تعداد بازدید: 2320

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 12 دی 1386-0:0

از رنجي که مي بريم

قطع گاز مهم نيست؛مشكل ما فعلا" ناهماهنگي دفاع تيم ملي است!


 

پیگیری ها برای علت یابی قطع گسترده گاز در بسیاری از شهرهای کشور نشان می دهد: علاوه بر راه نیفتادن فازهای هشتم و نهم پارس جنوبی، کارشکنی ترکمن ها نیز در این باره موثر بوده است.

یک منبع آگاه گفت: ایران بخشی از نیازهای خود در زمینه گاز را از کشور ترکمنستان وارد می کند و طی روزهای اخیر ترکمن ها اقدام به قطع گاز صادراتی خود به ایران کرده اند.

وی گفت: هرچند در رسانه ها اعلام شده است که این قطعی به دلیل نقص فنی بوده، ولی واقعیت چیز دیگری است. ترکمنستان اعلام کرده است که ایران باید دو برابر قیمت فعلی را برای خرید گاز بپردازد والا از وصل مجدد آن خودداری خواهد کرد.

ترکمنستان در شرایطی به این اقدام دست زده است که سرمای زمستانی در ایران در 40 سال گذشته بی سابقه بوده و نیاز کشور به انرژی تشدید شده است.
 
طبق یک توافقنامه دوجانبه 25 ساله با ترکمنستان، ایران روزانه بین 23 تا 24 میلیون مترمکعب گاز از این کشور وارد می کند. گاز خریداری شده از ترکمنستان از طریق خط لوله کربچه - کردکوی به ایران می رسد. صرفه جویی 5 الی 10 درصدی مردم در مصرف گاز می تواند کشورمان را از گاز ترکمنستان بی نیاز کند.
 
از ساعت 10 و 30 دقیقه صبح روز هشتم دی، ترکمنستان گاز صادراتی خود به ایران را قطع کرده است.

قرار است کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه کاری خود این موضوع را به صورت ویژه بررسی کند.

*بحران زمستانی گاز، نتیجه بی توجهی به نامه های تابستانی کارشناسان
ایران بعد از روسیه دارای دومین ذخایر گازی جهان است از این نظر کشور کمبود گاز ندارد بلکه با کمبود بهره برداری از منابع طبیعی مواجه است که این مساله نیز بیشتر به مشکلات مدیریتی مربوط می شود.
عصر ایران - با ورود اولین توده های هوای سرد به داخل کشور طبق معمول چند سال گذشته بحران قطع گاز آغاز شد.

در حالی که مسئولین طی روزهای گذشته مصرف بیش از اندازه گاز را علت قطعی گاز در برخی نواحی کشور اعلام کردند، اما شنیده ها حاکی است علت اصلی قطع و کمبود گاز در کشور تاخیر در بهره برداری از فازهای 8 و 9 پارس جنوبی است.

 کارشناسان فنی در دستگاه های مسئول از ابتدای تابستان جاری با ارسال نامه هایی به مقامات مربوطه ضمن پیش بینی چنین وضعی برای افزایش مصرف گاز در کشور، هشدار داده بودند"چنانچه فازهای 8 و 9 پارس جنوبی تا انتهای پاییز به بهره برداری نرسد و وارد شبکه اصلی گاز کشور نشود، زمستان امسال با کمبود گاز مواجه خواهیم شد." ولی گویا به این نظرات کارشناسی، توجهی نشده و اهمال در راه اندازی فازهای 8 و 9 پارس جنوبی باعث دردسر مردم در فصل سرما شده است.

گفتنی است ایران بعد از روسیه دارای دومین ذخایر گازی جهان است از این نظر کشور کمبود گاز ندارد بلکه با کمبود بهره برداری از منابع طبیعی مواجه است که این مساله نیز بیشتر به مشکلات مدیریتی مربوط می شود.

*ما گاز داريم،تصور مي کنيم سردمان است!

سيد‌رضا كسايي زاده -مديرعامل شركت ملي گاز ايران و معاون وزير نفت- با اشاره به قطع صادرات گاز تركمنستان در هشتم دي ماه سال جاري به farsnews گفت: ساعت 30/8 دقيقه صبح شنبه گاز وارداتي تركمنستان به كشور كاهش يافت و در ساعت 30/10 دقيقه صبح به طور كامل قطع گرديد و با وجود تعطيلي روز شنبه از همان لحظه شركت ملي گاز ستاد ويژه‌اي براي رفع اين مشكل با حضور وزير نفت تشكيل داد.


