تعداد بازدید: 3412

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 5 تير 1386-0:0

مديري سياسي نيستم

گفت وگوباعزيزالله محمدپور، مدير حوزه هنري مازندران.


مديري با ويژگي هاي كم نظير كه گفتگو با او بي ترديد خاطره صداقت و خاكي بودن مديران سالهاي نخست انقلاب را در ذهن تداعي مي كند. نه تكلفي و نه تعارفي. شفاف و زلال چون آبي آب و روحي بلند به پهناي دنياي پاك و بي آلايش هنر.

 در طبقه دوم ساختمان نه چندان زيباي حوزه هنري مازندران به ديدار مردي از جنس هنر مي رويم كه كمتر از 6 ماه است مسؤوليت اين حوزه پرمشغله را در استان بر دوش مي كشد. لحن سخنش آنقدر دلنشين و جذاب است كه ما را بيش از 2 ساعت مجذوب خود ساخت. دل گويه هاي او بي گمان از سر دردمندي و دلسوزي براي نسل جواني است كه اين روزها از هر سو تحت فشارند. نگاه دوستانه و البته پدرانه او به پرسنل جوانش مثال زدني است و نشان مي دهد كه وي تا چه ميزان به خرسندي آنها و هزاران جوان همسن و سال آنها اهميت مي دهد. عزيزالله محمدپور مدير حوزه هنري مازندران را مي گويم. آنچه در ذيل مي خوانيد ماحصل اين گفتگوي صميمي است.

-------------------------------
- براي آشنايي بيشتر خوانندگان روزنامه با شما، مختصري از بيوگرافيتان بگوييد؟
محمدپور: بنده عزيزاله محمدپور متولد سال 1341، روستاي پايين ميركلاي شهرستان بابل هستم. كارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي، سه فرزند دارم كه دو تاي آنها دانشجو هستند و يكي محصل. دو سال معلم بودم و دوازده سال متمادي هم مديريت كانون فرهنگي و تربيتي امام خميني (س) بابل را عهده دار بودم. هم چنين سه سال بعنوان معاون پرورشي و يكسال هم بعنوان معاون آموزشي اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل به انجام وظيفه پرداختم در حال حاضر مدت شش ماه است كه با حسن نظر و اعتماد مسؤولين عزيز سرپرستي حوزه هنري استان مازندران به بنده واگذار شد.


-مهمترين وظايف حوزه هنري در چه زمينه هايي است؟
محمدپور: حوزه هنري همچنان كه از اسمش بر مي آيد در همان هفت رشته هنري فعاليت مي كند و روند كار اين است كه ما براساس كاشت، داشت و برداشت عمل مي كنيم. يعني ضمن فراهم آوردن زمينه آموزش كه عموماً از ميان نوجوانان و جوانان هستند، دست به توليد آثار فاخر مي زنيم و تمام مقصد و مقصود ما پرداختن به مسائل ديني و بومي از طريق هنرهاي هفتگانه است. و تمامي همت ما در جريان سازي هنر ناب و ارزشمندي است كه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري بر آن تاكيد داشته اند.


- بعضي ها اعتقاد دارند حوزه هنري جريان خاصي را دنبال مي كند و سياست هاي آن براساس تفكرات جناح شخصي شكل مي گيرد. آيا شما به چنين مسئله اي اعتقاد داريد و در امور اجرايي خودتان آن را لحاظ مي كنيد؟
محمدپور: من به جرأت مي گويم حوزه هنري از معدود جاهايي است كه وابسته به هيچ جناح و حزب و دسته اي نيست. ما زير نظر مقام معظم رهبري هستيم و سعي مي كنيم سياست هايي را كه معظم له مي فرمايند انجام دهيم. در همين حوزه هنري ما اصلا بحث جناحي و جناح بازي محلي از اعراب ندارد.


- شما تا چه اندازه فكر مي كنيد ممكن است با ارشاد اسلامي كار موازي انجام دهيد؟ و يا اينكه مقوله فعاليت شما با فعاليت هاي ارشاد تفاوت دارد؟
محمدپور: البته يك سري كارهاي هم عرض بين ما وجود دارد. ولي من همانطور كه قبلا هم گفتم در دو حوزه ديني و بومي فعاليت مي كنيم و اعتقاد داريم در حوزه اثري كه مي خواهد توليد شود بايد فاخر و الگو باشد. اما مي توانيم با ارشاد تعامل هم داشته باشيم كه پيش از اين نيز در موارد مختلفي اين تعامل و همكاري مشترك وجود داشته است.


