تعداد بازدید: 3344

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 11 دی 1386-0:0

كلاف سر در گم

تركمنستان،مازندران را لرزاند:افت فشار گاز مردم را كلافه كرده است.


قطع گاز و وافت فشار آن در برخي از نقاط شهري و روستايي مازندران همچنان ادامه دارد و مردم اعتراض خود را يكشنبه شب با تجمع درمقابل ادارات گاز شهرهاي مختلف استان ابراز كردند.

 بسياري از خانواده‌ها در شهرهاي بابل، آمل، قائمشهر و ساري شب گذشته را با ترس و دلهره قطع و يا افت فشار گاز سپري كردند.

برخي از خانواده‌هاي نيز شب گذشته را به عنوان مهمان ناخوانده در منازل دوستان و اقوامي كه هنوز منازلشان از گاز طبيعي برخورداراست ، سپري كردند.

افت فشار و قطع گاز طبيعي خانواده‌هاي مازندران را غافلگير كرده است، زيرا در اكثر موارد براي گرمايش محيط به جز سوخت گاز سوخت ديگر و يا وسايل گرمايشي ديگري در منازل پيش بيني نشده است.

قطع ناگهاني گاز طبيعي شب گذشته برخي از خانواده‌هايي را كه نوزاد يا كودكان كم وسن سال و افراد كهنسال در منزل دارند به شدت نگران و عصباني كرده است و در مواردي موجب تجمع مردم در مقابل ساختمان مراكز وادارات گاز شده كه منجر به حضور پليس و نيروي انتظامي نيز در محلهاي تجمع شد.

صف طولاني مقابل نانوايي‌هاي در برخي ازشهرهاي مازندران به خصوص در ساري ازصبح دوشنبه يكي ديگر از مشكلات قطع گاز است زيرا تعدادي از نانوايي‌ها به همين دليل ازفعاليت بازايستاده‌اند و در مواردي ديگر به اصطلاح خمير براي پخت نان آماده است اما گاز براي گرم كردن تنور فشار لازم راندارد.

بروز پديده سرماخوردگي در ميان خانواده‌ها از مواردي است كه اين روزها در شهرهايي كه باقطع گاز مواجه‌اند ديده مي‌شود و مراجعه به درمانگاه‌ها و بيمارستان‌ها اندك اندك روندي صعودي پيدا مي‌كند .

براثرافت شديد فشار گاز طبيعي بسياري از قهوه خانه‌ها، رستورانها و مهمان پذيرها در شهرهاي مركزي مازندران به صورت تعطيل و يا نيمه تعطيل در آمده است.

قطع وافت شديد فشار گاز طبيعي وسردي هوا بازار غذاهاي آماده و انواع كنسرو را نيز گرم كرده است و بسياري از خانواده‌هاي مازندران شب گذشته غذاي گرم نخوردند و شام ديشب را باانواع كنسرو و موادغذايي سرد سر كردند.

بنابراين گزارش برخي از خانواده‌هاي مازندران بعداظهر روز گذشته براي حل مشكل گرما به فكر خريد وسايل گرمايش برقي افتادند كه با مشكل افزايش قيمت كمبود ودر ادامه با ناياب شدن اين گونه وسايل نظير "هيتر" و بخاري‌هاي برقي مواجه شدند.

شماري از خانواده‌ها ضمن انتقاد از قطع ناگهاني و بدون اطلاع قبلي گاز طبيعي اعلام داشتند: قطع و وصل و افت فشار گاز موجب خاموش شدن شمعك وسايل گازسوز شده و اين امر خطراتي را به دنبال دارد.

به نظر مي‌رسد قطع و افت شديد گاز طبيعي در مازندران همچنان ادامه داشته و افزايش بي‌رويه مصرف برق از تبعان احتمالي آن است.

ابوطالب شفقت با اشاره به اينكه افت فشار گاز در مازندران در حال حاضر از طريق استان هاي معين نظير گيلان قابل جبران است خاطر نشان كرد: مسئولان شركت گاز استان مازندران نيز در تكاپوي حل اين مشكل هستند.


