تعداد بازدید: 1403

توصیه به دیگران 1

شنبه 20 خرداد 1402-19:18

نیروگاه‌های خصوصی برق در محاق!

 در شرایطی که کشور با حدودِ بیش از 20 هزار مگاوات کسریِ تولیدِ برق مواجه‌ست، حمایت نکردن دولت از نیروگاه‌های کوچک‌مقیاسِ بخشِ خصوصی و پرداخت نکردن مطالبات‌شان، چالشِ بزرگ‌تری را ایجاد کرده است.


مازندنومه، سمانه‌رجبی‌کیاسری: قبلاً می‌گفتند تابستونه و تعطیلاتش؛ اما الان باید گفت تابستونه و تعطیلی برق!

مديرعاملِ شركتِ توزيعِ نيروي برقِ مازندران اعلام کرده: بر مبناي دستورالعملی که ارائه می‌شه تمامي مشتركانِ صنعتي بايد مطابق با برنامه‌ی ارسالي از 13 خرداد تا 16 شهريور امسال نسبت به تعطيلي واحدهاي خود، یک نصفه روز در هفته‌، اقدام كنند!

وزارت نیرو طرحی داده که اگه مشترکانِ خونگی، بتونند در ماه‌های گرمِ سال یعنی از (15 خرداد تا 15 شهریور) مصرفِ خود را نسبت به دوره‌ی مشابهِ سالِ قبل کم کنند و به ۵۰ درصدِ الگوی مصرف برسونند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهشِ مصرف، معادل 2000 تومان پاداش گرفته و از دولت بستانکار می‌شوند.

اعلام شده که با توجه به شرایطِ مالی، امکاناتِ موجود و میزانِ مصرفِ مشترکان، امکانِ افزایشِ تولید برق وجود نداره!

با این حساب باز هم منتظرِ قطعیِ برق باشیم. حداقل در بخشهای صنعتی که این گونه است.
بحرانِ خاموشی، چالش‌ چند ساله اخیر وزارت نیروست.

وابستگیِ زندگی به برق، سبب شده تا قطعیِ طولانی مدتِ این حاملِ انرژی، زیر و بمِ زندگی مردم رو تحت تاثیر قرار بده. از نانوایی و سی.ان.جی ها تا برقی بودنِ در بسیاری از پارکینگ‌ها، از خاموشی آسانسورها تا توقف آموزش‌های مجازی، و از تعطیلی موقت کارخانه های صنعتی و کمبود و گرانی تولیدات آن شرکتها تا تعویق افتادنِ کارهای روزمره‌ی اداری و خانگی.
شرایطِ جوّی و گرم شدنِ هوا
خشکسالی و کمبودِ بارندگی
بسته شدنِ خروجیِ سدها و به دنبالِ اون توقفِ تولیدِ برقِ نیروگاه‌های برق‌آبی
کاهشِ توانِ نیروگاه‌های قدیمی به علتِ فرسودگی
و افزایشِ مصرفِ برق بدلیل تغییرِ سبکِ زندگی،
از عمده دلایلیه که هر ساله برای قطعیِ برق عنوان می‌شه.
اما راهکارِ گذر از خاموشی‌های تابستانه چیه؟

شرکتِ برق  می‌گه: مصرف در 9 ماه از سال ثابته و در ماه‌های تیر تا مرداد، اوجِ مصرف رقم می‌خوره، بنابراین، از نظرِ فنی و اقتصادی مقدور نیست که برای این دو،سه ماهِ سنگینیِ پیکِ بار، سرمایه‌گذاری انجام بشه!

راهکار اصلی اینه: تاکید بر صرفه‌جویی، خاموشی صنایع و البته حالتِ ستون به ستون فرجه!
یکی از سیاست‌های کمک به حل بحران خاموشی دادن مجوز تاسیس نیروگاههای کوچک مقیاس بوده.
راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس، راهکاری برای بکارگیری تکنولوژی‌های نوین در مقیاسِ کوچک برای تولیدِ انرژی الکتریکی نزدیک به محل مصرفه، که علاوه بر:
کاهش هزینه‌ی تمام شده
بازگشتِ سریع‌ترِ سرمایه نسبت به نیروگاه‌های بزرگ
و آلودگی زیست‌محیطی کمتر،
راندمانِ بالاتری به همراه داره.
به همین دلیل بسیاری از کشورها بخشِ عمده‌ای از تولیدِ برق رو با استفاده از نیروگاه‌های کوچک مقیاس تامین می‌کنند.

