تعداد بازدید: 3386

توصیه به دیگران 1

جمعه 23 آذر 1386-0:0

غزلي در نتوانستن

يادداشتي درباره جشنواره هشتم شعر علوي-ساري:آذر 1386



اشاره:

چندي پيش هشتمين جشنواره شعر علوي در ساري برگزار شد که انتقادهايي را در پي داشت.هيات داوران هشتمين جشنواره شعر علوي با بررسي آثار رسيده از سرتاسر كشور به دبيرخانه اين جشنواره در مازندران، 22 نفر را انتخاب كردند كه اسامي آنان به شرح زير است :

رضا نيكوكار از رشت، عباس محمدي از خمين، مهدي رحيمي از دليجان، مجيد سعدآبادي از تهران، عبدالحسين انصاري از بوشهر، عليرضا رجبعلي زاده كاشاني از كاشان، محمد توكلي از دليجان، ابراهيم قبله آرباطان از تبريز، صالح سجادي از تبريز، آرش پورعليزاده از رشت، مريم سقلاطوني از قم، معصومه سادات شاكري از نيشابور، ندا سهراب زاده از ميانه، آمنه دولت آبادي از نيشابور، ثريا داودي حموله از اهواز، نجمه بنائيان بروجني از چهارمحال و بختياري.

يادداشت زير را يکي از پژوهشگران و اهل قلم مازندراني براي ما فرستاده است.وي که خواست نامش محفوظ بماند، دستي در چند دوره گذشته اين جشنواره داشت.

---------------------------


جشنواره هشتم شعر علوي از نظر کيفي وشکلي بسيار پر انتقاد بود و نتوانست انتظارها را برآورده سازد.آناني که دوره هاي گذشته به ويژه دوره هاي نخست و دوم را از نزديک ديده بودند،با ما هم عقيده اند که از نظرکيفي وکمي اين دوره بسيار ضعيف برگزار شد.در همين راستا چند نکته قابل عرض است:


1- علاقه مندان از جشنواره هشتم چندان استقبال نکردند و در بسياري از مواقع،جمعيت سالن برگزاري به نيمه هم نمي رسيد!حضور نيافتن سوال برانگيز مسئولان استان هم سطح جشنواره را تقليل داده بود.

2-  درحالي که در دوره هاي اول و دوم چهره هايي چون:دکتر صادق آيينه وند، استاداميرخاني،رييس انجمن خوشنويسان کشور،ساعد باقري و سعيدي کياسري در مراسم افتتاحيه سخنراني کرده بودند؛در اين دوره سخنران برجسته اي حضور نيافته بود.يکي از سخنرانان مراسم افتتاحيه، مديرکل فرهنگ وارشاد استان مازندران بود که در سخنانش برخي آيات قرآن را نيز اشتباه قرائت کرد!

3- با کمال احترام به داوران جشنواره،بايد گفت سطح داوري اين دوره به جهت اصرار در بهره گيري از شاعران مازندراني پايين بود. داوري دوره هاي اول و دوم را شاعراني چون:زنده يادسيد حسن حسيني، ساعد باقري ،هادي سعيدي کياسري و زنده ياد قيصر امين پور برعهده داشتند.طرفه اين که در جشنواره امسال بارها از قيصر امين پور ياد شد،بدون اين که حداقل به داوري او در جشنواره دوم اشاره اي شود! جشنواره امسالذدر دو بخش داوري شد كه رجب افشنگ، شعبانعلي كرم دخت و ايرج قنبري دربخش نخست و ايرج قنبري، مصطفي علي پورو افشين اعلا در بخش دوم، اين جشنواره را داوري كردند.

4- سطح کيفي آثار رسيده پايين بود.از سوي ديگرکثرت شعرهاي قرائت شده در حوزه شعر رضوي(نه علوي)نشان گر قوت فضاي جشنواره شعر رضوي نسبت به اين جشنواره است.اين در حاليست که جشنواره شعر رضوي چندسال بعد از جشنواره شعر علوي راه اندازي شد.اين امر بيانگر تغيير ذائقه شاعران به سمت جشنواره شعر رضوي است.پيش بيني مي کنم طي چند سال آينده جشنواره شعر علوي در شکم جشنواره شعر رضوي هضم شود.

