تعداد بازدید: 2870

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 28 مرداد 1387-0:0

خاتمی خواهد آمد؟

يادداشتي از: محسن بیگلربیگی -بهشهر


از ماهای گذشته هر جا او را می بینند از او می پرسند: جناب آقای خاتمی آیا در انتخابات ریاست جمهوری دهم حاضر به کاندیداتوری می شوید؟  او هم پاسخی قاطع نمی دهد.

 هر گاه جمعی از اصلاح طلبان گرد هم می آیند، صحبت هایشان حول محور حضورخاتمی است و هر زمان که محافظه کاران با یکدیگر می نشینند در حال پای ریزی نقشه ای برای حضورنيافتن او هستند.

می خواهم چند سالی به عقب برگردم. بروم به خرداد 80 .

جلوی ستاد تبیغاتی سید خندان روبه روی تلویزیون ایستاده بودم. آن روزها 12 سالی داشتم. پرشور و داغ با جلیقه خبرنگاری .

 نوار ویدئویی از تهران رسیده بود. همه جمع بودند. به یاد دارم که این گونه گفت: ((اول اینکه هنوز راه دراز ناپیموده ای پیش روی ماست و با همه این مشکلات باید این راه را پیمود.با کمک ملت و با حضور ملت و هرگاهی که به حریف نزدیکتر شویم یک پیروزی است و از مشکلات نباید هراسید.

 دوم اینکه وقتی کسی در موقعیت من قرار می گیره با محبت و یک دنیا امید مردم رییس جمهور می شود و این محبت و امید مردم به او اعتبار می دهد در داخل و خارج ، او دیگر نمی تواند نقاط تصمیم گیری را فقط تشخیص ها ی فردی و شخصی خود قرار بده و با توجه به شرایط عموم و نیاز عموم جامعه که احساس می کنه تصمیم بگیره. وقتی هرکسی به من دسترسی دارد یا صدا و نظرش را به من می رساند، از من می خواهد که بیایم ،من این تشخیص را بر تشخیص خودم ترجیح میدهم . )) 

 این جمله آخر را با بغضی گفت که تمامی دوستان اشک ریختند.اينك چند سوالی ذهنم را در گیر می کند.

 1- آیا راه دراز پیموده شده است ؟

 2- آیا دیگر حریفی نیست؟

 3- آیا محبت مردم نسبت به او کاسته شده؟

 4- آیا او می تواند نقاط تصمیم گیری را فقط تشخیص های فردیش قرار دهد؟

 5- آیا مردم او را نمی خواهند؟ 

 در پاسخ به سوال اول بايد گفت: راه دراز هم اکنون و در شرایط فعلی دراز تر و تمامی پل ها و معابر گذشته هم تخریب شده است از اعتبار ایران در مجامع خارجی گرفته تا وضعیت نا بسامان اقتصادی و تحریم های شورای امنیت.

در پاسخ به سوال دوم هم بايد گفت: خودتان می دانید که حریف اکنون نیرومند شده و از تمامی راه ها چه درست و چه غلط به اهداف خود می رسد . پس باید به حریف نزدیکتر شویم و یا از او سبقت بگیریم.

اما. پاسخ به سوال سوم و پنجم: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است ، براساس آخرين نظرسنجي‌ها (از نظرسنجي‌هاي محرمانه و غيرمحرمانه و علميِ ايسپا و نهادهاي دولتي و مؤسسات پژوهشي داخلي و خارجي گرفته تا نظرسنجي‌هاي محدودترِ نشرياتي چون چلچراغ و سايت‌هاي اصلاح‌طلب و حتي اصولگرا همچون عصر ايران) خاتمي محبوب‌ترين سياستمدار ايراني و نامزد مطرح ‌است و با نفرات بعدي فاصلة فاحشي دارد؛ ‌سفرهاي داخلي‌اش در دوران پس از رياست جمهوري بدون تبليغات مورد استقبال گستردة مردم قرار مي‌گيرد؛‌ ديدارش از نمايشگاه كتاب سال 87 به علت ازدحام شگفت‌انگيز جمعيت ناتمام مي‌ماند؛ حضورش در دانشگاه تهران در 16 آذر 86 مورد استقبال كم‌سابقة چندهزار دانشجوي «سابقاً ناراضي» و «هم‌اكنون حامي» قرار مي‌گيرد؛ در سال 87 مخاطب نامه‌هاي صدها وبلاگ‌نويس «سابقاً منتقد» و «هم‌اكنون هواخواه» واقع مي‌شود؛ در مسابقة پيامكي سيما در سال 86 براي انتخاب مرد سال ايران بالاترين رأي را مي‌آورد (گرچه نتيجه‌اش به دلايل واضح اعلام عمومي نمي‌شود)؛ ديدار عمومي‌اش در اسلام‌شهر چند روز پيش از انتخابات مجلس هشتم به تغيير معنادار و چشمگير موازنة آرا از محافظه‌كاران به اصلاح‌طلبان مي‌انجامد و حضورش در هر جمع و محفلي (از اعياد و وفيات مذهبي و كنگره‌هاي سياسي تا همايش‌هاي علمي و جشن‌هاي چلچراغي) واكنش‌هاي عاطفي و گرم كم‌نظيري را برمي‌انگيزد.