- اگر روزي در بحث تجميع تصميم گيري شود كه از ميان ارشاد اسلامي و حوزه هنري يكي بايد حذف و برچيده شود. شما چه نگاهي به اين مقوله خواهيد داشت؟
محمدپور: بنظر من اگر هر كدام از دستگاهها كار خودشان را خوب انجام دهند اين تفكر اصلا بوجود نمي آيد الآن اين سؤوال شما شايد نشأت از اين بگيرد كه دستگاهها وظائف خودشان را به خوبي انجام نمي دهند. ارشاد يك سري وظائف عام تري دارد ولي حوزه خاص تر و محدودتر عمل مي كند. براي مثال ما در همين حوزه هنري مازندران با يك تعداد ده تا دوازده نفري داريم كار مي كنيم. اما اداره ارشاد استان با چندين برابر نيروهاي ما به اضافه نيروهايي كه در ادارات شهرستان ها دارد به كار مشغول هستند.


از نگاهي ديگر بسياري از اداراتي كه كارشان در حيطه امور فرهنگي و هنري نيست براي رسيدن به برخي از اهداف كاري از ابزار فرهنگي و هنري استفاده مي كنند اما اين امر سبب نوعي آشفتگي در عرصه فعاليت هاي هنري مي شود. شما الآن نزد هر مسؤولي كه برويد نمي گويد هنر بد است. اما در زمينه اجرايي و برخورد با هنرمند چون آشنايي دقيق و كاملي با مقوله فعاليت هاي هنري ندارند و نمي خواهند مشكلات هنري و هنرمند را خريدار باشند، آن نگاه مهربانانه و صبورانه را ندارند.

 در مجموع بنظر مي رسد زود است كه درباره تجميع فعاليت هاي ارشاد اسلامي و حوزه هنري تصميم گيري شود چون تجربه خوبي نخواهد بود.


- حوزه هنري در شهرستان هاي استان اداره يا دفتر نمايندگي ندارد و اين احساس بوجود مي آيد كه علي رغم اينكه نام حوزه هنري مازندران را بر خود دارد اما عملا فعاليت آن براي يك شهرستان كه آن هم مركز استان است محدود شده است. لطفاً در اين ارتباط توضيح دهيد.
محمدپور: اين يكي از مشكلات ما هست كه در شهرستان ها اداره اي نداريم. براي رفع اين مشكل ما از حوزه هنري مركز تقاضاي مساعدت كرديم.

 اما در حال حاضر براي آنكه بخشي از مشكلات ما حل شود در برخي از شهرستان ها بعضي از انجمن هاي فرهنگي و هنري خودمان را داريم فعال مي كنيم. ما در اولويت براي پنج شهر برنامه ريزي كرديم كه در آنجا كلاس هاي آموزشي حوزه مستقر نماييم و ميزباني جشنواره ها و نمايشگاههاي خودمان را به آنها بسپاريم كه در سال جاري اين امر محقق مي شود. البته اين نكته را عرض كنم كه همه استان هاي كشور بجز استان سمنان كه در يك شهر ديگر نيز دفتر دارد، دقيقاً شرايط ما را دارند.

 من از همين فرصت بهره مي برم و اعلام مي كنم كه هر يك از فرمانداران محترم استان اگر براي حوزه هنري در شهرستان تحت مديريت خودشان ساختماني را تهيه و آماده نمايد كه حداقل چهار اتاق و دو نفر نيرو داشته باشد حوزه هنري مازندران امكانات و تجهيزات را به آنجا اختصاص خواهد داد.


-شما اگر قرار باشد سياست و هنر را در كنار هم قرار دهيد و يا آن را با هم تلفيق كنيد چه اتفاقي را تصور مي كنيد؟
محمدپور: خواه ناخواه هنر نمي تواند از سياست تاثير نپذيرد. اما من نگاهم اين است كه هنرمندان خودشان را زياد با مسائل سياسي درگير نكنند. سياست در مقوله علم است و سياحت هنر برتر از علم است.