وي تصريح كرد: تصميمات ويژه‌اي در اين ستاد به منظور جايگزين كردن تامين گاز تركمنستان كه حدود 24 ميليون متر مكعب بود صورت گرفت تا مشكل استان‌هاي شمالي، گلستان، مازندران و بخشي از سمنان رفع شود.


كسايي زاده افزود: تدابير تغيير آرايش خطوط انتقال گاز صورت گرفت و هم‌اكنون در فاز يك پارس جنوبي روزانه 5 ميليون متر مكعب، در فازهاي 4 و 5 دو ميليون متر مكعب، پالايشگاه خانگيران 1 ميليون متر مكعب و در حوزه گازي «آغار دالان» 4 ميليون متر مكعب افزايش توليد صورت گرفته است.


مديرعامل شركت ملي گاز همچنين گفت: در حال حاضر مشكل استان‌هاي شمالي كشور با جايگزين كردن گاز عسلويه به جاي گاز وارداتي از تركمنستان رفع شده و فشار گاز به اندازه كافي وجود دارد(!)


معاون وزير نفت در امور گاز تاكيد كرد: در حال حاضر مشكل تامين گاز در بخش خانگي در كشور وجود ندارد اما متاسفانه تراز گاز در كشور در زمستان به دليل افزايش تقاضا منفي است.


*صرفه‌جويي:اينو نگيم،چي بگيم!

كسايي‌زاده گفت: در زمستان به دليل شرايط اضطرار گاز صنايع محدود مي‌شود اما اگر اين تصميم طولاني مدت صورت گيرد درست نيست و به همين منظور بر صرفه‌جويي در مصرف گاز تاكيد مي‌گردد.

 
وي با اشاره به بخشنامه سال گذشته دولت به منظور كاهش مصرف گاز در ساختمان‌هاي تجاري و اداري گفت: اعتقاد ما بر اين است كه مي‌توانيم اين تصميم را گسترش داده و در بخش خانگي و تجاري نيز مقدار زيادي صرفه‌جويي صورت گيرد.


كسايي‌زاده گفت: خانواده گازي كشور 13 ميليون خانوار دارد كه اگر صرفه‌جويي دغدغه خاطر همه باشد مشكل تامين گاز در كشور وجود ندارد.


وي در عين حال تاكيد كرد: همه پالايشگاه‌هاي كشور در حال حاضر با ظرفيت‌ كامل فعال است اما شعار شركت ملي گاز استفاده بهينه و مطلوب در حد نياز مي‌باشد.
وي اوج مصرف گاز در چند روز گذشته را 382 ميليون متر مكعب در روز در بخش خانگي عنوان كرد و گفت: اين ميزان نسبت به سال گذشته 22 ميليون متر مكعب افزايش يافته است.


كسايي‌زاده همچنين با تاكيد بر اينكه هفته گذشته طبق پيش‌بيني‌هاي هواشناسي سرد‌تر خواهد شد، گفت: ما پيش‌بيني مي‌كنيم ميزان مصرف گاز در روز به 400 ميليون متر مكعب در روز برسد.


معاون وزير نفت در امور گاز تنها راه تامين گاز كشور براي همه را صرفه‌جويي در مصرف آن دانست.


كسايي‌زاده درباره دليل قطع صادرات گاز تركمنستان به ايران گفت: در 27 دسامبر تركمنستان رسما طي نامه‌اي اعلام كرد كه به دليل تعميرات اضطراري در ايستگاه «چالايوك» در مرز ايران صادرات گاز به ايران را از 29 دسامبر (8 دي) قطع خواهد كرد و ما نيز بلافاصله در پاسخ به آنها با توجه به افزايش برودت هوا تقاضاي تاخير در انجام تعميرات را ارائه كرديم اما آنها در پاسخ با عذرخواهي اعلام كردند كه مجبور به تعميرات هستند.


وي در پاسخ به سوالي درباره اينكه همان زمان هياتي از وزارت نفت در تركمنستان مشغول مذاكره درباره صادرات گاز بود كه اين اقدام صورت گرفت، گفت: من از جزئيات مذاكره خبر ندارم اما طبق قرارداد كه سال گذشته الحاقيه‌اي به آن امضاء شد قيد شده تا سه سال آينده افزايش قيمت وجود نخواهد داشت.


كسايي‌زاده گفت: ميزان گاز وارداتي از تركمنستان 8 ميليارد متر مكعب است كه تركمنستان از ابتداي 2008 بايد ظرفيت آن را به 14 ميليارد متر مكعب مي‌رساند.
معاون وزير نفت تاكيد كرد: درباره مباحث فني، ميزان گاز ارسالي و درخواست افزايش قيمت در مذاكرات مطرح شد اما ما هنوز تحقيقي درباره علت تعميرات از سوي تركمنستان انجام نداده‌ايم.