حتي برخي بر اساس مشاهدات شخصي خود معتقدند محبوبيت خاتمي به علت عملكرد ضعيف و سوء مديريت دولت نهم از گذشته نيز بيشتر شده‌است. از سال 80 تاكنون نيز چندين ميليون جوان به واجدين حق رأي پيوسته‌اند و محبوبيت خاتمي در ميان اين جواناني كه دوم خرداد را در دبستان تجربه كرده‌ بودند قاعدتاً بيشتر از ديگر اصلاح‌طلبان و محافظه‌كاران است.

 پاسخ به سوال چهارم کمی مشکل است و باید از او پرسیدکه آیا این گونه است ؟ با توجه به تمامی این سوال ها که از بیانات سید محمد خاتمی طرح گشته و پاسخ هایش که بسیار واضح هست و نیاز به نفسیر ندارد. من به عنوان یک جوان ایرانی می گویم خاتمی می آید و دیگر هیچ حرفی ندارم و خیالم راحت است و تا زمان تبلیغات به خودسازی و فرهنگ سازی می پردازم.

 در آخر با درج قسمتی از وب سایت یاری که دوستان عزیزم برای آمدنش (سید خندان )طراحی نمودند سخنم را به پایان می رسانم و قلم بر زمین :

باید که بیایی

خیز

 تا خرقه صوفی به خرابات بریم

 جناب آقای سید محمد خاتمی این بایدها این گونه است که باید بیایی؛

 باید اول: صیانت از دیانت

 باید دوم: حفظ عزت ملت

 باید سوم: دفاع از جمهوریت

 باید چهارم: پاسداشت اخلاق و سیاست

 باید پنجم: اصلاح وضع معیشت

 باید ششم: حراست از حریت و عدالت

 و باید هفتم: عقلانیت و مدیریت

 بر اساس همین بایدهاست که حالا آمدنت را نه زمزمه می کنیم که فریاد می زنیم. ما نیز هنوز بر همان عهد پیشین استواریم، ایران و ایرانی را لبخندی نیاز است و پیمودن همان راهی که آغازش با تو بود. بایداین گام برداشت اما استوارتر.

 اگر اردیبهشت سال ١٣٨٠ گفتی که تشخیص مردم برایت مهم است، بار دیگر ما تشخیص خود را اعلام می کنیم و براین اعتقاد خود راسخ هستیم که خاتمی همان خاتمی است و مردم هم همان مردم. فقط زمانه سردرگم است.


  • سه شنبه 15 بهمن 1387-0:0

    بهترين دوران سي سال حكومت جمهوري اسلامي دوره خاتمي بود و بس اما ...

    • چهارشنبه 6 شهريور 1387-0:0

      آفا حميدرضا من حاضرم با ماشينم يك روز شما را در مازندران دور دهم تا به من نشان دهيد در دوره 8 ساله خاتمي در مازندران كدام آجر روي آجر گذاشته شد. آخر كداميك از شعارهاي خاتمي مانند ياس را پاس بداريم يا علي مدد و يا توسعه سياسي قابل اندازه‌گيري است.

      • جمعه 1 شهريور 1387-0:0

        فكر مكنم نويسنده مقاله بالا جوان است و صد البته آرزو بر جوانان عيب نيست اما پسرجان بدان كه سياست عين يك كوه يخي است كه يك دهمش روي آب و نه دهمش زير آب است و در واقع يك كاخ شيشه‌اي بيش نيست قدري يواش تر اينقدر تند نرو

