تعداد بازدید: 2918

توصیه به دیگران 1

جمعه 26 بهمن 1386-0:0

حکايت باغ اسبق،شاليزارسابق،باغ فعلي،(؟)فردا!

موج تبديل مزارع به باغ، مازندران را درنورديده است.


 اين درحالي است كه محصولات زراعي، كالاي استراتژيك است و توليدات باغي فقط در زمان حاضر درآمد افزون تري نصيب باغ داران مي كند كه گاه تا ٥ برابر برداشت يك كشاورز از همان ميزان زمين است اما آيا اين همه ماجراست؟

خبرنگار khorasannewsمي نويسد: با يادآوري بلايي كه با رويش ويلا در شالي زارها بر سر كشاورزي آمد از پديده اي مي گويم به نام تبديل اراضي كشاورزي به باغ! وي مي نويسد وقتي پي جوي مسئله مي شويم به اين جا مي رسيم كه هزينه هاي كم توليد محصولات باغي و ارزش بالاي توليدات آن در مقايسه با توليدات زراعي افراد را به اين سمت مي كشاند.

 احمدي يكي از كشاورزان كه در حال حاضر زمين زراعي «شالي زاري» خود را تبديل به باغ كرده است در اين زمينه مي گويد: در حال حاضر هزينه هاي توليد برنج از هزينه هاي مربوط به تهيه نهاده ها «سم، كود، بذر و ماشين هاي كشاورزي» گرفته تا هزينه هاي مربوط به آبياري و هزينه هاي كارگر و همچنين برداشت محصول و تبديل آن به برنج سفيد آن قدر بالاست كه توليد برنج در مساحت هاي كم اصلا اقتصادي نمي باشد و قيمت خريد محصول هم با هزينه هاي انجام شده هيچ گونه هم خواني ندارد.

 اسدي يكي ديگر از كشاورزان در اين رابطه مي گويد: يك كشاورز از يك هكتار باغ مركبات به طور متوسط سالانه بالاي ١٠ ميليون تومان درآمد دارد اما يك كشاورز برنج كار از يك هكتار زراعت خود كمتر از٢ ميليون تومان درآمد دارد كه اين باعث مي شود كشاورزان به سمت تبديل اراضي زراعي به باغي گرايش داشته باشند.

حسيني يكي از كارشناسان در اين زمينه مي گويد: اساسا كشاورز توليدكننده به دنبال آن است كه درآمد بيشتري از واحد توليدي خود داشته باشد بنابراين وقتي قيمت محصولات باغي مناسب و هزينه هاي آن نيز كمتر است بالطبع ميل و رغبت براي توليد محصولات باغي بيشتر مي شود و حتي در اين رابطه برخي از كشاورزان سعي مي كنند براي دستيابي هرچه بيشتر به سود حاصل از آن و ايجاد درآمد مطمئن براي خود، زمين هاي زراعي را به باغ تبديل كنند و اين امر در درازمدت باعث برهم خوردن توازن توليدات كشاورزي در سطح استان مازندران خواهد شد به طوري كه استان مازندران كه در حال حاضر به عنوان يكي از استان هاي مهم توليدكننده برنج در سطح كشور مي باشد به تدريج از اين حالت خارج مي شود و به عنوان توليدكننده محصولات باغي به خصوص مركبات درخواهد آمد در صورتي كه محصولات زراعي همچون برنج، گندم و دانه هاي روغني به عنوان محصولات استراتژيك محسوب مي شوند ولي محصولات باغي به عنوان محصولات فرعي در عرصه توليد محسوب مي شوند.

 قربانعلي نعمت زاده يكي از نمايندگان مازندران در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي مجلس در اين زمينه مي گويد: متأسفانه در سال هاي اخير به دلايل گوناگون هزينه هاي توليد در زمينه محصول برنج به عنوان اساسي ترين محصول زراعي اين استان افزايش يافته است و اين امر باعث شده تا شاهد حجم قابل توجهي از تبديل اراضي زراعي به باغي در سطح استان باشيم و اين براي استان مازندران كه به عنوان اولين توليدكننده برنج كشور مي باشد اصلا شايسته نيست و در اين زمينه بايد سياست هاي تشويقي در زمينه محصولات زراعي به خصوص برنج افزايش يابد تا توليدكنندگان اين محصول مهم زراعي با فراغ بال بيشتري به توليد مشغول شوند و حرص و ولع تبديل اراضي زراعي به باغ ها كه در آينده باعث ايجاد خسارات فراوان خواهد شد كاهش يابد.