با این وجود و در شرایطی که کشور با حدودِ بیش از 20 هزار مگاوات کسریِ تولیدِ برق مواجه‌ست، حمایت نکردن از نیروگاه‌های کوچک‌مقیاسِ بخشِ خصوصی، چالشِ بزرگ‌تری ایجاد می‌کنه!

علاوه‌براین راندمانِ نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس با اضافه شدن Chp (تولید همزمان برق و حرارت) به بیش از ۸۵درصد می‌رسه، از این رو مصرفِ گاز کمتر شده و همین عامل دلیلِ توجیه‌پذیریِ نیروگاه‌هایِ کوچک‌مقیاس برای دولت و سرمایه‌گذارانه.

همچنین به عقیده‌ی کارشناسانِ این حوزه، به ازای هر کیلووات ساعت انتقالِ برق، حدودِ 250 تومان از طریقِ شبکه هدر میره. اما در کوچک‌مقیاس‌ها، اتلاف در شبکه‌ی توزیع و انتقال به حداقل می‌رسه.

با توجه به این مزیت‌ها، منطقیه که حداقل ۲۰ درصدِ ظرفیتِ شبکه‌ی کشور به نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس اختصاص داده بشه و در مدار بودنِ این نیروگاه‌ها به یک اولویت تبدیل بشه.

در مازندران خودمون چند نیروگاه کوچک مقیاس با فناوری برندهایی معروف از کشورهایی مانند فنلاند و کره جنوبی، در شرایط دشوار تحریمی توسط بخش خصوصی راه اندازی شده. اما با وجودی که مشکلات تامین برق داریم، کمترین حمایتی از این نیروگاه ها نمیشه.

مثلا نیروگاه 25مگاواتی برق در شهرک صنعتی بشل سوادکوه حدود 8 ماه در سال تعطیله و برق آن توسط وزارت نیرو خریدرای نمیشه. تازه اگر هم بخواد در شش ماه دوم سال فعال باشد، گاز نیروگاه به خاطر تامین گاز مصارف خانگی قطعه.

 جالب اینکه این نیروگاه که با فناوری شرکت هیوندایی کره ساخته شده، هم اکنون که به برق نیاز داریم، در مدار نیست و خاموشه و میلیاردها تومان سرمایه خوابیده. چرا؟ چون اولا سرمایه‌گذار مطالبات زیادی از وزارت نیرو داره، ثانیا وزارت نیرو برق را اون قدر ارزون ازش می خره که برای سرمایه‌گذار منطقی و به صرفه نیست کارخونه رو راه بندازه، ثالثا اجازه نداره خودش برق را به مشترکان بفروشه و حتما باید به وزارت نیرو برق بفروشد.

تابستانهای گذشته با وجود نیروگاه برق 25 مگاواتی در شهرک صنعتی بشل شیرگاه، ساعتهای طولانی صنایع تولیدی همین شهرک، به خاطر قطعی برق تعطیل بودند، اما نیروگاه برق اجازه نداشت به آن ها برق بفروشد. الان هم که ماههاست همین نیروگاه خاموش است و برق تولید نمی کند. حکایت آب در کوزه و...

الان بزرگ‌ترین چالشِ نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس پرداختِ مطالباتِ اون‌هاست. این نیروگاه‌ها چندین میلیارد تومان از توانیر طلبکارند و از طرفی به دلیلِ خصوصی بودن با چالش‌های مهمی مواجهند. از جمله :
پایین بودنِ نرخِ پایه خرید برق
توجه به نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس فقط در ماه‌های پیکِ مصرف و خاموشی این نیروگاهها در 8-9 ماه از سال و توجه نکردن به تولیدِ این نیروگاه‌ها در طولِ سال
ممانعت برای فروش برق توسط خود نیروگاههای خصوصی کوچک مقیاس.
وجودِ موانع برای وارداتِ قطعاتِ موردِ نیازِ نیروگاه
و مشکلات پرداختِ حقوقِ پرسنل در ماه‌های غیرِ پیک

کلیدواژه تکراری وزارت نیرو صرفه جویی مشترکان است. اما به نظر می رسد رفع مشکلات نیروگاه های کوچک مقیاس و خرید مقرون به صرفه  برق از انها بتواند راهکار مطمئن تری برای تامین برق در فصل گرما باشد.



    ©2013 APG.ir