تعداد بازدید: 3730

توصیه به دیگران 1

جمعه 17 خرداد 1387-0:0

پيشنهاد آقاي وزير: بي خيال برنج ؛ سويا بکاريد!

يوسف‌نژاد- نماينده مردم ساري در مجلس- گفت: اگر وزير جهاد كشاورزي به خواسته‌هاي اصلي مردم مازندران توجه نكند، استيضاح وي در دستور كار مجلس هشتم قرار خواهد گرفت.


وزير جهاد كشاورزي گفت:با توجه به اينكه قيمت سويا هم بالا رفته و خشكسالي مانع از كشت برنج در برخي از اراضي شده ،كشاورزان مازندراني  مي توانند سويا را جايگزين برنج كنند.

 محمد رضا اسكندري با اشاره به اينكه برنج محصول اساسي كشور محسوب مي شود گفت: حدود 40 درصد برنج كشور در مازندران توليد مي شود.

وي اقتصاد مازندران را تحت تاثير كشت برنج عنوان كرد و افزود: خشكسالي تاثير بدي روي اراضي زير كشت اين محصول گذاشته است.

اسكندري اقدامات ضربتي براي جبران خشكسالي را تنها اقدام كاهش خسارات دانست و گفت:‌ بر اين اساس اعتباراتي براي استان پيش بيني شده تا تنش ها در بعضي از مزارع برنج بر طرف شود.

وي با بيان اينكه 15 ميليارد تومان اعتبار در بخش هاي مختلف به استان اختصاص مي يابد افزود: 11 ميليارد تومان آن به بخش آب و خاك تعلق مي گيرد تا بتوانيم كانال هاي انتقال آب را پوشش داده تا آب كمتري هدر رود.

وزير كشاورزي خاطر نشان كرد: اين اعتبارات اول هفته آينده به مازندران تخصيص مي يابد.

اسكندري در خصوص راهكار استفاده از مزارعي كه در آن به دليل خشكسالي برنج كشت نمي شود اظهار داشت: به خاطر اينكه كشاورزان بتوانند در آمدي داشته باشند تصميم به كشت سويا گرفتيم.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه قيمت سويا هم بالا رفته كشاورزان مازني مي توانند سويا را جايگزين برنج كنند.

اسكندري در پاسخ به اين سوال مبني بر اينكه تخصيص اعتبار 2 هزار ميليارد توماني براي جبران خسارت كل كشور در مقابل خسارت هزار و300 ميليارد توماني سال گذشته كشاورزان مازندراني بسيار ناچيز است گفت:‌ وقتي بحث خسارت مي شود برخي از اعداد بر آوردي است ولي موقع پرداخت به كشاورز اين اعداد مدنظر قرار نمي گيرد.

وي تصريح كرد: برآورد جهاد كشاورزي مازندران با وزارت جهاد كشاورزي متفاوت بوده و هنوز ميزان خسارت سال گذشته كشاورزان مازندراني جمع بندي نشده است.

اسكندري با بيان اينكه رئيس جهاد كشاورزي مازندران يك جمع بندي را ارائه كرده ولي ما بايد اين ارقام را بررسي كنيم افزود: هر ميزان بودجه اي كه بر اساس نظر كارشناسي براي جبران خسارت كشاورزان به جهاد كشاورزي اختصاص يابد ما نيز بين استان ها تقسيم مي كنيم.

از سوي ديگر نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر وزير جهاد كشاورزي به خواسته‌هاي اصلي مردم مازندران در برابر خسارت‌هاي بحران سرما و خشكسالي توجه نكند استيضاح وي در دستور كار مجلس هشتم قرار خواهد گرفت. 
  
 
علي‌اصغر يوسف‌نژاد افزود: در مقابل خسارت‌هاي پيش آمده از بحران سرماي سال گذشته و بحران خشكسالي امسال بايد به مردم پاسخ دهيم و در اين زمينه وزير جهاد كشاورزي بايد بيش از بقيه مسئولان به فكر كشاورزان و باغداران استان مازندران باشد.


وي با اشاره به ارائه لايحه 2هزار ميليارد توماني در صحن علني مجلس براي جبران خشكسالي استان‌هاي كشور، تصريح كرد: اگر سهم استان مازندران با توجه به ميزان خسارت‌ها نباشد با اين لايحه مخالفت خواهيم كرد.


يوسف‌نژاد مهمترين مشكل استان را مشكل زيرساختي در زمينه كشاورزي اعلام كرد و افزود: مازندران به دليل كشاورزي بودن از ديگر ظرفيت‌هاي اقتصادي عقب مانده است و اين نقيصه بايد جبران شود.


وي اضافه كرد: احساس مي‌شود كم توجهي و كم لطفي به كشاورزي مازندران هدايت شده است به طوري كه تاكنون به مسايل اساسي نظير آب و خاك، يكپارچه‌سازي و زراعت چوب در استان توجهي نشده است.
يوسف‌نژاد از اختصاص كم اعتبارات زودبازده به بخش كشاورزي مازندران انتقاد كرد و گفت: در تنظيم برنامه پنجم توسعه بايد به كشاورزي مازندران بيش از گذشته توجه شود.


نماينده مردم بابل در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: استان مازندران علي‌رغم تحمل بحران خشكسالي در سال زراعي امسال تاكنون هنوز در فهرست استان‌هاي خشك قرار نگرفته است.


محسن نريمان با اشاره به اينكه در تعريف ستاد حوادث غيرمترقبه، 14استان كشور در اين فهرست قرار گرفته‌اند تصريح كرد: اگر مازندران در اين فهرست نباشد خسارت‌هاي ناشي از خشكسالي بسيار زياد خواهد شد.
وي از نحوه عقد قرارداد بيمه با كشاورزان انتقاد كرد و افزود: عقد قرارداد فعلي كشاورزان و بيمه محصولات كشاورزي به ضرر كشاورزان است.
نريمان در پايان اضافه كرد: مبلغي كه قرار است بابت بيمه محصولات كشاورزي به كشاورزان داده شود آنقدر نازل است كه انگيزه پيگيري توسط كشاورزان را نيز خواهد گرفت.(isna+farsnews)


  • سه شنبه 21 خرداد 1387-0:0

    زمین را بفروشید و مانند تهرانیها به سفر دوبی بروید و اتومبیلهای خارجی سوارشوید و در شمال ویلا بخرید و ...... چرا باید کشاورز و خانواده اش در سختی زندگی کنند و نگران آینده فرزندانشان و شهریه دانشگاه آزاد ، مسکن ، اشتغال و ....باشند ؟ مگر تهرانیها برنج می کارند که اینقدر رفاه دارند ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!

    • يکشنبه 19 خرداد 1387-0:0

      ساری دارای 500 روستا و اقتصاد ساری کشاورزی است . برای رفع مشکلات کشاورزانی که از آنان رای گرفته اید در کمیسیون کشاورزی عضو شوید . صنایع تبدیلی کشاورزی را در ساری توسعه دهید . نمایندگان ساری به فکر سفر به روستاهای ساری باشید نه سفرهای خارجی ؟؟؟؟!!!!!! خشکسالی ...سم .... کود ....


      ©2013 APG.ir