تعداد بازدید: 2955

توصیه به دیگران 1

جمعه 3 اسفند 1386-0:0

تاريخ انقضا

فرمانده پليس راه:تاريخ مصرف جاده‌هاي چند ده‌ساله چالوس وهراز به پايان رسيده است!



مرگ چند تن از هموطنان در زير خروارها بهمن جاده چالوس در حالي طي روزهاي گذشته رخ داد كه فرمانده پليس‌راه كشور بارها بر ناامني اين جاده تأكيد كرده و گفته بود كه اين جاده اصلا براي تردد مناسب نيست و از آن بايد به عنوان يك اثر تاريخي نگهداري شود. از سوي ديگر علي‌رغم قول مسؤولان مبني بر راه‌اندازي بخشي از اين مسير تا پايان سال جاري، هنوز هم خبري از راه‌اندازي آزادراه «تهران ـ شمال» كه بيش از 10 سال از آغاز احداث آن مي‌گذرد نيست.

 بر اساس جديدترين گزارش سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در خصوص ارزيابي شبكه جاده‌اي كشور، محورهاي «كرج ـ چالوس» به طول 124 كيلومتر، «رودهن ـ آمل» به طول 130 كيلومتر و «قزوين ـ رشت» به طول 120 كيلومتر جزء 15 محور بحراني كشور به لحاظ حجم ترافيك بوده و در پايين‌ترين سطح سرويس (L.O.S) قرار دارند. از سوي ديگر ريزش سنگ در فصل تابستان، كولاك و بهمن در زمستان و رانش زمين در پاييز و بهار در جاده چالوس و هراز موجب شده كه اين محورها هر ماه حداقل 2 بار به دلايل مختلف مسدود شوند كه اين امر در كنار كمبود كشش ترافيكي موجب ناامني اين مسيرها شده و به مثابه عبور از ميدان جنگ است؛ چرا كه هر لحظه احتمال افتادن يك خمپاره مي‌رود!

سرهنگ عليرضا اسماعيلي، فرمانده پليس‌راه كشور با اشاره به اين كه تاريخ مصرف ايمني جاده‌هاي چالوس و هراز به اتمام رسيده است، گفت: اين جاده‌ها هيچ زماني ايمني ندارند؛ ولي مجبوريم علي‌رغم ميل باطني آنها را باز نگه داريم.

وي با اشاره به اين كه هر ماه، حداقل 2 بار اين مسيرها به دلايل مختلف از جمله رانش كوه در بهار و زمستان، ريزش سنگ در تابستان و كولاك و بهمن در زمستان مسدود است، تاكيد كرد: در روزهاي اوج تردد، حدود 70 هزار خودرو از هركدام از اين جاده‌ها عبور مي‌كنند.

وي افزود: قدمت 7 دهه‌اي محور چالوس و ريزشهاي پي در پي سنگ و بهمن در اين مسير، از سوي ديگر قدمت 4 دهه‌اي محور هراز و يك بانده و كم‌عرض بودن و ريزش پي در پي سنگ و بهمن در آن موجب بروز مشكلات متعدد، بسته شدن‌هاي متوالي و ناامني اين محورها براي مسافرت شده است، به شكلي كه در ايام نوروز پارسال نيز شاهد مسدود شدن محور هراز و چالوس به دليل ريزش سنگ بوديم و هم‌اكنون نيز محور چالوس علي‌رغم بازگشايي، مسير امني براي مسافرت نيست.

وي گفت: از سوي ديگر محور قزوين رشت نيز به دليل ترافيك بالا و قدمت بيش از 3 دهه پاسخگوي سفرهاي انجام شده نيست.

فرمانده پليس‌راه كشور با اشاره به ميل بالاي سفر از طريق محورهاي هراز و چالوس گفت: متأسفانه حجم اين سفرها در اكثر روزهاي تعطيل به حدي است كه محورهاي ياد شده پاسخگو نيست و بايد هرچه سريعتر مسيري امن كه قابليت جابجايي سفرها را داشته باشد، جايگزين اين محورها شود.

وي قابليت‌هاي آزادراه «تهران ـ شمال» را يادآور شد و تصريح كرد: طراحي مهندسي، كنترل هوشمند تمام مسير و افزايش حجم و سرعت تردد از ويژگي‌هاي اصلي اين مسير است كه اميدواريم مسؤولان هرچه سريعتر براي اتمام اين آزادراه اقدام كنند.

اين درحاليست كه مهندس ميري، مديرعامل شركت آزادراه «تهران ـ شمال» فروردين ماه سال جاري گفته بود كه تا پايان سال 10 كيلومتر از آزادراه «تهران ـ شمال» از دشت نظير تا قبل از پليس‌راه، راه‌اندازي شده و زير بار ترافيكي قرار مي‌گيرد.

وي افزوده بود كه با احداث اين مسير سفر به استانهاي شمالي يك روزه شده و در هر ساعت شبانه‌روز قابل انجام است.

 اما اين كه احداث يك آزادراه به طول 121 كيلومتر چطور است كه پس از 10 سال وعده راه‌اندازي تنها 10 كيلومتر از آن داده شده خود سؤالي است كه پاسخ درستي براي آن داده نشده است.

از سوي ديگر آنطور كه مديرعامل شركت آزادراه «تهران ـ شمال» گفته، اين مسير قرار است تا 5/4 سال آينده به بهره‌برداري برسد كه اگر اين وعده محقق شود، بايد گفت كه هر سال تنها 8 كيلومتر از اين طرح ملي احداث شده است! (isna) 
 


  • پنجشنبه 9 اسفند 1386-0:0

    خوش به حال آقای استاندار.


    در ضمن این طرح مزخرف آزادراه تهران-شمال هم همش برای راحتی تهرونی هاست که با ماشینشون پاشن بیان به اصطلاح شمال خودشون (تپورستان ما).

    بجای اینکار میتونستن تعداد قطار ها رو بیشتر کنن، راه آهن بابل تا چالوس راه بندازند و یا مونوریل و ترن هوایی و تله باس (کابین) راه بیندازند، با این کار طبیعت هم آسیب نمی دید.

    آقای رفسنجانی در طرح های مازندرانش همین طرح تهران-شمال رو فقط اشاره کرد، برای همین هم کسی بهش رأی نداد.


    ©2013 APG.ir