تعداد بازدید: 2620

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 23 اسفند 1386-0:0

هم خطه‌اي مهم تر از هم خطي؟!

مردم مازندران آراي خود را به داوطلباني كه دراصل و نسب هم خطه‌اي و هم محلي و همشهري محسوب مي شوند ،مي دهند و نقش فعاليت‌هاي حزبي و جناحي در انتخابات كم‌رنگ است.


انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در واپسين روزهاي سال ‪ ۸۶‬يكي ديگر از رويدادهايي است كه مردم سراسر كشور را براي انتخاب نماينده مورد نظر خود، پاي صندوق‌هاي اخذ راي مي‌كشاند.

مازندراني‌ها نيز همانند ساير هموطنان آمادگي خود را براي شركت در اين رخداد اعلام كرده و در گوشه كناراين ديار در اين‌باره با يكديگر صحبت مي‌كنند.

تقريبا همه مردم هدف از شركت در انتخابات را وظيفه شرعي و ملي مي‌دانند، دراين مجموعه ، عده‌اي مي‌خواهند با راي دادن به شخص يا اشخاصي معين جناح مورد علاقه‌شان را حمايت كرده و تعدادي نيز قوميت، هم‌محلي بودن و نسبت فاميلي كانديداها برايشان در اولويت است.

همچنين بازار تبليغات و ستاد انتخابي كانديداها در گوشه كنار شهرها و روستاها داغ بوده و با سخنراني، اجراي برنامه‌هاي هنري،سرگرمي و غيره تلاش مي‌كنند مردم را به سوي خود جذب كنند.

از سوي ديگر تجمع مردم و هواداران در ستاد انتخاباتي كانديداها و توزيع پوستر، عكس، سي‌دي و نوارها تبليعاتي با هدف بيان عملكرد آنان، مشكلاتي در عبور و مرور اتومبيل‌ها به وجود آورده كه يقينا توجه رهگذران را به خود جلب مي‌كند.

مردم با رعايت اصول وپايبندي‌هاي خود، در صددند تا نماينده مورد نظرشان را به مجلس بفرستند.

بررسي نتايج دوره‌هاي گذشته انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌دراستان مازندران و برخي از نمونه‌گيري هاي اتفاقي در مناطق مختلف نشان مي‌دهد كه مردم اين استان تقريبا فارغ از وابستگي هاو جناح بندي‌هاي سياسي ،آراي خود را به داوطلباني كه دراصل و نسب هم خطه‌اي و هم محلي و همشهري محسوب مي شوند ،مي دهند و نقش فعاليت‌هاي حزبي و جناحي در انتخابات كم‌رنگ است.

موقعيت جغرافيايي استان مازندران به شكلي است كه ‪۱۶‬شهرستان‌آن در نزديكي يكديگر قرار داشته و توجه به داوطلبي كه از اصل و نسب يگانه و محله وخطه مربوط به خودشان باشد در فعاليت‌هاي انتخاباتي بسيار تاثير گذارتر از فعاليت‌هاي سياسي گروه و يا احزاب است .

مازندران با جمعيت حدود سه ميليون نفري كه ‪۴۷‬درصد آنان در بيش از سه هزارو ‪ ۵۰۰‬روستا ساكن هستند ، يك كلانشهر محسوب مي‌شود كه جابجايي مردم از يك شهر به شهر ديگر در فاصله كمتر از ‪ ۲۰‬كيلومتر و يا در مدت كمتراز نيم ساعت صورت مي‌گيرد، درنتيجه حضور افراد در يك حوزه انتخابيه به طور قطع و يقين را نمي‌توان پيش بيني كرد.

از آنجايي كه تركيب جمعيتي در شهرها وروستاهاي اين استان به اين منوال شد كه بسياري از مردم مازندران شهري و يا روستايي بودن آنان مشخص نيست، زيرااكثريت شهروندان امروز مازندران روستايياني هستند كه هنوز در محله‌ها داراي پايگاه‌اند،براحتي از يك شهر به شهري ديگر و يا از يك روستا شهرستان به روستاي ديگر شهرستان داراي فاميل و اقوام هستند ، مي‌توانند در حوزه‌هاي مختلف انتخابيه موثر باشند.

نمونه بارز حضور شهروندان شهرهاي مختلف مازندران به روستاهاي مختلف استان در ايام دهه ماه محرم است ، بطوريكه افراد به محله‌هايي كه اصل و نسب آنان در آن منطقه‌است ،حضور پيدا مي‌كنند.

