تعداد بازدید: 3090

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 20 آذر 1387-0:0

پیش فرضهای آرایش سیاسی انتخابات دهم

 کروبی بهتر از خاتمی است؛يادداشتي از:ابوذر پور اديب،دبیرکل مجمع اعتدالگرایان ایران


برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری دو پیش فرض اساسی می توان در نظر گرفت که بر پایه حضور و عدم حضور خاتمی استوار است؛اما این دو پیش فرض اصلی دارای پیش فرضهای فرعی نیز هستند.

 پیش فرض اصلی حضور خاتمی به دو پیش فرض فرعی اعلام حضور طبق اولتیماتوم کروبی و بعد از 20 آذر تقسیم می شود.

چنانچه خاتمی تا قبل از 20 آذر و یا حتی همان روز اعلام حضور کند احتمال کناره گیری کروبی به نفع خاتمی در نتیجه شورای حکمیت وجود دارد و بدین ترتیب قاطبه اصلاح طلبان از آقای خاتمی حمایت می کنند و همانگونه که از گوشه و کنار به گوش می رسد دکتر روحانی و دکتر قالیباف نیز در عرصه انتخابات حاضر نخواهند شد.

 چنانچه خاتمی بعد از 20 آذر حضور خود را در عرصه انتخابات اعلام کند با توجه به اینکه کروبی در اولتیماتوم داده شده مصمم به نظر می رسد بعید است که به نفع خاتمی -حتی اگر نامزد شورای حکمیت هم باشد- کناره گیرد؛ هرچند حضور خاتمی باز هم مانع حضور دکتر روحانی و دکتر قالیباف می شود.

پیش فرض اصلی عدم حضور خاتمی نیز به دو پیش فرض فرعی حضور و عدم حضور دکتر روحانی تقسیم می شود که براساس آن عدم حضور خاتمی برابر است با حضور کروبی و دکتر قالیباف.

 به نظر می رسد دکتر روحانی در این مورد کمی حساب شده عمل کند و حضور خود را منوط به رای شورای حکمیت بداند. احتمال دارد در صورت عدم حمایت شورای حکمیت به دلیل پافشاریها و اصرار کروبی، وی وارد عرصه نشود و کروبی به عنوان نامزد واحد اصلاح طلبان به فعالیت خود ادامه دهد.

عدم حضور خاتمی می تواند منجر به حضور همزمان کروبی، قالیباف و روحانی شود. باتوجه به اینکه خاتمی گفته تا 20 آذر حضور خود را اعلام نمی کند و کروبی در تصمیم گرفته شده مصمم به نظر می رسد و از سوی دیگر رقابت این دو با هم بعید است، بنابراین پیش فرضهای فرعی حضور خاتمی منتفی است و آرایش سیاسی محتمل رقابت کروبی و قالیباف است.

در صورتی که خاتمی وارد عرصه نشود و در صورت صحت داشتن برخی اخبار مبنی بر حضور دکتر روحانی و دکتر قالیباف در عرصه انتخابات به شرط عدم حضور خاتمی، در این صورت نیز گزینه محتمل حضور همزمان کروبی، روحانی و قالیباف است که این سه نامزد توسط بخشهایی از اصلاح طلبان و اصولگرایان حمایت می شوند.

به نظر من از بین نامزدهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری دهم در جناح اصلاحات، کروبی بهتر از خاتمی است. ویژگی های بارز کروبی اقتدار وی در مدیریت و پیگیری برنامه هایش است و همین پیگیری وجه تمایز او با بعضی از هم طیفانش می باشد.

  کروبی به اطرافیان خود اجازه تندروی نمی دهد و در عین حال تندروها هم از او روی خوش نمی بینند.

 کروبی در رقابتهای انتخاباتی دوره نهم با شعار 50 هزار تومان برای هر ایرانی توانست با کسب 5 میلیونی رای نظر جمع زیادی از هموطنان را به دست آورد.

بر اين باورم با اعلام نامزدی کروبی، خاتمی دیگر وارد عرصه رقابت نمی شود، چون حضور همزمان هر دو باعث لطمه خوردن به وجهه آنها و شکست آرا می شود.

 به شخصه معتقدم خاتمی باید هرچه زودتر با اعلام رسمی عدم حضور خود در رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری دوره دهم، هواداران خود را از بلاتکلیفی خارج کند.

 خاتمی به رغم برخی ویژگی های بارز و برجسته، اقتدار لازم برای اداره کشور را ندارد؛وي شخصیت فرهیخته و با حجب و حیایی است، اما تجربه ثابت کرده او با رودربایستی مملکت را اداره می کند.

 خاتمی قدرت جلوگیری از تکرار تندرویها را ندارد و کوتاهی های او باعث میدان داری تندروها شد. برخورد دانشجویان در آخرین 16 آذری که خاتمی به دانشگاه تهران رفت حاکی از نارضایتی دانشجویان از عملکرد وی بود.



    ©2013 APG.ir