تعداد بازدید: 2662

توصیه به دیگران 1

جمعه 13 دی 1387-0:0

هورا...پيروز شديم!

ادياني-نماينده مردم قائم شهر در مجلس-گفت:تمدید قرارداد گازی بین ایران و ترکمنستان یک پیروزی است!


با توجه به قطع صدورگاز از طرف ترکمنستان در سال گذشته و مشکلاتی که برای مردم استان های شمالی پیش آمد، کمیسیون انرژی مجلس این اختیار را به دولت داده بود تا با هر کیفیتی قرارداد گازی بین ایران و ترکمنستان تمدید شود.
با توجه به قطع صدورگاز از طرف ترکمنستان در سال گذشته و مشکلاتی که برای مردم استان های شمالی پیش آمد، کمیسیون انرژی مجلس این اختیار را به دولت داده بود تا با هر کیفیتی قرارداد گازی بین ایران و ترکمنستان تمدید شود.

سید علی ادیانی -مخبرکمیسیون انرژی مجلس- گفت: افزایش قیمت سالانه در قراردادهای انرژی امر طبیعی است و لذا قرارداد گازی ایران و ترکمنستان هم که به تازگی تمدید شده، افزایش قیمت را در بر خواهد داشت.

چهارشنبه گذشته مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز که برای تمدید قرارداد گازی به ترکمنستان سفر کرده بود، از توافق با مقامات این کشور برای ادامه صدور گاز به ایران خبر داد. به گفته کسایی زاده دو طرف موافقت کردند که برای مدت 6 ماه با قیمت ثابت و بر اساس قیمت های منطقه، گاز ترکمستان به ایران صادر شود و بعد از آن قیمت به صورت سیال و شناور محاسبه شود.

هیات ایرانی در حالی روز گذشته قرارداد گازی با ترکمنستان را تمدید کرد که تا پایان قرارداد سال گذشته تنها چند ساعت باقی مانده بود. پیش از این برخی خبرها حکایت از آن داشت که طرف ترکمنستانی خواستار چند برابر شدن قیمت گاز صادراتی خود به ایران شده است.

ناصر سودانی و حسین نجابت، اعضای کمیسیون انرژی مجلس درخواست ترکمن ها برای چندین برابر شدن قیمت گاز را تایید کردند و البته تاکید کردند که رایزنی ها در این باره همچنان ادامه دارد.

در اظهارات مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز، به قیمت نهایی گاز وارداتی از ترکمنستان و میزان افزایش قیمت اشاره نشده و به این موضوع بسنده شده که قیمت گاز بر اسا س قیمت های منطقه تعیین خواهد شد.

در همین ارتباط ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس، افزایش سالانه در قیمت گاز را طبیعی می خواند و اصل تمدید قرارداد گازی بین ایران و ترکمنستان را یک پیروزی و مفید ارزیابی می کند.

نماينده قائمشهر، سوادكوه و جويبار، با یادآوری مشکلات عدیده ای که سال گذشته در اثر قطع صدور گاز در استان های شمالی بوجود آمد، می گوید: در حال حاضر که آغاز فصل سرماست ما به گازترکمنستان نیاز داریم تا مشکلات سال پیش تکرار نشود، اما بعد از گذشت 6 ماه، وضعیت به نفع ایران تغییر می یابد. چون از یک طرف دوره پیک مصرفی ایران کاهش می یابد و از سویی دیگر در طول این چند ماه ، سرشاخه‌هاي خطوط گاز در كشورافزایش خواهد یافت.

وی بر همین اساس از تاکید کمیسیون انرژی بر تمدید قرارداد خبر می دهد و می گوید: دولت مبسوط الید بود که با هر شرایطی قرارداد را منعقد کند و خیلی بر سر جزئیات سخت گیری نکند.

او با طبیعی خواندن افزایش قیمت گازوارداتی ترکمنستان، تاکید می کند: چندین برابر شدن قیمت را تایید نمی کنم. به هیچ وجه این گونه نبوده که طرف ترکمنی خواستار افزایش چندین برابری نسبت به قیمت سال گذشته شده باشد. افزایش قیمت در حد معمول و عرف قراردادهای این گونه خواهد بود.

به هر روی هر چند تامین گاز هم وطنان شمال کشور امری بدیهی و ضروری است، اما آیا این ضرورت می تواند توجیه مناسبی باشد برای تمدید قرار داد با ترکمنستان تحت هر شرایطی؟(fardanews)


  • دوشنبه 16 دی 1387-0:0

    دولتی که منافع ملی را پاس می دارد 1- قبل از فرا رسیدن فصل سرما با رایزنی های موثر نسبت انعقاد قرار داد های بزرگ اقدام خواهد کرد تا در شرایطی ابتکار عمل در سر میز مداکره به طرف دیگر وانگذارد.
    2- حدود دو ماه پیش در خبرها آمده بود که کارشناسان شرکت نفت که با همتایان ترکمنی خود بر سر قرارداد گاز قرار داشتند نتوانستند به آن کشور سفر کنند و دلیل آن را نا توانی شرکت در تهیه بلیط هواپیما ذکر کردند . من اگر جای طرف مذاکره کننده بودم ده برابر قیمت واقعی از ایران طلب می کردم که یادشان با شد تا در وسط زمستان چکمه نخرند.

    • علی نعیمی ذاکرپاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 14 دی 1387-0:0

      سلام
      من علی نوه مرحوم مجرد (حسین نعیمی ذاکر) هستم. سلام حقیر را به جناب مدنی برسانید و اگر مایل بودند یکی از اشعار این نو شاعر کوچک را خدمتشان ببرید! بادا که یادی از پدر بزرگم زنده کرده باشم
      http://qarribe.blogfa.com


      ©2013 APG.ir