تعداد بازدید: 3074

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 16 دی 1386-0:0

13 خوش يمن

پس از حدود 13 سال،امروز در مازندران برف باريد.


 

بارش برف در اکثر شهر های استان نمای زمستانی را پس از چند سال انتظار زیباتر جلوه داد.

شروع بارش برف از بامداد امروز در اکثر شهر های استان موجب خوشحالی و شگفتی مردم به هنگام آغاز کار روزانه شد.


مردم مازندران حدود 13 سال است که چنین بارشی را به چشم ندیدند هر چند در سالهای گذشته به مدت چند ساعتی آنهم در شهر هایی که از ارتفاع نسبتا بالایی برخوردارند بارش برف مشاهده شده بود.

 
با اینکه برف بر روی بامها نشسته است ولی کسی آنها را پارو نمی کند زیرا نوع معماری خانه های این منطقه که از بامهای شیب دار در ساخت و ساز اقلیمی استفاده شده است زحمت پارو کردن را از دوش مردم مازندران برداشته است.

 کنار نمای زیبای بامهای شیب دار سفید پوش ، معماری ناهمگون اقلیمی، آپارتمانهایی را امروز نشان مردم داد که از زیبایی طبیعت بی بهره اند و مشکلات درز آب از سقف در طبقه آخر برجها و آپارتمانها اکثر مردم را بر آن داشت تا سقف شیب دار موقت را به ساختمان مسکونی خود بیافزایند که این حرکت زیبایی مناطقی که در آن برف نشسته خنثی کرده است.


خوشحالی زاید الوصف مردم از بارش برف به قدری است که آنها در تاکسی ها و وسایل حمل و نقل عمومی خاطرات خود را از مواقع معدودی که مازندران سفید پوش شده بود بیان می کردند.


مشاهده دانش آموزان ابتدایی هنگام رفتن به مدارس نوعی آرامش را در مردم استان تداعی کرده است و برای لحظاتی آنان را فارغ از مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود که بیش از هر بلایای طبیعی گریبانگیر آنها شده نشان داده است.

*يک شنبه سياه و سفيد!


بر اساس مشاهدات ما از برخی شهر های مازندران هنگام بارش برف در اوایل صبح امروز مشکلات حمل و نقل یکشنبه سفید مردم را به روز سیاه خدمات تبدیل کرده است که در این بین می توانیم به کیلومتر 2 جاده آمل بابل اشاره کرد.


 احداث زیر گذر در این محدوده ما بین روستا های رشکلا و بوران در آمل که سال های گذشته می بایست احداث می شد متاسفانه به عنوان یک حربه سیاسی مورد استفاده قرار گرفت و كار ساخت آن به تعویق افتاد تا اینکه با نزدیک شدن انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی كار  آحداث آن آغاز كه فعلا جز خرابی محدوده ثمري نداشته است و از آنجا كه کار به کندی پیش می رود  بعید است تا 22 بهمن سالجاری بخصوص با شرایط جوی غالب استان این زیر گذر احداث شود.


همچنین بروز تصادفات خفیف پی در پی ، کشاندن وسایل نقلیه به شانه خاکی جاده و خطر پرت شدن ماشینها به حاشیه جاده روز خوش سفید مردم را به نگرانی تبدیل کرده است.


در بابل آنچه که مورد شگفتی مردم در این روز برفی شده  تردد کم ماشینها در ورودی و خروجی این شهر بوده است .
با توجه به اینکه شهر بابل فاقد کمربندی است از ترافیک بسیار سنگینی نسبت به سایر شهر های استان برخوردار است ولی بارش برف و تاثیر سرمای شدید باعث شد تا مردم با تاخیر در محل کار خود حاضر شوند و این اتفاق 20 درصد از ترافیک موجود روز های گذشته را کاهش داد.

*بدون گازهرگز!
 در ساری برف چندانی نبارید ولی مردم شهرهای بهشهر ، نور ، سوادکوه ، قائمشهر، شیر گاه ،گلوگاه و شهر های غربی استان برف بازي کردند.

 
لازم به ذکر است مردم قائم شهر که همچنان از افت وقطع فشار گاز خانگی در رنجند بارش برف یکشنبه 16 دی 86 را یک تهدید محسوب می کنند.از عصر امروز گاز در قائم شهر و برخي شهر هاي استان قطع شده است.

*راه و بيراه!