- شنيده بوديم كه شما در زمان دانشجويي خودتان به ديگر دانشجويان در حوزه مسائل ديني و سياسي خيلي سخت گيري مي كرديد. دلائل اين امر چه بود؟
محمدپور: قطعاً شرايط سني و آن مقطع زماني جامعه كه در چه حال و هوا و فضايي قرار دارد بر روي آدم تاثير فراواني مي گذارد كه من هم مبرا از اين مسأله نبودم اما هميشه هر كاري كه انجام مي دادم تلاش مي كردم با منطق و دليل همراه باشد و تعصب و تحجر خودبينانه اي در كار نباشد ما از بد حادثه در مسائل فرهنگي و سياسي چون روحيه شرقي داريم دچار افراط و تفريط مي شويم.


به نظر من الآن دانشجويان ما با راحت ترين شيوه بحث و استدلال و گفتمان به پاسخ هاي خودشان دست پيدا مي كنند و هر كسي هم اگر بخواهد سخنش را از دايره منطق و استدلال جدا كند حرفش خريداري ندارد.


-نقش حوزه هنري در جهت دهي افكار و انديشه نوجوانان و جوانان تا چه اندازه است؟
محمدپور: وظيفه حوزه هنري ايجاد جريان است. خوشبختانه از همين حوزه ها افراد بزرگي پرورش يافته اند كه اكنون خدمات شايسته اي را در عرصه فرهنگ و هنر ارائه مي كنند. من اعتقاد ندارم كه به حد مطلوبي رسيده ايم. ما درحال حركت هستيم يعني مديران محترم قبلي هم زحمت كشيده اند و در موفقيت ها سهم دارند مسلم است رهرو آن است كه آهسته و پيوسته رود قطعاً مسائلي كه الآن در حوزه فرهنگ و هنر است با پنج سال پيش تفاوت دارد و با پنج سال آينده نيز فرق خواهد كرد. اگر نگاه باز و فراخي داشته باشيم و با جديت كار كنيم اين پتانسيل در ما وجود دارد افرادي را پرورش دهيم كه در آينده در جامعه به ايفاي نقش پرداخته و براي جامعه موثر واقع شوند.


-آيا شما يك مدير سياسي هستيد؟
محمدپور: نه اصلا نيستم و هرگز هم خودم را وارد مقولات سياسي نمي كنم. من معتقدم هر فردي اگر اطلاعات سياسي داشته باشد خوب است كه من نيز قطعاً در اين عرصه بي اطلاع نيستم اما هرگز به هيچ يك از اين دسته جات و گروههاي سياسي دل نبسته ام و سعي مي كنم نقاط قوت هر يك را از هر جناحي كه باشد توجه نمايم.


- درد مشترك امروز جوانان را در چه مي بينيد؟
محمدپور: بزرگترين مشكل امروز جوانان ما بحران هويت و معنويت است كه اين امر ناشي از برخي مسائل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي موجود در جامعه مثل بيكاري است كه مسؤولان امر بايد در اين خصوص گام هاي موثرتري بر دارند. چرا كه جوانان عملكرد مسؤولين را به نوعي با اصل نظام گره مي زنند. قطعاً با عملكرد مطلوب مسؤولين نگاه جوانان نيز مثبت خواهد شد و اميد جاي نااميدي را براي آنان مي گيرد. در بخش فرهنگي نيز اگر هنر ديني تقويت شود بدور از سلايق جناحي مي تواند نگاه خوبي را ايجاد كرد.


- اينكه مي گويند هنر نزد ايرانيان است و بس، تا چه اندازه عينيت دارد؟
محمدپور: من هم موافق همين مطلب هستم و هيچ اغراقي در آن نيست. ما ايراني ها با توجه به پيشينه تاريخي و فرهنگي چند ويژگي اساسي و ارزنده داريم. يكي اينكه هميشه صلح طلب بوديم دوم اينكه از تيزهوشي ويژه اي برخورداريم و ديگر اينكه قدرت ابتكار بالايي داريم. الآن هم علي رغم وجود بسياري از محدوديت هاي بين المللي، همچنان ايران و ايراني افتخار آفرين هستند.


- هنرمندان و اهل قلم ما بايد چگونه كار كنند تا مفاهيم ديني، ارزشي و انقلابي ما را با زباني كه مورد پسند جوانان باشد توليد و عرضه نمايند؟
محمدپور: من تاكيدم اين است كه بايد ميان نويسندگان و هنرمندان حوزه و پژوهشگران دانشگاه ارتباط خوبي برقرار شود و از روحانيت انديشمند حوزه هاي علميه نيز بهره برداري مطلوب پيرامون امور معنوي و ديني صورت بگيرد. چون يكي از مشكلات عدم ارائه آثار خوب و ماندگار در عرصه امور معنوي اين است كه نويسندگان و هنرمندان با اصول و مباني ديني بصورت فراخ آشنا نيستند و اين امر سبب مي شود تا آثار ارائه شده دچار لنگش شده و تاثيرگذاري مناسب و لازم را بر روي مخاطب نداشته باشد.


