تعداد بازدید: 6237

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 25 شهريور 1386-0:0

‌جاده بلا‌ي جان جنگل‌هاي ايران

گزارش كميته دانشجويي انجمن جنگلباني ايران در رابطه با احداث جاده در بخشي از جنگل‌هاي خيرود كنار مازندران.



 

جاده‌اي به منظور دستيابي اهالي روستاي كهنه ده در حال احداث است و اين موضوع في‌نفسه اقدامي مثبت است و يقينا حق ساكنان روستا است كه از همه‌گونه امكاناتي از جمله جاده و دسترسي مناسب بهره‌مند باشند.

 اما آنچه جاي بحث و پرسش دارد اين است كه اگر طبق ادعاي دانشجويان دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران،‌از 40 سال قبل تاكنون همواره قرار بر اين بوده كه اين روستاي كم‌جمعيت جابه‌جا شود و حتي براي اين امر در طي سال‌هاي گذشته وعده و وعيد‌هايي هم به ساكنان روستا داده شده،‌ پس چرا ناگهان ورق برمي‌گردد و جاده‌اي احداث مي‌شود كه نياز ساكنان روستا را برآورده كند و در عين حال فرصت ديگري را براي زمين‌خواران و ويلا‌سازان،‌تا به همان‌گونه كه مناطق جنگلي كجور نوشهر را در ماه‌هاي اخير آماج طرح‌هاي شهرك‌سازي قرار دادند، ‌اين منطقه بكر و رويايي را كه چيزي از مازوچال كلا‌ردشت و ابرشاهرود كم ندارد به جولا‌نگاه خود تبديل كنند؟ ‌

خيرود كنار و روستاي كهنه ده بخشي از طبيعت بي‌نظير كجور نوشهر است واقع در قلب منطقه حفاظت شده البرز مركزي شمالي. بر اساس اين گزارش بحث جابه‌جايي روستاي كهنه‌ده حتي<بعد از انقلا‌ب در سال 1367 نيز برابر اقدام جديد كميسيون ماده‌56 با در نظر گرفتن 50 هكتار مستثنيات براي اهالي روستا، مطرح شد كه به دلا‌يل مختلف از جمله كوتاهي سازمان جنگل‌ها و مراتع، منجر به نتيجه‌قطعي نشد.

 تااينكه در سال‌هاي اخير با جدي شدن بحث خروج دامداران و جنگل‌نشينان پراكنده از جنگل، بارها مساله‌تخليه‌روستاي كهنه‌ده به ميان آمد، به گونه‌اي كه در سال 1382 در يك طرح پژوهشي‌توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع و با هدف بررسي مسائل اجتماعي و اقتصادي قسمتي از آبخيز شماره 45 و آبخيز شماره‌46 جنگل‌هاي شمال به دانشكده‌منابع طبيعي واگذار شد.>

در اين مطالعه، از ميان 10 روستاي حوزه‌ طرح، كهنه‌ده ناپايدارترين روستا تشخيص داده شد. در سال 1385 نيز از طرف اداره‌كل منابع طبيعي نوشهر به اهالي روستا اعلا‌م شد كه با مشخص نمودن حدود مستثنيات خود، زمينه را براي مساحي آنها به منظور تعيين ميزان مابه‌ازاي لا‌زم براي خروج خود مهيا نمايند. علي‌رغم انجام اين كار و پيگيري اهالي، اقدامي از طرف دستگاه متولي صورت نگرفت.

به گفته بهزاد انگورج، ‌مدير كل منابع طبيعي غرب مازندران،‌ درخواست احداث جاده در اين روستا از سال 1366 مطرح بوده اما به دليل واقع شدن در منطقه حفاظت شده با مخالفت محيط‌زيست روبه‌رو بود كه از سال‌هاي 80 به بعد محيط‌زيست با احداث جاده در اين منطقه موافقت كرد. انگورج در پاسخ به اين سوال كه مساله خريد اراضي مردم در خيرودكنار و جابه‌جايي روستا را چرا توسط منابع طبيعي پيگيري نشد به اعتماد ملي مي‌گويد:‌اين منطقه داخل عرصه‌هاي تحت حفاظت سازمان محيط‌زيست است و اهالي روستا با محيط‌زيست بر سر قيمت‌گذاري اراضي‌شان به توافق نرسيدند به همين دليل عملا‌ اقدامات اداره كل منابع طبيعي به نتيجه‌اي نرسيد.

 اين در حالي است كه دكتر اشرفي‌پور، ‌مديركل محيط‌زيست استان مازندران موضوع عدم جابه‌جايي روستاي كهنه ده را كاملا‌ به منابع طبيعي ارتباط مي‌دهد نه محيط‌زيست !

وي همچنين مي‌گويد: موافقت محيط‌زيست با احداث جاده هم مربوط به مديريت پيشين محيط‌زيست بوده است. ‌ انگورج در بخش ديگري از سخنان خود موافقت خود را با احداث جاده اعلا‌م مي‌كند و مي‌گويد :‌جاده يكي از فاكتورهاي موثر و مثبت براي حفاظت و حمايت از جنگل‌هاست و آنها كه مي‌پندارند جاده‌سازي در جنگل به زمين‌خواري منجر مي‌شود در اشتباهند چرا كه جلوگيري از اين قيبل اقدامات مسير خاص خودش را دارد. او درباره تخريب جنگل به بهانه احداث 4 كيلومترجاده مي‌گويد:‌جنگلي تخريب نشده چرا كه اين جاده از قبل به شكل مالرو وجود داشته و روستاييان تنها آن را بازسازي كرده‌اند و درختاني كه قطع شده شايد تنها 5-4 درخت بوده است.

وي عرض اين جاده را 3 متر عنوان مي‌كند. اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شود كه يك‌ماه قبل مدير كل روابط عمومي و بين‌الملل سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با اعتماد ملي،‌جاده را بلا‌ي جان جنگل‌هاي ايران در غرب و شمال اعلا‌م كرده بود كه تنها باعث دسترسي همگان و تخريب‌هاي بيشتر مي‌شود !(roozna)


  • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 27 آذر 1388-0:0

    در استان مازندران مناطق بکر و دست نخورده فراوان است که بنا به فصل مي توان از آن ها ديدن کرد.اما به طور کلي مي توان گفت برخي ييلاقات مازندران از جمله تعدادي از روستاهاي ييلاقي پل سفيد و زيراب و نيز برخي کوهستان هاي هزارجريب و چهاردانگه که دور از شهرنر بکر و ديدني هستند.جنگل هاي اطراف و حاشيه اي شهرهاط شرقي و مرکزي استان نيزطبيعي و بکرند که اگر بخواهيم نام اين مناطق را ذکر کنيم از حوصله خارج مي شود.براي آشنايي و راهنمايي بيشتر با شماره تلفن موجود در صفحه نخست سايت تماس بگيريد.

    • جمعه 27 آذر 1388-0:0

      mikhastam azatun taghazayi konam ke name chand jaye beklr ke kamtar kasi be an sar mizanad ra barayam mail begzarid.man ashagh tabiate iran hastam va bejoz yek seri manateghi ke hame mishenasand jaye bekri ra balad nistam.lotfan mara rahnamayi konid.mamnun


      ©2013 APG.ir