5- چون در مراسم افتتاحيه مهماناني حضور دارند که ممکن است در روزهاي ديگر حاضر نباشند،برخي برنامه ها در روز افتتاحيه اجرا مي شود.اما در مراسم افتتاحيه اين جشنواره،بنا براصل ترويج شعرعلوي،شعر هيچ يک از شاعران برگزيده خوانده نشد!

6- درميان آثار برگزيده شعر هيچ يک از شاعران مازندراني انتخاب نشد.اين قضيه تنها يک وجه مثبت داشت؛اين که داوري بي طرفانه بود.ليکن نگراني آن است که مديريت فرهنگي استان در هشت سال گذشته نتوانسته در موطن جشنواره شعر علوي، حتي يکي-دو شاعر علوي سرا تربيت کند!ياد مان نرود که مديرکل کنوني فرهنگ وارشاد استان مازندران چند سال پيش درباره جشنواره فيلم وارش گفته بود:"چه فايده دارد که ما در مازندران جشنواره برگزار کنيم و جوايز آن را به غير مازندراني ها اهدا کنيم!اين کار چه سودي به حال فرهنگ وهنر اين ديار دارد؟!(قريب به مضمون)"

7- اين جا را هم ببينيد:http://alavi-8.blogfa.com/خدا قوت!


  • جمعه 23 آذر 1386-0:0

    سلام
    اگر در مراسم افتتاحييه تا ظهر روز سه شنبه دوام در حضور مي‌داشتيد طرفه‌هايي ديگر مي‌ديديد كه اگر غير از مديرگل محترم ارشاد كسي چنين برنامه‌هايي را اجرا مي‌كرد چند روزي خوراك ستوم ويژه صفحه دوم روزنامه كيهان فراهم بود : ياد كرد ازپبيشكسوتان شعر مازندران هم‌چون استاد... و استاد... و استاد.... .
    يكي از همين استادان(با پوزش از اين كه شغل اولش معلمي بود و شغل دومش ... قابل ذكر نيست و از دوستان انقلابي جناب امامزاده از كار بر كنار شد) براي قرائت شعرش پشت تريبون قرار گرفت خطاب به جناب امامزاده فرموده: ما شاعران عصر جاهليت نيستم كه خود در مقام دادستان كيفر خواستي عليه شاعران خوانديد و خود دفاع كرديد و خود ما را تبرئه كرديد اين پرونده(كه شاعران پيروان شياطين اند جز ...) هزارو چهارصد سال قبل مفتوح شد و همان زمان هم بسته شد و ... .
    حتما خاطر اهل شعر هست كه مجري چشنواره طي چند سال نخست شاعر بنام كشور عبد‌الجبار كاكايي بود و امسال دوست عزيزي كه ....
    و شيرين تر موسيقي برنامه افتتاحيه بود كه خواننده(حتما نماد موسيقي بومي مازندران و اميري خواني) كه نه اميري خواند نه اجراي درست وحسابي كه مايه آبرو شود و شيرين‌ترين قسمت در خواست صلوات از مردم بود كه براي سلامتي خود و بغل دستي‌هاي خود و خانواده و ... از خجالت ... .
    جناب امامزاده نه تنها دو آيه را غلط خواند( آيه معروف درباره‌ي شاعران را سه يا چهار بار خواند و هربار هم نادرست، آيه انا بشر مثلكم ان هو الا وحي يوحي را نيز. هم‌چنين چند روايت را هم غلط خواند، باور نداريد نوار سخنراني را گوش كنيد.
    مجموعه شعر چشنواره چاپ شده هيه گرديد از نكات مثبت چشنواره بود كه از گذشته سنت شده است. اما هديه كتاب ترجمه خطبه‌ي بي‌نقطه و بي الف امام علي(ع) حتما در مسير اشاعه فرهنگ علوي و پرورش استعدادهاي شاعران بود!!
    خدا عاقبت ديار علويان را با اين برنامه‌ي درخشان!! به خير كند و برگزار كنندگان را در پيشگاه مولا رو سفيد، بي‌ترديد هيچ‌اعايي ندارم كه فردا ما را وابسته‌ي آين و آن بدانند و مدعي.


    ©2013 APG.ir