادی از ما نمی گیرد. در روز 2 ساعت وقت برای رسیدگی به قرقاول ها کفایت می کند. محیط نگهداری قرقاول ها پوشیده از ماسه بادی است. فضولات این پرنده نیز به عنوان کود در باغ استفاده می شود. هم چنین تاکسیدرمی قرقاول بیش از چهارصد تومان درآمد دارد.



*در باغ سبز

همراه با این جانباز جنگ، از سوله پرورش قرقاول خارج می شویم و به سمت باغ می رویم.  همسر صالح نژاد در حال کاشت سیر است.

باغ به قسمت های مختلف تقسیم شده که هر قسمت مخصوص یک محصول است. درختچه های گردو، لیموترش، سیب، انگور و بوته های توت فرنگی را هم می توان دید.

گوشه ی خیاط تعدادی کدو که از باغ چیده شده خودنمایی می کند. خانم صالح نژاد ما را مهمان چند فنجان چای داغ می کند.

سید رمضان بر این باور است که ریشه بسیاری از مشکلات روحی بانوان، بی تحرکی  است. می گوید: 800 متر زمین به همسرم هدیه دادم که او با سلیقه خود آن را به زیر کشت می برد.

پیاز، سیر،کنجد، سبزیجات، توت فرنگی، صیفی جات، زعفران و درختان پایه کوتاه میوه در این قطعه زمین تولید می شود. مازاد مصرف خانواده و بستگان هم به فروش می رسد.

سید رمضان با لبخند می گوید: تحرک بانوی خانه چند حسن دارد که مهم ترین آن حفظ سلامت جسمی و روحی است. با فروش محصولات، هزینه خرید بذرهای سبزیجات نیز فراهم و محصولات هم کاملاٌ ارگانیک تولید می شود .

* دست اندازهای اداری

این کارآفرین و ورزشکار ملی و قهرمان تیراندازی در پارالمپیک گلایه مند دست اندازهای اداری است و می گوید: برای گرفتن مجوز باید به 13 اداره مراجعه کنم. متاسفانه به تولید کمک نمی شود و سنگ اندازی های عجیبی دارند.

-مثلاً چه دست اندازهایی؟

-باید کارشناسان را با ماشین ببری برای بازدید پروژه، پول زیادی واریز کنی و درآخر هم کاری می کنند که از تولید و کارآفرینی پیشمان شوی و کار را رها کنی. بعضاً تولید کنندگان را اشخاصی می بینند که قرار است درآمد میلیاردی داشته باشد و آنها هم باید در این درآمد میلیاردی سهمی داشته باشن.

-این سنگ اندازی ها تولیدکننده را مایوس می کند.

-بله،  تولید یعنی اشتغال زایی که هیچ حمایتی از آن نمی شود. وقتی من سید رمضان صالح نژاد -جانباز 70درصد- برای گرفتن مجوز، درگیر دست اندازهای اداری هستم و خسته می شوم، یک جوان جویای نام و کار، چه می کشد؟  من درخواست تسهیلات ندارم، فقط می خواهم مجوز فعالیت داشته باشم و بس.

یادگار روزهای جنگ می گوید: ما جوانان را به کارآفرینی تشویق نکردیم و موانع اشتغال زایی را از بین نبردیم. حمایت از تولید در حدشعار باقی مانده است. اطراف باغ ما خیلی زمین خالی وجود دارد، اما آن قدر سنگ اندازی اداری هست که صاحبان زمین به دنبال کسب و کار نمی روند.



*تمام افتخارات سیدرمضان

سید رمضان صالح نژاد در باغ خود 6 شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است.  

او 26 عمل جراحی را  پشت سر گذاشته و تمام این کارها را روی وبلچر مدیریت می کند.

مدیر یک  باشگاه تیراندازی و داور این رشته و رئیس هئیت ورزشکاران معلول استان مازندران است.

دو کتاب  آموزش تیراندازی ویژه معلولان و فنون تیراندازی را هم نوشته که با شمارگان 4 هزار جلد به چاپ رسیده است و در حال حاضر مشغول نوشتن کتاب سومش در خصوص آموزش تیراندازی است.

صالح نژاد درآمد باشگاه تیراندازی مجهزش اش را که با فروش مدال هایش بنا کرده و  از سراسر ایران ورزشکار دارد، وقف معلولان کرده است.


  • شنبه 30 آذر 1398-0:35

    متأسفانه در مازندران برای اینگونه کارآفرینان ارزش قائل نیستند و اصولاٌ بستر لازم برای فعالیت و کار ، فراهم نیست . مسئولین ادارات به جای تشویق مردم به تولبد و کسب و کار ، دنبال افراد سرمایه دار هستند تا به قول خودشان سفره ای پهن کنند و آنها را نیز بی نصیب نگذارند . این آقایان سرمایه گذار را با سرمایه دار اشتباه گرفته اند و در عمل دشمن سرمایه گذاری و فعالیت تولیدی و مشوق سرمایه داری هستند .
    جا دارد استاندار محترم به اینگونه موارد شخصا ورود پیدا کنند .
    موارد بیشماری در استان داریم که از مورد این عزیز جانباز نیز جانگدازتر است .
    خداوند همه ما را به راه اسلام هدایت فرماید . الهی آمین


    ©2013 APG.ir