افت فشار گاز از 2 شب گذشته تاكنون مردم شهر هاي ساري، قائم شهر، بابل و بخش‌هايي از تنكابن را احاطه كرده و بخش هايي از زندگي مردم را مختل كرده است.


علت افت فشار گاز كه از سوي مسئولان شركت ملي گاز توقف واردات آن از كشور تركمنستان اعلام شده است در اظهار نظري ديگر از قول مسئولان وزارت نفت آمده است كه كشور تركمنستان قيمت گاز را با توجه درخواست هاي كشورمان دوبرابر كرد.


مردم شهر هاي ساري، قائمشهر و بابل از روز گذشته تاكنون با مشكلات عديده‌اي روبرو شدند كه ايجاد صف هاي طولاني در نانوايي‌ها يكي از اين مشكلات است.


در حال حاضر هنوز صف هاي طولاني در مقابل نانوايي‌هاي اين شهر ها برقرار است و هنوز تعدادي از شهروندان نتوانستند نان صبحانه خود را تهيه كنند.


يكي از شهروندان ساروي ساكن در خيابان فلسطين گفت: از صبح خيلي زود در صف نانوايي‌ها بسر مي‌برم و با گذشت حدود 4 ساعت براي تهيه نان به تمام نان پزهاي سطح شهر رفتم و هنوز نتوانستم نان مورد نياز خود را تهيه كنم؛‌ نان فانتزي هم از صبح امروز در سوپر ماركت هاي ساري پيدا نمي شود و مردم ساري در اين زمينه با مشكل مواجه شدند.


افت فشار گاز ديگر مراكز خدماتي از جمله بيمارستان ها ي شهر هاي مازندران را شامل شده است و از شب گذشته تعدادي از مراكز درماني براي تهيه گاز با مشكل مواجه شدند كه مسئولان دانشگاه علوم پزشكي در تلاشند تا اين مشكل از طريق انرژي هاي ديگر حل شود.


تعدادي از شهروندان ساروي نيز براي رهايي از مشكل سرما به منازل اقوام و خويشاوندان خود كه هنوز با قعطي گاز مواجه نشدند اقامت كردند.


شركت گاز استان مازندران نيز در اطلاعيه هاي جداگانه از مردم استان خواست تا با صرفه جويي 10 درصدي اين مشكل را تقليل دهند تا ديگر شهروندان استان مازندران نيز از نعمت گاز طبيعي برخوردار شوند.


جمعي از مردم قائم شهر نيز امروز از اوايل وقت اداري امروز صبح خواهان رسيدگي به وضعيت قطعي گاز در اين شهر شدند.


قطعي گاز در شهرستان قائم شهر از سه روز پيش همزمان با سراسر استان مازندران در نواحي مركزي اين شهر رخ داده و موجبات نارضايتي شهروندان را فراهم آورده است.


از شامگاه شنبه جاري گاز برخي از مناطق شهرستان قائم شهر قطع شده و به اين دليل بيمارستان‌ها، مدارس و هتل‌ها با مشكل مواجه شدند.

مردم قائم شهر در پي رفع اين مشكل بدنبال تهيه وسايل گرمازاي نفتي و برقي هستند؛ تجمع كنندگان، سرما و نبود امكان تهيه قوت روزانه خود را از عمده مشكلات خود عنوان نمودند.


به گفته آنان قطعي گاز به دليل سرماي هواي روزهاي اخير موجب رواج و تشديد بيماري‌هاي مانند سرما‌خوردگي و بيماري‌هاي ويروسي ديگر در ميان كودكان و سالخوردگان شده است.


يكي از تجمع كنندگان گفت: به دليل اينكه وسايل تهيه غذاي روزانه مردم از طريق گاز انجام مي شد، با قطع آن افراد از تهيه غذاي روزانه خود محروم مانده اند.


