تعداد بازدید: 2668

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 18 مهر 1387-0:0

زباله داني به نام طبيعت!

جنگل زدايي، معدن كاوي، شكار بي‌رويه خزندگان و پرندگان و ساخت و ساز در حريم رودخانه و جنگل ديگر قبحي درمازندران ندارد.قبحي ندارد


حسينعلي مهجوري، نماينده انجمن كوهنوردان ايران در استان مازندران، در باره وضعيت كوه‌هاي اين استان گفت: در اين منطقه، روند تخريب محيط‌هاي طبيعي و كوهستاني رو به افزايش است. در اينجا جنگل زدايي، معدن كاوي، شكار بي‌رويه خزندگان و پرندگان، ساخت و ساز در حريم رودخانه و جنگل، تخريب چشمه‌ها، رها‌سازي‌ و در مواردي دفن زباله شهري و زباله خطرزاي بيمارستاني در طبيعت آن هم بدون رعايت ضوابط بهداشتي نه تنها ديگر قبحي ندارد كه به روندي عادي تبديل شده است. وقتي اين يك روند عادي است ديگر چگونه مي‌توان انتظار داشت كه محيط‌هاي كوهستاني حفظ شود.

وي گفت:كافي است سري به كوه‌هاي مازندران بزنيد تا ببينيد كه گوشه گوشه از اين طبيعت زيبا را به زباله داني تبديل كرده‌اند؛ زباله‌هايي كه باعث شيوع بيماري در بين حيوانات و درختان مي‌شود. به‌خصوص دفن زباله‌هاي بيمارستاني آن هم به شيوه غير اصولي كه  بيشترين آسيب را به پوشش گياهي مي زند.

مهجوري افزود:گردشگران و طبيعت گرداني كه كمترين آموزش را نديده‌اند وقتي پايشان به طبيعت مازندران مي‌رسد به گونه‌اي رفتار مي‌كنند كه گويي منطقه يكبار مصرف است. حال مي‌خواهد اين طبيعت كوهستان باشد جنگل يا ساحل و يا رودخانه.

مهجوري تصريح مي‌كند: اين تصوير نازيبا را در اغلب مناطق كوهستاني رامسر، نوشهر، چالوس و به‌ويژه در ارتفاعات جواهرده مي‌توانيد ببينيد.

وي گفت:در مسير جاده گلوگاهي فيروزآباد، كندوان و هراز، دامنه‌ها بيشترين آسيب‌ها و تخريب‌هاي ناشي از حضور گردشگران را ديده‌اند.

وي با اشاره به اينكه دماوند كه نماد طبيعي ايران است طي فصل تابستان بيشترين آسيب را مي‌بيند، خاطرنشان مي‌سازد: برخي نهادهاي دولتي از جمله تربيت بدني، فدراسيون كوهنوردي، نهاد‌هاي نظامي و اخيرا هلال احمر به بهانه برگزاري همايش‌هاي كوهنوردي، در هر مرحله انبوهي جمعيت كه گاه تعدادشان به 4 هزار نفر مي‌رسد را تحت عناوين مختلف به دماوند مي‌آورند و از آنجايي كه اين همايش‌ها فاقد آموزش‌هاي لازم براي حضور در كوهستان هستند باعث تخريب‌هاي گسترده در اين كوهستان بي‌نظير مي‌شوند.

نمونه اين تخريب‌ها، يادگارهايي است كه با اسپري بر در و ديوار تمام پناهگاه‌هاي اين محيط نوشته شده‌اند.

اين كوهنورد دوستدار محيط زيست، مي‌افزايد: ما طي 2ماه در تابستان كوشيديم تا به برخي از اين كوهنوردنما‌ها آموزش بدهيم كه حداقل زباله‌ها را در كوه رها نكنند اما هرگز موفق نشديم  چرا كه اين كار نياز به فرهنگ سازي در سطح ملي دارد.(hamshahri)



    ©2013 APG.ir