*مشكلي نيست،حال شون رو هم مي گيريم!
وي قرارداد گازي ايران و تركمنستان را محكم خواند و گفت: با بررسي علت تعميرات چنانچه تخلفي از سوي تركمنستان صورت گرفته باشد، طبق قرارداد برخورد خواهد شد.


وي اضافه كرد: مذاكرات هيات ايراني با قطع صادرات گاز تركمنستان به ايران ناتمام ماند و قرار بود هيات تركمني اين هفته به ايران بيايند كه به دليل مسايل پيش‌آمده سفر به تاخير افتاد.


كسايي‌زاده تاكيد كرد: سياست ما بر اين است كه بتوانيم گاز را وارد و هم صادر كنيم و به ترانزيت آن نيز بپردازيم و در صورتي كه گاز تركمنستان هم نباشد ما توانايي تامين گاز داخل را داريم.


وي افزود: احداث خط لوله تهران _ مشهد به طور 900 كيلومتر براي تقويت گاز استان خراسان و استان‌هاي شمالي با سرمايه‌گذاري 3/1 ميليارد دلار به معناي خودكفايي در زمينه گاز است كه تا سه سال آينده به اجرا خواهد رسيد.


وي درباره تعهد شركت ملي گاز به نيروگاه‌ها براي تامين سوخت را گفت: متوسط تعهد ما در دي و بهمن روزانه 3 ميليون متر مكعب گاز براي نيروگاه‌ها است كه تاكنون مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
وي همچنين درباره ذخيره‌سازي گاز گفت: متاسفانه ذخيره‌سازي از سال‌هاي قبل مطرح بود ولي اقدامي در اين زمينه صورت نگرفت اما در سال‌هاي اخير توجه اساسي به اين موضوع شد كه 4 پروژه ذخيره‌سازي گاز در كشور در حال مطالعه و اجرا مي‌باشد.


*بزرگ،بزرگ،بزرگتر!
وي درباره تغيير اساسنامه وزارت نفت و جايگاه شركت ملي گاز ايران در آن گفت: اساسنامه قبلي مورد اجماع در وزارتخانه نبود و به همين دليل وزير نفت تصميم به تغيير آن گرفت و شركت گاز روز به روز بزرگتر مي‌شود و يكپارچگي آن به نفع كشور است.


وي همچنين سرمايه‌گذاري در صنايع بالادستي و پايين‌دستي گاز را نياز به سرمايه 300 ميليارد دلاري عنوان كرد و گفت: هم‌اكنون 25 ميليارد دلار پروژه در دست اقدام داريم و يكي از افتخارات ما بدهي 3 ميليارد دلاري به سازمان‌هاي مختلف است.


وي همچنين با ابراز تاسف از درگذشت دو تن از همكاران خود در شب گذشته بر اثر سانحه تصادف در بوئين زهرا گفت: اين دو همكار ما براي اجراي تقويت فشار اضطراري گاز استانهاي شمال كشور، بر اثر تصادفي در منظقه قزوين جان خود را از دست دادند.

*اجاقت داغه برار(يا کور؟!)

متن زير را هم در يکي از سايت هاي خبري ديديم.معمولا" جريحه دار کردن احساسات ايرانيان بهتر از روش هاي تبليغاتي و رسانه اي و... جواب مي دهد:

"سلام هموطن … اجاقت داغه برار ؟ غذایت گرمه خواهَرُم ؟ خب خدا رو شکر …خدارو شکر ! میخواهی بدانی حال و روزمان را ؟ ما نه داغی اجاق داریم نه گرمی غذا ! بد روزگاری داریم هموطن … بد روزگاری داریم ایرانی ! سوز و سرمای هوا استخوانهایمان را ترکانده ! پیرانمان چمباتمه زده اند و کودکانمان زار میزنند از سرما !

میدانی دستان کودکانمان را با چه گرم میکنیم ؟ میدانی صورت بچه هامان از سرما گل انداخته … میدانی اب گرم نداریم برای شستن کودکانمان ؟ میدانی سرما چطور شلاق به صورتمان میرند و ما دستانمان خالیست ! هموطن بچه هایت یخ کرده اند تا بحال ! سردشان بوده و تو مانده باشی که چه کنی براشان و فقط در اغوششان گرفته باشی و هی دست و صورت یخ کردشان را ببوسی و هرم نفس کم رمقت را به دستانش هاه کنی!