اما بخشدار لاريجان آمل گفت: به علت بارش شديد برف و كولاك شديد راه ارتباطي 20 روستا و برق 35 روستاي ديگر در اين بخش قطع شده است. 
   
 محمدرضا نصيري افزود: با وجود اينكه تمام نيروهاي راهداري براي بازگشايي راه هاي ارتباطي اين روستاها در منطقه حضور دارند اما به علت شدت بارش و احتمال ريزش و سقوط بهمن در اين مسيرها امكان بازگشايي مجدد راه هاي برفگير وجود ندارد.


وي اضافه كرد: بارش سنگين برف كه از شب گذشته در بخش لاريجان آغاز شده و همچنان نيز ادامه دارد.
نصيري با اشاره به اينكه بارش برف دراين مناطق به 40 سانتي متر رسيده است بيان كرد: برق ساير روستاها بخش كوهستاني در اين منطقه قطعي و وصلي زيادي دارد.


بخشدار لاريجان آمل به لغزنده بودن محور هراز از صبح امروز اشاره كرد و گفت: از صبح امروز چندين دستگاه در اين محور با يكديگر برخورد كردند كه خوشبختانه هيچ يك از اين تصادفات تلفاني را به دنبال نداشت.
وي در پايان خاطر نشان كرد: بخش كوهستاني لاريجان آمل 70 روستا دارد كه بيش از 7 هزار نفر در اين منطقه كه 65 كيلومتر با شهرستان آمل فاصله دارد زندگي مي كنند.

*جاده هاي بسته شمال،محاله يادم بره!

از سوي ديگرمديركل بازسازي و حوادث غيرمترقبه استان مازندران اعلام كرد: با بسته شدن محور فيروزكوه در حال حاضر سه محور اصلي مازندران بسته شد. 
   
 بهزاد پورمحمد افزود: در حال حاضر محور فيروزكوه در محدوده مازندران مشكلي ندارد و امكان تردد با زنجير چرخ در اين منطقه فراهم است.
مديركل بازسازي و حوادث غيرمترقبه استان مازندران اظهار داشت: با توجه به شرايط خاص آب و هوايي در اين محور در استان تهران كه همراه با كولاك و برف شديد است اين محور از سمت مازندران نيز از ساعت 14 امروز مسدود مي‌باشد.
وي خاطرنشان كرد: محور كندوان و هراز نيز از صبح امروز به دليل احتمال وقوع بهمن، كولاك و بارش برف شديد مسدود شده اعلام شده است.

*يک متر تمام!

بارش برف در ارتفاعات رامسر و تنكابن كه از شب گذشته آغاز شده است به يك متر رسيده است. 
   
  بارش برف كه از شامگاه گذشته در شهرهاي غرب استان مازندران آغاز شد مدارس راهنمايي و ابتدايي اين شهرها را تعطيل کرده است.

علي فلاح مسئول مركز هواشناسي نوشهر گفت: بارش از ساعت 2 صبح امروز بصورت باران و برف و سپس برف خشك شروع شده و تاكنون 10 سانتي متر در سطح نوشهر گزارش شده است.


وي ميزان بارندگي و برف مذاب را 47/7 ميليمتر عنوان كرد و افزود: حداقل دماي گزارش شده در نوشهر صفر درجه بوده است.
فلاح وضعيت كجور را نيز برفي عنوان كرد و گفت: تاكنون ميزان برف باريده شده در كجور 25 تا 30 سانتي متر گزارش شده است و حداقل دما نيز منفي 8 بوده است.

*تيله،تيله، تعطيله!

استاندار مازندران گفت: كليه دستگاه‌هاي اجرايي مازندران به غير از ادارات خدماتي پرمراجعه نظير شركتهاي آبفا ، شهرداري ها، برق و هلال احمر فردا تعطيل است.
  
 
ابوطالب شفقت با اشاره به برف شديد و كولاك فراوان طي شب گذشته تاكنون در استان اظهار داشت: تمامي نيروهاي خدماتي و امدادي در محورهاي مواصلاتي مازندران مستقر است و در حال بازگشايي جاده‌ها مي‌باشند.
 

 

 

 

 

 


  • http://khabar8.blogfa.comپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 17 دی 1386-0:0

    اخبار داغ انتخاباتي قائمشهر در
    http://khabar8.blogfa.com/


    ©2013 APG.ir