تعداد بازدید: 5255

توصیه به دیگران 1

جمعه 30 آذر 1386-0:0

پاره های دلواپسی

محمود معتقدی-شاعر آملي- گفت: حس زیبایی شناسی و علاقه به شعر معاصر انگیزه هایی بودند که توانستم به خوانش اشعار بپردازم.


اين شاعرومنقد آملي گفت: "وصف رویاهای گمشده"، "فصل میان پنجره و باران"، "عشق همچنان می تازد" و "میان پاره های دلواپسی" کتابهایی هستند که تا به حال از من چاپ شده است.


معتقدی ادامه داد: کتاب "در گستره شعر امروز" مجموعه مقالاتی است در شناخت احمد شاملو، فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، میم. آزاد، فریدون مشیری، فرخ تمیمی، احمد رضا احمدی، بیژن نجدی و عمران صلاحی که یک تا چهار مقاله از هر کدام از این شاعران در این کتاب آورده شده است.
وی اضافه کرد : همچنین مجموعه "میان پنجره و دیدن" بازخوانی 10 شعر از 10 شاعر شامل بازخوانی شعر از "زخم قلب آوایی" احمد شاملو، "پرنده مردنی ست" فروغ فرخزاد، "باغ من" مهدی اخوان ثالث، "نرگسانه" سیمین بهبهانی،"ظهور" منوچهر آتشی، "گل آشنایی" م. آزاد، "فکس" محمد علی سپانلو، منظومه بلند "گزارش به نازادگان" سید علی صالحی، "عینا مانند گربه " ضیاء موحد و "دیگر نه آفتاب" حافظ موسوی، که البته در این مجموعه مقدمه ای تحت عنوان "تجربه شاعرانه چگونه رخ می دهد" و در آخر کتاب نیز مقاله ای با عنوان "در شعر امروز روح زمانه همچنان جاری است" آورده شده است.


معتقدی تصریح کرد: نمی توانم بگویم با چه دیدگاهی به خوانش اشعار پرداختم، معمولا یک شعر از منظرهای مختلف بسته به اینکه زاویه بندی شاعر چیست، از چه ارکانی استفاده می شود و چه موضوع های روزی را در بر می گیرد خوانش می شود. همچنین جنبه های ساختاری مثل تصویر گرایی، زبان و ساختارهای درونی در انتخاب تاثیر دارد ولی جریان های حس محتوایی در شعر بخصوص در مورد فروغ و شاملو، نگرش اصلی من بوده است.


وی در خصوص انگیزه اش از انتخاب شاعران و اشعار آنها در کتاب های خود گفت: حس زیبایی شناسی و علاقه به شعر معاصر هر کدام انگیزه هایی بودند که توانستند دیدگاه خودم را در شعرهای این شاعران پیدا کنم. علاوه بر موارد ذکر شده دو دیدگاه شناخت ساختاری و معنایی و همچنین بازتاب تاثیرپذیری و تاثیرگذاری اجتماعی این شعر ها نیز برای من مهم بود، مثلا شعر "ظهور" منوچهر آتشی یک جریان بومی و حماسی است و شاعر سعی کرده دیدگاه حماسی را در شعرخود نشان دهد، یا "فکس" سپانلو که شاعر نگاهی انتقادی به جایگزین شدن فکس به جای نامه دارد، منتهی از نگاه شاعر این پیام دیگر ساختار گذشته را ندارد و دچار مه آلودگی شده و حس طرفین را از آنها گرفته است.


کتاب دیگر من "پاره های ممنوع" مجموعه شعرهای کوتاه عاشقانه و مربوط به اوایل دهه 80 است. من در این فضا سعی کردم تجربه های تازه ای در شعر کوتاه و عاشقانه داشته باشم و اینها اتفاقاتی بود که به لحاظ محتوایی و زبانی در اشعار من افتاده است.


"پاره های ممنوع"، "پاره های عاشقانه" و "جهان پاره های دلواپسی" نیز از همان فضا جاری شده اند.
معتقدی اضافه کرد : از دیگر آثار من "سه شنبه های سرخ به اردیبهشت باز می آیند" است که مجموعه شعرهای بلند را شامل می شود.


همچنین "جهان پاره های دلواپسی" مجموعه مقالاتی در شناخت آثار هدایت، جلال آل احمد، به آذین، ع.پاشایی، بیژن نجدی، پسوا، روانی پور، پیرزاد، اشرفی، حاجی زاده ، آلن روپ گریه است و پیوست نقد آثار "هدایت و آل احمد" قرار گرفتند.


"درآمدی بر مولفه های فرهنگ و ادبیات امروز" مجموعه مقالاتی است شامل "رویکرد ترجمه بر پیوند با توانمندی های زبان فارسی"، "بررسی شعر و ادبیات عرب"، " سرچشمه های ادبیات در حافظه های جمعی"، "چشم انداز ادبیات امروز چگونه برپا می شود"، "نشانه مولف، متن و مخاطب"، " کارنامه ادبیات کودکان"،"ادبیات مهاجرت" و نقد ادبی است که تمامی این مقالات در دهه 80 در حوزه های ادبی و فرهنگی نوشته شده اند.


کتاب "پاره های دلواپسی" مجموعه شعرهای کوتاه و بلند است که نشر ابتکار نو قرار است آن را منتشر کند.
کتاب دیگر "رویکردی در زمینه نقد و شعر امروز" است که از بررسی زمینه های نقد حرفه ای و ادبی در ارتباط با شعر امروز و تشکیل می شود.
مجموعه شعر "یک مهتابی دیگر با تو فاصله دارم" مجموعه 60 شعر عاشقانه است وآخرین کتاب من از "نگاه دیگر" مجموعه مقالاتی در حوزه شعر و ادبیات داستانی و مربوط به دهه 60 و 70 است و توسط نشر آوای کلار منتشر شود.(iscanews)



    ©2013 APG.ir