دستمان را می گیری هموطن ؟ کمکمان میکنی ؟ نه ….نه …. نه پول میخواهیم نه پتو ….! فقط شعله گاز بخاری و شومینه ات را کمتر کن ! کمی بیشتر صرفه جویی کن تا اجاق ما هم گرم شود ! تا سرما نتواند سوزن هایش را در جان کودکانمان فرو کند ! تا ما هم مثل تو غذای گرم داشته باشیم و شیر کودکانمان را بتوانیم گرم کنیم ! ما هم ادمیم … کرد و ترک و بلوچ فرقی نمیکند … ما ایرانی هستیم … ایرانی !

چشم مان به همت توست هموطن ! ما نه پول نفت میخواهیم نه سهم عدالت ! به گرمای اجاقی رضایت داریم ! به لبخند کودکمان … پس بلند شو هموطن … با گرمای مهرو محبتت سرمای بی رحم زمستان را از خانه های ما بیرون کن تا روسیاهی به زمستان بماند و روسفیدی ارمغان تو باشد غیرتمند ! …… بلند شو ایرانی!"

اين دو کامنت را هم در سايتasriran ديديم:

-مشكل ما فعلا ناهماهنگي دفاع تيم ملي است!

-حالا وقتشه كه سفرهاي هاي استاني در يكي از اين شهرهايي كه گاز قطع شده و مردم چند روز بدون نون و .. هستند تشكيل بشه !!! بهتر است تا دير نشده اين جلسات استاني در اتاقهاي سردي كه گازش قطع شده تشكيل بشه تا درك بشود مردم چه مي كشند!

يکي از مخاطبان ما به نام "محمد"نيز کامنت گذاشت:

"با سلام و خسته نباشید . من هم یکی از مازندرانی هایی که این مشکل رو همچنان دارم تحمل میکنم هستم . خدمتتون غرض کنم که قطعی 1 روزه نبوده و فقط منزل ما 3 الی 4 روز هست که بدون گاز هستیم و هیچ کاری هم نمیتونیم بکنیم . زنگ هم که میزنیم با اوقات تلخ جواب میدن انگار که یه چیزی هم طلبکارند . در یک اتاق کوچیک با کمک 1 بخاری برقی داریم زندگی میکنیم با غذاهای آب پز . استحمام هم که نداریم و باز از همه بدتر اینکه 2 نفرمون هم امتحانات ترم دانشگاه و دبیرستان دارند و در فرجه به سر میبرند که 2-3 روز دیگه به پایانش نمونده . فقط به دروغ هایی که آمارهای ساختگی خودشون میده گوش ندید . من هم که دارم اینو تایپ میکنم الان تمام بدنم درد میکنه و سرمای شدیدی خوردم . والله اگر یک کلمه از چیزهایی که گفتم دروغ بوده باشه . ان شاالله هر کسی که مقصره تاوانش رو تو همین دنیا بده!"

اما عليرضا شهيري طبرستاني-وبلاگ نويس بابلي-هم در يادداشتي طنز،اما انتقادي با عنوان"استسگاز"نوشت:

 "امسال الحمدلله باران به اندازه كافي باريده وملالي نيست.اما قحطي گاز تا د لت بخواهد،هست.
چند وقت است گاز بخش وسيعي ازشهرها وروستاهاي كشورمان كه خودشان روي گنج خوابيده اند، قطع است ومردم آنجا ازگرما محرومندو دارندازسرما يخ مي زنند.


خدارحمت كند مرحوم فلسفي را كه قبل از انقلاب روي منبر داد مي زد و خطاب به شاه وعوامل طاغوت ميگفت : چرامردم ايران كه روي نفت خوابيده اند بايد طعم محروميت رابچشند.و.....؟


.حالا ماهم به حاج محمود كه تازه ازمكه برگشته ، ميگوييم كه چرا...؟ چرا؟...؟؟؟؟...(تازه، شاه اصلا" قول نداده بود كه پول نفت رابياورد روي سفره مردم .)


والله ! ،بالله !  مردم ازبي گازي يخ كرده اند.صف نانوايي ها طولاني تر شده، پخت وپز در منزلها سخت شده ،بيمارستانها وضع ناگواري دارند و...
اگروضع به همين منوال پيش برود و (...) دولتمردان ادامه پيداكند، ممكن است مردم به جاي "نمازاستسقا"(نماز باران) ،نماز استسگاز" بخوانندو از خدا طلب گاز كنند!"


 



    ©2013 APG.ir