عنايت اله تورنگ رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان مازندران در اين رابطه با اشاره به اين كه روند تبديل اراضي زراعي به باغ ها در برخي از مناطق استان مازندران به حد نگران كننده اي رسيده است مي گويد: اين امر درحالي است كه باغ باتوجه به شرايط خاص خود در هر مكاني قابل احداث نيست و تبديل بدون آگاهي اراضي زراعي به باغي در آينده ممكن است خسارات فراواني را براي اين گونه كشاورزان به دنبال داشته باشد ضمن آن كه توليدات باغي بايد در زماني بسيار كوتاه به بازارهاي مصرف عرضه شود و اين امر در اثر توليد زياد در درازمدت اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود.

وي مي افزايد: باتوجه به آن كه قانوني در اين زمينه وجود ندارد بنابراين اين سازمان سعي دارد با توصيه هاي فني كارشناسان و اقدامات آموزشي و ترويجي اين روند را به حداقل برساند.


  • جعفر قربانپورپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 25 اسفند 1386-0:0

    با سلام بدینوسیله مراتب تقدیر و تشکر خویش را از مدیریت محترم سایت ارزشی مازند نومه و مردم شریف شهرستان ساری جهت برگزاری انتخابات سالم و پرشور که موجب عظمت و اقتدار میهن عزیز اسلامی شده است تشکر و تقدیر می نمایم و برای نمایندگان محترم و منتخب مردم آرزوی موفقیت دارم . با تشکر - جعفر قربان پور کاندیدای مجلس هشتم ساری

    • جمعه 24 اسفند 1386-0:0

      سلام
      گزارش شما را با ذكر مازندنومه در سايت برنج قرار دادم. وقتي تعرفه برنج صفر شد .نماينده هاي مردم مازندران در مجلس چيزي نگفتند .نمي دانيم چرا؟
      باتشكر

      • جعفر قربانپورپاسخ به این دیدگاه 0 0
        دوشنبه 29 بهمن 1386-0:0



        http://www.jafarghorbanpour.com

        • جعفر قربانپورپاسخ به این دیدگاه 0 0
          دوشنبه 29 بهمن 1386-0:0

          با سلام
          برنج غذای کشاورز مازندرانی و مردم است . برنج یکی از مصادیق فرهنگ و تمدن کهن مازندران است . برنج عید نوروز و شب یلدای کشاورز است . برنج اشتغال مولد کشاورز است . برنج هزینه زیارت امام رضا(ع) و دیگر اماکن مذهبی کشاورز است . برنج هزینه عزاداریهای مذهبی ماه محرم کشاورز است . برنج هزینه دارو و درمان و بیمارستان کشاورز است . برنج هزینه ازدواج جوان کشاورز است . برنج جهیزیه نوعروس کشاورز است . برنج هزینه مدرسه و دانشگاه جوان کشاورز است . برنج امیری خوانی کشاورز است . برنج مدرسه و مسجد سازی کشاورز است . برنج که به رنج کشت می شود ؛ عشق ؛ خاطرات ؛ هویت ؛ معنویت ؛ صفا و خون دل کشاورز است . مزرعه برنج سبز شدن زندگی کشاورز است اما هزینه کاشت و داشت و برداشت برنج با درآمد کشاورز تناسب ندارد . سطح تورم قیمتها با درآمد برنج تناسب ندارد . قیمت مسکن با درآمد برنج تناسب ندارد . قیمت سم و کود کشاورزی با درآمد برنج تناسب ندارد و ..... ؟؟؟؟؟!!!! برنج برنامه حمایتی متناسب با مخارج و هزینه ها می خواهد ....
          با عرض پوزش - جعفر قربانپور - فرزند کشاورز و فرهنگی شهرستان ساری


          ©2013 APG.ir