تعداد بازدید: 2160

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 23 فروردين 1401-22:10

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

مطالعات پروژه پتروشیمی مازندران ناقص است

مسعود عالیخانی: حرف سازمان حفاظت محیط زیست این است که هیچ اقدامی مرتبط با این طرح انجام نشود تا بررسی‌ها انجام شود و نظریه نهایی کارشناسی را بر اساس مطالعات اعلام کنیم.


 

مازندنومه، اشکان جهان‌آرای: سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مطالعات پروژه پتروشیمی مازندران ناقص است و با توجه به این‌که مطالعات ارزیابی توان اکولوژیک برای این طرح موجود نیست، تأکید شد که تا پیش از نهایی شدن مطالعات تکمیلی و صدور مجوز محیط زیست، هیچ‌گونه عملیات اجرایی انجام نشود.

مسعود عالیخانی بعدازظهر سه‌شنبه در نشست بحث و بررسی و تبادل نظر موافقان و مخالفان احداث مجتمع پتروشیمی مازندران که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، گفت: در بررسی اسناد مطالعات پروژه با اشکالات و نواقصی مواجه شدیم که این موارد را به دست‌اندرکاران اجرای پروژه و متقاضی طرح نیز اعلام کردیم. قرار شد که از انجام هر گونه عملیات اجرایی پیش از انجام مطالعات تکمیلی و صدور مجوز محیط زیست جلوگیری شود.

وی افزود: در زمان دریافت مسئولیت من بخشی از کارهای این پروژه انجام شده بود. با این حال خواستیم که  مطالعات و ارزیابی اولیه را برای بررسی‌های بیشتر ارائه کنند. اسناد موجود را مرور کردیم و پس از بررسی اسناد و مدارک به این نتیجه رسیدیم که مطالعات ناقص است. حتی خود دوستان متقاضی اجرای طرح هم تایید کردند که بخشی از مطالعات کامل نیست.

این مسئول خاطرنشان کرد: محدوده مورد نظر برای ساخت این مجتمع سال‌ها زیر آب بود و خاک آن به شدت هیدرومورف است. به همین دلیل اکوسیستم ویژه‌ای محسوب می‌شود. نمی‌خواهیم پیشداوری کنیم، اما نقصی را در مطالعات دیدیم؛ این که مطالعات ارزیابی توان اکولوژیک موجود نیست تا بر اساس آن مطالعات ارزیابی اثرات انجام شود. در مطالعات ارزیابی توان اکولوژیک، با معیارهای مختلف توان محیط برای اجرای پروژه‌ مد نظر سنجیده می‌شود.

عالیخانی تصریح کرد: مسأله دیگر این است که روش‌های استفاده شده برای مطالعات ارزیابی اثرات در این طرح برای محیط‌های خاص و نوع صنعت خاص قابل استفاده است و برای صنعت پتروشیمی پاسخ‌گو نیست. ما نیاز داریم ارزیابی اثرات به طور دقیق و کامل انجام شود تا نقص انجام نشدن ارزیابی توان اکولوژیک را برطرف کند.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نامه‌ای که چند روز خطاب به مدیرعامل شرکت پتروشیمی مازندران نوشت و ارائه کرد، گفت: با توجه به این‌که با نقص در مطالعات ارزیابی مواجه شدیم، ۱۷ فروردین نامه‌ای به مدیرعامل پتروشیمی مازندران نوشتم و چهار درخواست را مطرح کردم که با استفاده از مشاوران محیط زیستی رتبه یک از سازمان برنامه و بودجه و نظارت یکی از دانشگاه‌های ذیصلاح منطقه، مطالعات تکمیلی تهیه و به این معاونت ارائه شود. خود دوستان هم در صورتجلسه‌شان موارد مطرح شده در این نامه را پذیرفته بودند.

عالیخانی افزود: در درجه نخست این را خواستیم که ارزیابی توان اکولوژیک برای بارگذاری واحدهای پتروشیمی، آب‌شیرین‌کن و پروژه‌های مرتبط انجام شود. دومین محور مورد تأکید ما این بود که اثرات تجمعی آب‌شیرین‌کن بر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و اکوسیستم دریا مورد بررسی قرار بگیرد.

این مسئول تصریح کرد: بند سوم درخواست ما انجام شدن بررسی میزان و اثرات ناشی از خروجی‌های آلاینده‌ گازی و پساب صنعتی حاصل از فرآیند بر اساس اسناد فنی طرح بود که در واقع همان اثرات زیست‌محیطی است. در چهارمین درخواست هم خواستیم که برنامه مدیریت و پایش زیست‌محیطی متناسب با طرح نیز تدوین و ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: در پایان نامه نیز قید شد که صدور مجوز محیط زیستی تابع نتایج حاصل از انجام مطالعات مذکور و بررسی در کمیته ارزیابی سازمان است و تأکید می‌شود که از هر گونه عملیات اجرایی تا پیش از بررسی‌ها و ارائه نظریه کارشناسی خودداری شود.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حرف سازمان حفاظت محیط زیست این است که هیچ اقدامی مرتبط با این طرح انجام نشود تا بررسی‌ها انجام شود و نظریه نهایی کارشناسی را بر اساس مطالعات اعلام کنیم. اگر نتیجه مطالعات ارزیابی مثبت بود طرح اجرا شود. اگر هم نبود پایبند مطالعات علمی هستیم.

عالیخانی افزود: دکتر سلاجقه نیز نامه‌ای با همین مضمون و محوریت چهار موضوع مطرح شده به رئیس‌جمهور نوشتند. در بخشی از نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به رییس‌جمهور محترم نوشته شده است: «اعتقاد ما همچنان بر این است که در شمال کشور هیچ بارگذاری صنعتی وفق مصوبه ۱۶ مهر ۱۳۸۱ نباید انجام پذیرد. همچنین بهره‌برداری از ظرفیت رسانه‌ای و نشست با سمن‌ها و دانشگاهیان نیز به نحو مناسب جهت تنویر این موضوع در حال انجام شدن است.»

وی خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بویژه معاونت محیط زیست انسانی سازمان نظم‌دهنده بین مجموعه‌ای است که یک سمت آن انسان و یک سمت دیگر محیط زیست قرار دارد. وظیفه ما ایجاد تعادل برای پایداری محیط زیست است و سعی می‌کنیم از این فضا خارج نشویم. باید با غیرت حرفه‌ای‌مان نسبت به این موضوع با حساسیت کامل پیش برویم. از سمن‌ها هم تشکر می‌کنیم که با یک احساس مسئولیت ویژه به این مسائل نگاه می‌کنند.

ماجرای ساخت پتروشیمی مازندران این روزها و از زمان کلنگ‌زنی پروژه توسط وزیر کشور در بیستمین روز اسفند حاشیه‌های متعددی به دنبال داشت که همچنان نیز ادامه دارند و هر روز نیز بر دامنه این حاشیه‌ها افزوده می‌شود. طی روزهای اخیر با آغاز عملیات محصور کردن زمین ۹۰ هکتاری مراتع اطراف روستای حسین‌آباد که در پنج کیلومتری تالاب بین‌المللی میانکاله قرار دارد، واکنش‌ها به اجرای این طرح افزایش یافت. مجتمع پتروشیمی مازندران قرار است با سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی ساخته شود.


 



    ©2013 APG.ir