به گفته ي تجمع كنندگان قطعي گاز و كمبودهاي ناشي از آن در فصل امتحانات دانش آموزان خسارت هاي فراواني را به خانواده ها وارد مي كند.


يكي از شهروندان كه بستگانش در بيمارستان ولي عصر قائم شهر بستري مي باشد گفت: گاز اين بيمارستان نيز قطع شده و مسئولان اين مركز با پتوهاي هلال احمر بيماران خود را گرم نگه داشته اند.
همچنين پس از اين تجمع اعتراض آميز، جلسه ويژه اي با حضور فرماندار، شهردار، فرمانده نيروي انتظامي، رئيس اداره گاز و رئيس شركت فرآورده‌هاي نفتي و جمعي ديگر از مسئولان شهري در محل فرمانداري اين شهر تشكيل شد.


رئيس اداره گاز شهرستان قائم شهر گفت: حدود سي درصد از مناطق مختلف اين شهر با قطعي گاز روبرو مي باشند.


علي اصغر مايلي در خصوص محتواي اين جلسه يادآور شد: به دليل اينكه اين قطعي به صورت كلان و در سطح ملي مي باشد، اقداماتي در سطح شهرستان مقدور نيست و در اين جلسه افراد حاضر به بررسي راه‌هاي مقابله با بحران ايجاد شده توسط تجمع كنندگان و برگرداندن آرامش به وضع موجود پرداختند.
مايلي افزود: گاز ادارات دولتي شهرستان قائم شهر نيز همزمان با وضع موجود توسط اين اداره قطع شده است.


وي قطعي گاز بيمارستان ولي عصر قائم شهر را تاييد كرد.


به گفته وي قائم شهر داراي 71هزار و 298 مشترك گاز طبيعي مي باشند.


اين گزارش مي‌افزايد در پي قطع گاز در روزهاي اخير در شهرستان قائم شهر، شركت هاي تهيه و توزيع فرآورده هاي گازي با ازدحام بيش از حد مردم براي استفاده از چراغ خوراك پزي روبرو شده و قيمت اين وسيله در اين شهر به بيش از دو برابر ميزان معمولي آن افزايش يافته است.


فرمانداري قائمشهر نيز در راستاي برطرف كردن مشكل مردم اقدام به تشكيل كميته بحران كرد.
مسئولان شركت گاز مازندران در تلاشند تا از طريق خط گاز استان گيلان افت فشار گاز مازندران را حل كنند.

سرپرست شركت گاز مازندران اعلام كرد: با تمهيداتي كه اتخاذ شده كمبود گاز طبيعي در اين استان ظرف ‪ ۱۸‬ساعت آينده مرتفع خواهد شد.

"محمدمصطفي قرباني" افزود:امروز مقرر شد كمبود گاز اين خطه‌از طريق مبادي ورودي پالايشگاه هاشمي‌نژاد خراسان شمالي و عسلويه بوشهر با تزريق گاز مرتفع شود.

وي علت اصلي افت شديد گاز طبيعي از روز شنبه گذشته در استان را، افزايش شديد و غيرمعمول مصرف گاز، عدم رعايت الگوي مصرف ، افزايش سرما و قطع واردات گاز از تركمنستان عنوان كرد .

سرپرست شركت گاز مازندران با اشاره به اينكه هم اكنون در ‪ ۱۳‬استان كشور كمبود گاز طبيعي وجود دارد بيان داشت: اين استان نسبت به ساير استان‌ها كه با كمبود گاز مواجه هستند ، وضعيت بهتري دارد.

قرباني اضافه كرد : به دليل افت شديد فشار، گاز طبيعي كارخانجات توليدي و صنعتي، صنايع غذايي، ذوب فلزات و نيز نيروگاه نكا و ادارات دولتي استان موقتا قطع شده است.

