تعداد بازدید: 2933

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 13 آذر 1386-0:0

40 سال پيش در چنين روزي!

شركت دانه هاي روغني استان گلستان پس از 40 سال فعاليت تعطيل شد .


 دهها كارگر اين شركت صبح روز پنج شنبه آذرماه در محل شركت دانه هاي روغني در ساري تجمع نموده و نسبت به انحلال شركت و بيكارشدن خود اعتراض كردند. همچنين اين عده از كارگران روز چهارشنبه گذشته نيز در محل دفتر نمايندگي شركت در گرگان تجمع اعتراض آميز برگزار و اعلام كردند كه بصورت جدي پي گير كار خود خواهند بود.


به نوشته يك هفته نامه چاپ گرگان براساس تصميم وزارت جهادكشاورزي از اين پس خريد دانه هاي روغني توسط شركت تعاوني روستايي و امور مربوط به توليد بذر توسط شركت خدمات حمايتي و خريد مستقيم دانه هاي روغني توسط كارخانجات روغن كشي انجام مي شود.


به گفته « مجيدي » مديرعامل شركت هم اكنون تمامي دفاتر شركت دانه هاي روغني در سراسر استان گلستان تعطيل و فقط دفتر مركزي آن باز است .


با اين تصميم شركت دانه هاي روغني بعد از 40 سال فعاليت تعطيل شده و تمامي وظايف آن به سازمان جهادكشاورزي واگذار مي شود .

 با اين اقدام نزديك به 80 كارگر و تعدادي كارگر روزمزد بيكار مي شوند و در سطح كشور هم صدها كارگر بيكار شده و به لشكر بيكاران اضافه مي شوند . سويا ازجمله محصولاتي است كه از سال 1342 وارد ايران شده است شركت توسعه كشت دانه هاي روغني در بهمن سال 1345 با هدف ساماندهي و ايجاد ارتباط بين كشاورزان و مصرف كنندگان (كارخانجات روغن كشي و روغن نباتي ) تاسيس شد.

اين شركت با سرمايه كارخانه هاي روغن نباتي ثبت شد و با حضور ناظر عالي وزير كشاورزي اداره مي شود و هم اكنون با انحلال شركت دو نگراني ايجاد شده است : بيكارشدن جمعي از شهروندان و وضعيت كشت اين محصول در سطح استان گلستان .


كشاورزان گلستان سويا را بصورت بهاره و تابستانه مي كارند و استان از نظر توليد اين محصول در جايگاه اول كشوري قراردارد و در دهه 70 بيش از 200 هزار تن محصول توليدي داشته است .


يك صاحب نظر در مسايل كشاورزي استان مي گويد : انحلال شرك در كشت اين محصول تاثير مي گذارد و عملا كشاورزان سوياكار را بي پناه مي كند.وي افزود : سازمان جهادكشاورزي نمي تواند سرويس لازم را به كشاورزان بدهد و در اين صورت ديگر كشت گندم مقرون به صرفه نيست . اين فرد مي گويد : نامشخص بودن وضعيت شركت و كاهش كشت سويا بلايي چون نابودي كشت پنبه را به همراه خواهد داشت.(jomhourieslami)



    ©2013 APG.ir