فعاليت انتخاباتي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مازندران را نمي‌توان بر اساس حوزه انتخابيه مختص آن شهرستان پيش بيني كرد زيرا حضور مردم در يك حوزه انتخابيه كه ساكن هستند را نمي‌توان به عنوان يك معيار در نظر بگيريم.

در انتخابات گذشته مجلس شوراي اسلامي تعداد افراد واجد شرايط راي يك شهرستان بيشتر نشان مي‌داده است و اين نشان مي‌دهد كه بسياري از راي دهندگان از يك شهرستان ديگر به حوزه انتخابيه ديگر راي داده اند.

از طرفي علاوه بر خطه‌اي بودن به دليلي نزديكي بيش از حد حوزه‌هاي انتخابيه با وعده و وعيدهايي كه از سوي برخي داوطلبان به راي‌دهندگان داده مي‌شود، حضور افراد از يك حوزه به حوزه ديگر انتخابيه به راحتي انجام مي‌شود.

انتخابات گذشته نشان داده است كه در برخي از حوزه‌هاي انتخابيه مازندران مانند شهرستانهاي بابل، قائمشهر و ساري كه به دليل وسعت دو نماينده در مجلس دارند ، حضور يك نماينده در يك منطقه بسيار مهم است.

به طور مثال بندپي شرقي، بندپي غربي، لاله اباد واميركلا از بخش‌هاي مختلف شهرستان بابل هستند كه در هر كدام از اين منطقه‌ها جمعيت كثيري ساكنند كه اگر يك نماينده از هر منطقه بيايد طرفدار خواهد داشت، بنابراين درانتخابات مجلس شوراي اسلامي اگر از هر منطقه يك نماينده باشد به تبع پيروزي آن نامزد بيشتر است.

همچنين نقش همشهري بودن در حوزه انتخابيه بابلسر كه دو شهر فريدونكنار و بهنمير جز اين شهرستان هستند بسيار موثر است به طوريكه مردم اين سه شهر هر كدام دوست دارند كه نماينده از خطه خودشان باشد و به معيارهايي نظير حزبي بودن و يا تحصيلات نامزدها توجهي ندارند.

همانطور كه اعلام شد به دليل اينكه بسياري از مردم شهرهاي مختلف مازندران در روستاها پايگاه دارند و ارتباط بين كشاورزان روستايي وشهري در بخش دادو ستد نيز تنگاتنگ است،روستاييان تاثيرگذارترين افراد در انتخابات مازندران هستند.

از طرفي روستاييان كه به فعاليت‌هاي گروهي وسياسي بازي‌هاي احزاب كمتر توجه داشته و يا انگيزه‌اي براي حضور دراين گروهها ندارند ، درنتيجه فعاليت‌هاي سياسي و گروهي نقشي در جذب آنان ندارد.

قشرتحصيل كرده و جوان در روستاهاي مازندران اكنون زياد شده و حرف شنوي از ريش‌سفيد محل و يا شخص اول اصل و نسب به ندرت وجود دارد

"علي كرم‌زاده" يك محقق و ازاهالي قلم مازندران معتقد است: در بسياري ازكشورها احزاب و سازمان‌هاي سياسي ايفاگر نقش اول انتخابات هستند ولي در كشورمان فعاليت‌هاي حزبي به صورت فصلي و در زمان انتخابات مطرح است و پس از انتخابات معمولا بسيار بي‌تاثير در سياست هستند و به نوعي خنثي عمل مي كند.

به گفته كرم زاده برهمين اساس بر موجوديت احزاب در كشور نمي‌توان چندان محاسبه كرد زيرا از اقبال عمومي برخوردارنيستند.

وي معتقد است: اگر اندك حركتي از فعاليت‌هاي سياسي احزاب را شاهد هستيم ناشي از غلبه شور سياسي است.

وي درباره نقش طوايف و قوميت در انتخابات مازندران گفت: به علت پيشرفتي كه در شيوه تفكر مردم بوجود آمده است اكنون بزرگان طوايف و ايلات نقش تعيين‌كننده اي ندارند.

"كرم‌زاده" ادامه داد: البته اين مورد در برخي شهرستان‌ها كه هنوز آثار ريشه‌اي ايلياتي به چشم مي‌خورد و آن هم نقش ضعيفي دارد و نمي‌توان براي آنها در اجراي انتخابات نقشي تعيين‌كننده ، محوري و اثر گذار لحاظ كرد.

