تعداد بازدید: 3525

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 29 خرداد 1386-0:0

سرخدار 800 ساله

گزارش خبري از:مه لقا كاشفي


كمي آن طرف‌تر از باغ منابع طبيعي كلارآباد، در ميان درختان سربه فلك كشيده جنگل‌هاي هيركاني يك گنبد كاشي فيروزه‌اي با دو گلدسته زيبا خودنمايي مي‌كند.

داخل ضريح مقدس اين جمله به چشم مي‌خورد:
«سيد عبدالواني ابن ادهم ابن برهان ابن زيد علي‌بن‌الحسين زين‌العابدين(ع)» ساختمان بارگاه در حال بازسازي است. اما يك درخت در ضلع شرقي شكل ساختمان را تغيير داده است. در كنار آن روي ديوار كاغذ سفيدي چسبيده شده و نوشته روي آن از مردم  مي‌خواهد براي اطلاع بيشتر از نوع درخت به هيأت امنا مراجعه كنند، حفاظي دور درخت قرار دارد.

آقاي لاهوتي از هيأت امنا درباره اين درخت مي‌گويد: چند سال پيش عده‌اي سودجو با تصور اينكه گنجي زير درخت نهفته است شبانه اقدام به حفاري ريشه‌هاي درخت نمودند. با رسيدن نگهبانان پا به فرار گذاشتند اما به ريشه‌هاي درخت آسيب رساندند.

پس از آن كارشناسان تصريح كردند كه ريشه درخت بايد با خاك مناسب محفوظ شود. تنه پوسيده درخت كهور در اينجا بود كه آن را پاي درخت ريختيم و ريشه را محفوظ كرديم. پيچكي از دل آن سبز شد كه تنه درخت را دربرگرفت. آنها با هم زندگي مي‌كنند.  متأسفانه برخي از مردم به علت خرافات پوست آن را كنده‌اند و يا ميخ به آن كوبيده‌اند.

سرخدار پير  15  متر  ارتفاع و اندازه بن آن  5/4  متر است. برخي از كارشناسان عمر آن را بيش از 800 سال تخمين زده‌اند.درخت سرخدار گونه‌اي سايه پسند- كندر شه هميشه سبز و بسيار ارزشمند، از گونه‌هاي حفاظت شده و قطع ممنوع است.

چنانچه كارشناسان مؤسسه تحقيقات كشاورزي شهرستان محلات اعلام مي‌كردند براي پرورش و نگهداري سرخدار 5-4 سال چقدر هزينه و چقدر زحمت كشيده‌اند مي‌توانستيم به راحتي براي اين درخت و ساير درختان نظير آن ارزش‌گذاري كنيم.

متأسفانه به علت تخريب لايه ازن و تغييرات آب و هوايي اين‌گونه كه رويشگاهش در ارتفاعات است در  معرض خطر قرار دارد. هم‌اكنون در جنگل‌هاي سوردار منطقه لاويج مازندران تعدادي از اين درختان (به علت تابش خورشيد و   گرماي زياد) سوخته‌اند.

لازم است در اين شرايط حساس بخصوص آموزش جوامع محلي و جلب نظر آنان به ارزش‌هاي اين‌گونه مهم مشاركت آنها را در حفظ اين ميراث طبيعي طلب نماييم. سرخدار كلارآباد نمونه‌اي قابل دسترس و بي‌نظيري است كه به بركت خاك  و حرمت نوادگان امام معصوم مي‌تواند به ساير نمونه‌هاي آن تعميم يابد.(hamshahri)



    ©2013 APG.ir