وي خاطرنشان كرد: گاز مصرفي بيمارستان‌ها، پادگان‌هاي نظامي و مدارس استان برقراراست و اگر اين مراكز با كمبود گاز مواجه‌اند به دليل افت شديد فشار گاز در شبكه بوده و ناخواسته صورت مي‌گيرد.

وي تصريح كرد : تمهيدات لازم براي تامين گاز نانوايان و مراكز فوريت‌هاي پزشكي اتخاذ شده است.

قرباني درباره الگوي مصرف گاز يادآور شد: اگر مشتركين درجه دماي داخل منزل خود را بين ‪ ۱۸‬تا ‪ ۲۲‬درجه سانتگراد تنظيم كنند ‪ ۳۰‬هزار متر مكعب گاز در كشور صرفه‌جويي خواهد شد و يا به عبارتي ‪ ۲۰‬هزار خانوار ديگر مي‌توانند از گاز استفاده كنند.

وي بيان داشت: همزمان با افت شديد گاز در مازندران كميته بحران در شركت گاز استان تشكيل شده است.

وي از كليه مشتركين گاز خواست در مصرف بهينه گاز و رعايت الگوي مصرف صحيح تلاش كنند.

‪ ۷۳۴‬هزار و ‪ ۴۲۰‬خانوار تحت پوشش شركت گاز مازندران هستند.(irna+farsnews)


  • پنجشنبه 4 بهمن 1386-0:0

    marg begiriin ke yek zarre befekre mardom nistiin elahiiiii bemirriiiinnnnnn

    • چهارشنبه 26 دی 1386-0:0

      مرگ کودک 6 ماهه بر اثر سرما در استان مازندارن
      برای ادامه خبر کلیک کنید : www.mazandarangaz.blogfa.com

      • پنجشنبه 13 دی 1386-0:0

        با سلام. امروز كه پنج شنبه است 5 روزه كه گاز ما قطع شده . من بچه كوچك 10 ماهه دارم به خاطر قطعي گاز سرماي سختي خورده . اصلا هيچ كدوم از مسئولين هم نميگن كه كي گاز وصل ميشه به خدا ما خودمون هيچي ولي بچه ام رو چيكار كنم

        • چهارشنبه 12 دی 1386-0:0

          با سلام و خسته نباشید . من هم یکی از مازندرانی هایی که این مشکل رو همچنان دارم تحمل میکنم هستم . خدمتتون غرض کنم که قعطی 1 روزه نبوده و فقط منزل ما 3 الی 4 روز هست که بدون گاز هستیم و هیچ کاری هم نمیتونیم بکنیم . زنگ هم که میزنیم با اوقات تلخ جواب میدن انگار که یه چیزی هم طلبکارند . در یک اتاق کوچیک با کمک 1 بخاری برقی داریم زندگی میکنیم با غذاهای آب پز . استحمام هم که نداریم و باز از همه بدتر اینکه 2 نفرمون هم امتحانات ترم دانشگاه و دبیرستان دارند و در فرجه به سر میبرند که 2-3 روز دیگه به پایانش نمونده . فقط به دروغ هایی که آمارهای ساختگی خودشون میده گوش ندید . من هم که دارم اینو تایپ میکنم الان تمام بدنم درد میکنه و سرمای شدیدی خوردم . والله اگر یک کلمه از چیزهایی که گفتم دروغ بوده باشه . ان شاالله هر کسی که مقصره تاوانش رو تو همین دنیا بده.

          • سه شنبه 11 دی 1386-0:0

            اخبار داغ انتخاباتي قائم شهر در :
            http://khabar8.blogfa.com

            • سه شنبه 11 دی 1386-0:0

              يه سوال تو ذهن بيشتر مردم وجود داره و خيلي ها نمي تونن اون رو بيان كنن اينه كه چرا نعمت هايي كه تو مملكت ما هست رو ديگران بايد حتي مجاني استفاده كنند ولي خود مردم ما كه صاحبان اين نعمات هستند بايد در مصرف بهينه آن كوشش كنند. خيلي جالبه


              ©2013 APG.ir