اين نويسنده و خبرنگار مازندراني درباره اثر فعاليت گروهها و احزاب در انتخاب افراد شايسته گفت: احزابي كه نمي‌توانند يك سخنراني، گردهمايي و راهپيمايي انجام دهد چگونه مي‌تواند عامل هدايت مردم به صحنه انتخابات و انتخاب شخص شايسته و خاصي را داشته باشد.

وي همچنين گفت: امروز آدم‌هاي خوش نام شانس يپرورزي دارند و احزاب نيز مي‌تواند در موفقيت آنها كمك نمايد ولي هنوز آنطور كه شايسته و مناسب جايگاه احزاب باشد شرايط براي اثرگذاري فراهم نيست.

كرم زاده درمورد حضور روستاييان مازندراني در انتخابات گفت: روستاييان شركت در انتخابات را يك تكليف شرعي مي‌دانند و به لحاظ وجود بافت سنتي مذهبي در روستاها حضور فيزيكي آنها در عرضه انتخابات قوي است.

بررسي حضور مازندراني‌ها درصحنه انتخابات مجلس شوراي اسلامي از دور اول تا هفتم نشانگر ميانگين مشاركت افزون بر‪ ۶۸‬درصد آنان است كه مي‌تواند نمايانگر ميزان احساس مسووليت و رشد آگاهي و شعور سياسي آنان باشد.

براساس آمارستاد انتخابات مازندران ،حضور و مشاركت مردم استان درپاي صندوق‌هاي اخذ راي ،از دوره اول مجلس شوراي اسلامي تا دوره هفتم به ترتيب ‪ ۷۵/۲۷ ، ۸۴، ۶۹، ۷۱/۹۶ ، ۷۲ ، ۵۳/۴۸‬و در دوره هفتم مجلس نيز ‪ ۵۶‬درصد بوده است.

مردم اين خطه مانند ديگر نقاط كشور نسبت به توطئه‌ها و حساسيت دنيا به نظام جمهوري اسلامي ايران آگاه بوده و همچنان همراهي خود را بااين نظام با حضور در حماسه ‪ ۲۴‬اسفند به اثبات خواهند رساند.

اعتقاد مازني‌ها در حضور در پاي صندوق راي امروزه يك فرهنگ شده است و در هر دوره از انتخابات شاهد افزايش درصد حضور آنان هستيم.

يكي از شروندان ساروي مي‌گويد: اگر در بين كانديداهاي موجود هيچ گزينه مناسبي نيابيم كه اينگونه نيست باز در انتخابات شركت كرده و با راي خود تاثير لازم را بر آينده مي‌گذاريم.

"احمد داودي" افزود: مازني‌ها مسوولانه درراي‌گيري شركت مي‌كنند ، هرچند از عملكردهاي ضعيف برخي از نمايندگان انتخابي خود ناراضي و در كوتاهي تحقق شعارهاي انتخاباتي در دوره‌هاي قبل نيز گله داشته باشند.

تعدادي ديگري از شهروندان مازندراني ضمن اعلام آمادگي براي شركت در اين دوره از انتخابات معتقدند، نماينده قوي در مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند در ارتقاي شهر و استانشان موثر باشد.

اين افراد مي‌افزايند:شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي به دليل ملي، استاني و منطقه‌اي از اهميت بيشتري برخوردار است.

يك دانشجوي ساروي مي‌گويد : حمايت از شهروندان،برطرف كردن مشكلات منطقه، قانونگذاري در جهت مصالح ملي و پرهيز از جنجال‌هاي جناحي و سياسي بيشترين توقعي است كه از نمايندگان شهرم دارم.

"حميد رفيعي"با بيان اينكه برتري نمايندگان بستگي به عملكرد و ميزان خدمات آنان دارد، افزود:برتري قدرت بين جناح‌ها دردي از مردم دوا نمي‌كند.

" علي‌اكبر حشمتي"ديگر شهروند ساروي گفت: مردم با مشكلالت فراواني از جمله بيكاري و تورم مواجه هستند كه هركدام آنان مي‌تواند عامل و انگيزه بزه‌كاري‌هاي گوناگون باشد و در اين راستا نمايندگان به مردم نزديك تر از ساير مسوولان بوده و مي‌توانند در رفع نسبي اين مشكلات اقدام كنند.

وي افزود: مسلما موانع بسياري براي انجام وظيفه سر راه نمايندگان است كه بايد با توان و خستگي ناپذيري مقابل آنها ايستادگي كنند.

شهروند‪ ۵۹‬ساله مازندراني تصريح كرد: چنانچه كانديدايي توان انجام وظايف خطيري كه برگردن اوست، در خود نمي‌بيند، بهتر است اعلام انصراف نمايد.

