تعداد بازدید: 3610

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 29 فروردين 1386-0:0

ميراث در بحران

هشدار انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو:محوطه های تاریخی شرق مازندران در شرایط بحرانی قرار دارند.


 

 انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو به مناسبت روز ملی بناها و محوطه های تاریخی،دريادداشتي آثار تاریخی شهرستان بهشهر را در معرض خطر اعلام كرده است.در اين يادداشت آمده:

شهرستان بهشهر با توجه به تنوع آثار تاریخی و شناخت جامعه ی باستان شناسی جهان از اماکن مزبور، از شرایط نگهداری ابتدایی هم برخوردار نیست و متاسفانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور توجه لازم را نسبت به این اماکن ندارد.

 غار هوتو و کمربند به عنوان یکی از مادر مکان ها ی مهم در جهان، قریب به 50 سال است که رها شده و با توجه به این که در سال 1383 سازمان میراث فرهنگی مازندران در جهت ایجاد غار موزه در این مکان، شروع به اطلاع رسانی نموده و دفتری با عنوان پایگاه پژوهشی غارهای باستانی مازندران در این شهرستان مستقر شده بود، هیچ اقدام عملی در این مورد انجام نشده است؛حتی در اثر نبود کنترل و حفاظت از این غارها، ما شاهد حفاری های غیرمجاز در این مکان بوده ايم.( انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو طی مکاتباتی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، خواستار توجه و رسیدگی به شرایط بد این محوطه ی مهم تاریخی شده بود.)

پایگاه گوهرتپه نیز با توجه به حفاری و پژوهش های ارزشمند توانسته است به عنوان یکی از نشانه های اولیه ی تمدن و شهرنشینی در میان کشورهای حاشیه ی دریای مازندران مطرح شده و نیازمند حمایت جدی ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و تمامی دوستداران فرهنگ و تاریخ ایران زمین است.

 این مکان ارزشمند نیازمند تعیین حریم و آزادسازی محوطه ی باستانی است كه فعالیت های کشاورزی و باغداری، مواد فرهنگی بسیاری را در این محوطه تخریب كرده است.

هم چنين عباس آباد بهشهر با داشتن استخر و بنایی چهارتاقی در میان آب، دو برج آجری و سد ساخته شده در عهد صفوی و پوشش جنگلی، توانسته است بسیاری از مسافران و شهروندان منطقه را به سوي خود جلب كند كه با توجه به جاذبه ی بی بدیل خود می تواند به عنوان قطب گردشگری و شناسنامه معماری عهد صفوی در شمال کشور، پذیرای گردشگران سراسر جهان باشد و در فهرست آثار سازمان یونسکو به ثبت رسد.

متاسفانه در سال های اخیر این مکان مورد بی مهری قرار گرفته و با توجه به سطح نازل علمی مسئول این پایگاه و نتایج غیر کارشناسانه، بسیاری از مواد فرهنگی مکشوفه در عباس آباد مورد استحاله قرار گرفته است.

نبود نظارت دقیق پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بر عملکرد این پایگاه موجب شده است تا با انبوهی از گزارشهاي نادرست و متناقض مواجه شویم. تاج سد با توجه به قدمت کهنسال خود و شرایط زمانی ساخت آن، تبدیل به مسیری جهت عبور و مرور وسایط نقلیه شده و با توجه به ترک و نشست بخش هایی از این دیواره، هیچ گونه اقدامی در جهت جلوگیری از این عمل که خطری جدی برای این مکان محسوب می شود، انجام نشده است.

در حوزه گردشگری با توجه به نیاز مجموعه، متاسفانه هیچ اقدامی در جهت ساخت و ساز اماکن ضروری انجام نشده و تقاضای بسیاری از سرمایه گذاران بومی مسکوت مانده است. نبود امکانات اولیه و کمبود سرویس بهداشتی مورد نیاز مسافرین از معضلات جدی عباس آباد می باشد و اقدامات ناقص اخیر، پاسخگوی نیاز فراوان مردم منطقه هم نمی باشد.

 آلودگی صوتی، نبود روشنایی مناسب، خرابی جاده ی سنگفرش، بی توجهی به بافت تاریخی در ایجاد پیاده روها و غرقاب شدن بخشی از این مسیر به دلیل نبود کارشناسی در بررسی زیرساخت محوطه و حیف و میل بودجه ی تخصیصی و دهها نمونه ی قابل ذکر در منطقه موجب شده است تا این مکان به بهره برداری شایسته نرسیده و از حضور مداوم گردشگر غیر بومی محروم بماند.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو در جهت حمایت و حراست از میراث فرهنگی منطقه، با درخواست حفاظت از غار هوتو و کمربند با ایجاد غار موزه هوتو، تعیین حریم گوهرتپه و انتخاب مدیریتی کارشناس، متخصص، متعهد و صفویه شناس از جناب آقای رحیم مشايی معاونت محترم ریاست جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، جناب آقای دکتر طه هاشمی ریاست پژوهشگاه، پژوهشکده باستان شناسی کشور، جناب آقای دکتر عباس پور ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و جناب آقای مهندس شفقت استاندار گرانقدر مازندران خواستار اقدام فوری و جدی در جهت جلوگیری از تخریب آثار باستانی این شهرستان است.

 شهرستان بهشهر شایستگی آن را دارد تا با مدیریتی کارآمد، همتای پایتخت فرهنگی جهان اسلام، پذیرای گردشگران بین المللی باشد.

 فروردین 1386 انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو مازندران ـ بهشهر ـ انجمن دوستداران ميراث فرهنگي هوتو ـ صندوق پستي (533-48515)

محمد عظیمی - (hotongo@yahoo.com)


  • دوشنبه 30 ارديبهشت 1387-0:0

    با سلام، امیدوارم که مسئولین کشور با دیدی عمیق به بهشهر نگاه کنند و این شهر را به یکی از مهمترین مراکز گردشگری ایران و جهان تبدیل کنند.

    • رضا اسدي گرجيپاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 24 آذر 1386-0:0

      با سلام خدمت اعضاي انجمن بويژه آقاي عظيمي:
      اميدوارم - به عنوان مهندس عمران آينده بتوانم براي شهرم قدمي كوچك بردارم.
      به اميد آن روز..................................

      • کنعان زندپاسخ به این دیدگاه 0 0
        يکشنبه 4 آذر 1386-0:0

        با سلام؛
        سپاس فراوان از زحماتی که انجام شده و همچنین تلاشهایی که می توانسته صورت تحقق بگیرد ولی نشد.
        کوتاه سخن آنکه بیاییم با تلاش خود در امر ایجاد پایگاهی باستانی ( موزه ) که کمبود آن در شهر باستانی بهشهر احساس می شود گوشه ای از معزل میراث فرهنگی برای بازدید کنندگان آن فراهم شود. امری که دور از انتظار نیست.( در کنار حفظ و استوار نگه داشتن آ«چه که از این میراث بر جای مانده در انتهای صداقت). باشد که تلاشهای استاد ارجمند علی بابا عسگری نیز پاس داشته شود در کنار استادان ارجمند دیگر... با امید به آغازی دیگر.

        • كيوان قائم مقامي پاسخ به این دیدگاه 0 0
          چهارشنبه 29 فروردين 1386-0:0

          باسلام و احترام
          غار تاريخي هوتو كه 12500سال قدمت دارد از بلاياي طبيعي مصون نگه داريد .


          ©2013 APG.ir