تعداد بازدید: 2867

توصیه به دیگران 1

شنبه 14 مهر 1386-0:0

8هزار سال تمدن

 يك دهكده كوچك متعلق به 8 هزار سال پيش در سوادکوه كشف شد.


گمانه زني به منظور تعيين حريم چوق‌تپه در استان مازندران، منجر به شناسايي لايه‌هاي معماري شد كه بر اساس شواهد تاريخي تپه باستان‌شناسان احتمال مي‌دهند با دهكده كوچكي متعلق به هشت هزار سال پيش مواجه هستند.
 
"علي ماهفروزي"، سرپرست هيات كاوش در چوق تپه مازندران با اعلام اين خبر گفت: «از سه سال پيش مطالعات باستان‌شناسي بر اساس بررسي‌هاي سيستماتيك با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران و موزه ملي آغاز و منجر به شناسايي ابزار سنگي متعلق به دوره نوسنگي (حدود هزاره ششم پيش از ميلاد) شد كه نشان مي‌داد در آن زمان اين منطقه براي سكونت موقت مورد استفاده بوده است.»
 
آثار سنگي كشف شده متعلق به زماني است كه هنوز كشاورزي در دشت شكل نگرفته و انسان‌ها همچنان براي بقاي خود از شكار يا گياهان وحشي منطقه استفاده مي‌كنند.
 
ماهفروزي گفت: «مطالعات بعدي و جمع‌آوري سفال‌هاي سطحي، ما را با نوعي سفال دوره آغاز سفال‌گري مواجه كرد كه هنوز چرخ سفال‌گري اختراع نشده بود و به همين علت سفال‌هاي زمخت و بد پختي بوده‌اند.»
 
سفال‌هاي كشف شده بسيار خشن و نا مرغوب هستند و عموما با رنگ‌هاي قهوه‌اي و كرم مايل به نخودي قابل تشخيصند.
 
ماهفروزي افزود: «مطالعات روي تپه ادامه داشت تا اينكه امسال به منظور تعيين حريم مورد گمانه زني قرار گرفت و بقاياي ديواري به طول دو متر و عرض 70 سانتي متر به صورت خشتي و چينه‌اي كشف شد و آشكار كرد كه روي تپه استقرارهاي نسبتا دائمي نيز شكل گرفته بوده است.»
 
كشف اين ديوار و شواهد معماري و همچنين تعدد آثار سنگي و سفالي باستان‌شناسان را بر اين حدس استوار كرده است كه احتمالا در اين تپه با يك دهكده كوچك متعلق به چند خانوار و با قدمتي قريب هشت هزار سال مواجه هستند.
 
سفال‌هاي شناسايي شده از اين تپه با سفال‌هاي دوره نوسنگي در گوهرتپه، شمال شرق كشور و حصار يك و دو دامغان در استان سمنان قابل مقايسه است.
 
باستان شناسان احتمال مي‌دهند آنچه به عنوان دهكده در چوق تپه مورد شناسايي قرار گرفته احتمالا به پيش از دوره كشاورزي مربوط مي‌شود اما كشف اين موضوع نياز به تداوم كاوش‌هاي باستان‌شناسي روي اين تپه پيش از تاريخي دارد.
 
گمانه زني در چوق تپه با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مازندران و دانشگاه سواد كوه انجام گرفته است.(chn)

  • كيوان قائم مقاميپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 17 مهر 1386-0:0

    باسلام
    ضمن خسته نباشيد به جناب ماهفروزي وهمكاران ايشان "بدانيد كه قائم شهر ما نامهاي علي آباد"عشق آباد وقصرشيرين داشته است وقدمت آن به 12000سال پيش برمي گردد.باتشكر

    • يکشنبه 15 مهر 1386-0:0

      معلوم نيست اين كارشناس محترم باستان شناسي خوانده باشد يا نه؟ ولي ... هزاره‌اي او نشان از ... دارد. مي‌گوييد نه، مجموعه مصاحبه‌هاي ... و اشتهار در ...توجه كنيد. تا يادم نرفته، ظاهرا عنوان رشته او فقط باستان‌شناسي است. از داشتن چنين پژوهشگران بنام و پر كار حتما بايد به خود باليد نه؟(64.62.138.14)


      ©2013 APG.ir