"زهرا كياني" شهروند بهشهري مي‌گويد:بهشهر برغم قدمت تاريخيش، پيشرفت چنداني نداشته و نسبت به شهرهاي مجاور از امكانات كمي برخوردار است.

وي تصريح كرد: نمايندگان بسياري از بهشهر به مجلس شوراي اسلامي راه يافتند ولي به رغم وعده‌هايشان،تغييري در وضعيت اين شهر به وجود نيامد.

وي گفت: در انتخابات شركت مي‌كنم ولي مطمئن نيستم نماينده مورد نظر براي ارتقاء و پيشرفت شهرم اقدام موثري انجام دهد.

وي حساسيت و وسواس در قانونگذاري ملي،نظارت به عملكرد دولت و رسيدگي به مشكلات شهر و منطقه را از وظايف اوليه نماينده مجلس دانست و افزود:
كانديداها بايد در هر صورت فراموش نكنند كه مردم به اميدي به آنان راي داده و راه ورود به مجلس را برايشان باز كردند.

كياني افزود: مردم با حضور در پاي صندوق اخذ راي و شركت در اين رويداد وظيفه خود را انجام داده و مسوليت بزرگي را برعهده نمايندگان ميگذارند، آنان نيز بايد اين همت مردم را ارج نهاده و در انجام وظيفه كوشا باشند.

يك دانشجوي پزشكي گفت:شخص برايم اهميتي ندارد و صرفا براي تقويت جناح مورد نظرم راي مي‌دهم.

وي با بيان نام كانديداهاي عضو اين جناح، تصريح كرد: راي دادن به آنان بهتر از شركت نكردن در انتخابات است.

" عليرضا عالمي" عقيده دارد جمهوري اسلامي در فروردين ماه سال ‪ ۵۸‬با انتخابات احيا شده و هر دوره از همه پرسي‌هاي بعدي در ماندگاري اين نظام نقش داشته است.

وي با بيان اينكه نماينده قوي، مجلس قدرتمند مي‌سازد، افزود: قوه مقننه در هر نظام وكشوري از جايگاه رفيعي برخوردار است و بايد با انتخاب نمايندگان قوي و جسور آن را بيش از پيش فعال كنيم.

اين درحاليست كه يافته‌هاي نظرسنجي irna در مورد شركت در انتخابات در چند شهر بزرگ از جمله ساري نشان مي‌دهد نزديك به دوسوم پاسخگويان (‪۶۱‬ ونيم درصد) معتقدند، مردم صرفنظر از مشكلات اقتصادي ، به حكم وظيفه ملي وشرعي در انتخابات شركت مي‌كنند.

از دو ميليون و‪ ۹۲۲‬هزارو ‪ ۴۳۲‬نفر جمعيت استان، دوميليون و ‪ ۱۸۵‬هزارو ‪ ۸۹۷‬نفر واجد شرايط حضور در انتخابات هستند.

مازندران داراي ‪ ۱۲‬نماينده در مجلس است و در روز ‪ ۲۴‬اسفند ماه سال جاري هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد.(irna)


  • جعفر قربانپورپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 26 اسفند 1386-0:0

    با سلام بدینوسیله مراتب تقدیر و تشکر خویش را از مدیریت محترم سایت ارزشی مازند نومه و مردم شریف شهرستان ساری و همکاران محترم فرهنگی خویش جهت برگزاری انتخابات سالم و پرشور که موجب عظمت و اقتدار میهن عزیز اسلامی شده است تشکر و تقدیر می نمایم و برای نمایندگان محترم و منتخب مردم آرزوی موفقیت دارم . با تشکر - جعفر قربان پور کاندیدای فرهنگی مجلس هشتم ساری

    • جعفر قربانپورپاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 25 اسفند 1386-0:0

      با سلام بدینوسیله مراتب تقدیر و تشکر خویش را از مدیریت محترم سایت ارزشی مازند نومه و مردم شریف شهرستان ساری جهت برگزاری انتخابات سالم و پرشور که موجب عظمت و اقتدار میهن عزیز اسلامی شده است تشکر و تقدیر می نمایم و برای نمایندگان محترم و منتخب مردم آرزوی موفقیت دارم . با تشکر - جعفر قربان پور کاندیدای مجلس هشتم ساری

      • پنجشنبه 23 اسفند 1386-0:0

        اگرچه امروز که می نویسم دیگه فایده نداره چون انتخابات شروع شده؛ ولی ....،


        رای ما سید حسن شجاعی کیاسری،





        یک مازندرانی در شهر تهران

        ....




        ©2013 APG.ir