        • جمعه 1 شهريور 1387-0:0

          تا زمانی که بودجه مملکت صرف اموزش امثال اقای مهندس خدادای میگردد وضعیت بهتر نخواهد شد حالا چه احمدی نژاد رییس جمهور باشد چه خاتمی
          از اقای مهندس و امثال ایشان انتظار میرود مثل جماعت عوام کیلویی صحبت نکنند با عدد و رقم میشود ثابت کرد که ایا کارخانه ها نابود شدند و بیکاری افزایش یافت یا نه
          در ضمن تمام علما اقتصاد معتقدند تا تورم کاهش پیدا نکرد کاهش نرخ بهره نه تنها مفید نیست بلکه مخرب هست اما تعدادی از انها به علت مسایل سیاسی با وجود اگاهی بر کاهش نرخ بهره اصرار میورزند
          خداوند همه را عاقبت به خیر نماید

          • جعفر قربان پورپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 31 مرداد 1387-0:0


            با احترام
            در انتخابات مجلس هشتم با محدود شدن تبلیغات ، آنانی که تشکیلات وسیع سیاسی حزبی و اقتصادی داشتند موفق تر عمل کردند و مردم نتوانستند از حضور بسیاری از کاندیداهای مستقل مطلع شوند (محدودیت تبلیغات و نصب پوستر) حالا سوال این است آیادر اجرای قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری کسانی چون شهید رجایی که یک معلم ساده زیست و زلال بود فرصت حضور بعنوان یک شهروند طبق اصل 114 قانون اساسی در انتخابات ریاست جمهوری دهم را خواهد داشت ؟ و یا اینکه کاندیداهای تایید صلاحیت شده مجلس هشتم مشمول اصل 62 و 115 رجال سیاسی نمی باشند ؟ اگر ملاک سابقه مدیریت ارشد باشد تکلیف کسانی که با دارا بودن تعهد و تخصص ، تحصیلات و صداقت بعلت برخوردهای جناحی و باندی از پستهای مدیریت ارشد محروم ماندند چیست ؟ آیا صرف عضویت در یک حزب یاجناح سیاسی خاص بعنوان ملاک انتصاب به پستهای مدیریتی ارشد در هردوره از تغییر دولتها با شعار اتحاد ملی و انسجام اسلامی مغایرت ندارد ؟ بنابراین پیشنهاد می نمایم اصلاح قانون انتخابات زمینه حضور بسیاری از علاقمندان به نظام مقدس جمهوری اسلامی که توانایی نوآوری و شکوفایی دارند اما بعلت تنگ نظریهای سیاسی و جناحی علیرغم شایستگی فرصت خدمتگزاری ارشد را نیافتند ، فراهم آورد و یا استانداردهای اداری و تخصصی انتصاب مدیریت ارشد را بر اساس عدالت برای همه مشخص کنیم تا افراد مخلصی که می خواهند بدور از جریانات حزبی به نظام خدمت کنند زمینه رقابت و مدیریت ارشد در شرایط برابر را داشته باشند . با تشکر - جعفر قربان پور - کاندیدای مستقل سابق مجلس هشتم شهرستان ساری از استان شهیدپرور مازندران

            • حامد خلیلی ازنیپاسخ به این دیدگاه 0 0
              سه شنبه 29 مرداد 1387-0:0

              به این آق بفرمایید آقای خاتمی جز ممنوع کردن ایجاد صنعت در استانهای شمالی بخصوص برای مردم مازندران چه قدمی برداشت.لطفابا توجه به سن سالتان هنوز برای شما خیلی زود است چنین حرفی بزنی

              • مهندس خداداديپاسخ به این دیدگاه 0 0
                دوشنبه 28 مرداد 1387-0:0

                اين آقا نزديك از ذوق آب حليم داخل ديگ بيفتد آقاي محترم اگر مردم اينظور كه تو مي‌گويي عاشق بيقرار خاتمي هستند پس چرا در انتخابات اسفند گذشته به گروهش رأي ندادند تازه بعيد ميدانم كه حافظه ملت به اين زودي دوران شعارهاي ميان تهي، نابودي كارخانجات ، افزايش فساد و فحشا و بيكاري و ... در دوران رياست جمهوري اين آقا و دست دادن او با دختران نيمه عريان در ايتاليا در جلوي دوربينهاي تلويزيوني در حالي كه عبا و عمامه بسر دارد فراموش كنند . بخدا قسم كه اين نويسنده هيچ پستي در دوران حاكميت احمدي نژاد ندارم اما قبولش دارم چون مرد عمل است كدام رئيس دولتي تاكنون جرأت داشت طرح سهميه‌بندي بنزين را اجراكند سود بانكي را از 24% به 12% كاهش دهد كناره دريا را از انحصار جمعي معدود آزاد كند و در اختيار مردم قراردهد مردم را از شر عناصر اوباش پليد نجات دهد گردن آمريكا را بزير بكشد و طرح پرداخت يارانه مستقيم را اجرا كند و...


                ©2013 APG.ir