- اگر شما بعنوان مسؤول شبكه هاي تلويزيوني و راديويي مازندران باشيد چه اقدامي در جهت بهبود برنامه هاي صدا و سيما بوجود مي آوريد؟
محمدپور: اگر من اين مسؤوليت را داشتم سعي مي كردم كه با دعوت از هنرمندان بزرگ اين استان آثار فاخر ديني و بومي توليد كنم. مشكل عمده الآن در اين است بسياري از افراد صاحب انديشه اي كه در عرصه فعاليت هاي هنري هستند با صدا و سيما همكاري نمي كنند كه بخشي از آن به مسائل مالي مربوط است. متاسفانه برنامه هاي جذاب براي مخاطبين بسيار كم هست و بعضي از برنامه ها هم صرفاً براي رفع تكليف تهيه و توليد مي شود.


- جناب محمدپور بعنوان يك مدير فرهنگي نظر شما درباره طرح نيروي انتظامي درخصوص بدحجابي چيست؟
محمدپور: من با اصل برخورد با بدحجابي و كساني كه هنجارها و نظم پذيرفته شده جامعه را زير سؤوال مي برند موافقم اما واقعيت آن است كه نگران نوع برخوردها و خداي ناكرده اعمال برخي افراط و تفريط ها هستم. به اعتقاد من اينگونه طرحها بايد بدرستي آسيب شناسي شوند چرا كه برخي تجربيات گذشته نشان مي دهد كه سخت گيري هاي غير كارشناسانه ممكن است نتايج معكوس بدنبال داشته باشد. به هر حال هرگز نمي توان پذيرفت كه برخي افراد لاابالي و بي قيد و بند احساسات و عواطف مذهبي مردم را به سخره بگيرند. تداوم اين گونه برخوردها نتايج ارزشمندي براي جامعه اسلامي ما خواهد داشت.


- نگاه شما به يك معتادي كه در كنار خيابان افتاده و يا به دختر بچه اي كم سن و سال كه در لابه لاي ماشين هاي پشت چراغ قرمز گدايي مي كند چيست؟ چه كساني در فرآيند اين وضعيت مقصرند؟
محمدپور: نگاه من اينگونه صحنه ها مثل همه مردم نگاهي از روي ترحم و دلسوزي است. واقعيت آن است كه همه اين افراد بخشي از جامعه ما هستند و ما هرگز نمي توانيم نسبت به وضعيت و سرنوشت آنها بي توجه باشيم. از نظر من مسؤولان در ايجاد اين فرايند مقصر اصلي هستند. چرا كه اگر آنها در اين خصوص درست كار مي كردند و برنامه ريزي علمي و كارشناسانه اي را در دستور كار قرار مي دادند شايد اين وضعيت هرگز مشاهده نمي شد.


- انتظار شما از استاندار مازندران چيست؟
محمدپور: بنده ضمن تقدير و تشكر از احساس مسؤوليت عميق ايشان در تمامي امور، تقاضا دارم نسبت به ساماندهي بودجه هاي فرهنگي استان اهتمام بيشتري داشته باشند و بطور دقيق بررسي كنند كه ميزان اثربخشي هزينه كردن بودجه فرهنگي در بخش هاي مختلف چگونه است. من بعنوان يك مدير فرهنگي معتقدم بعضاً هزينه كرد بودجه فرهنگي در برخي موارد اثربخش نيست و اين بايد كارشناسي شود.
به اعتقاد من از همين ميزان اندك بودجه فرهنگي تخصيص يافته به استان نيز مي توان بهره برداري بهتري نمود و نتايج موثرتري حاصل كرد. البته اگر هزينه كردن كارشناسي و بررسي ميزان اثربخشي را فراموش نكنيم.


-و حرف آخر:
محمدپور: من از شما سپاسگزارم و به عنوان درددل بگويم؛ آنقدر بودجه فرهنگي حوزه اندك است كه همت هاي ما را براي كارهاي بزرگ دچار ترديد كرده است. باور كنيد اگر مقدار آن را اعلام كنم، باورتان نمي شود.(bashirnews)



    ©2013 APG.ir