تعداد بازدید: 2714

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 12 اسفند 1387-0:0

بيا خزر را ببين!

 نماينده دائمي ايران در اكو گفت:كشورهاي حاشيه درياچه ‌خزر با جدال بر سر منافع، به آن ضربه زدند.



 نماينده دائمي ايران در اكو با اشاره به وجود منابع غني در درياچه خزر گفت:‌ به ‌دليل استفاده از شيوه سنتي و نادرست استفاده از اين منابع توسط برخي از اين كشورها، اين دريا و منابع آن را تهديد مي‌كند.

 مرتضي دامن‌پاك‌جامي بعد از ظهر روز يک شنبه ‌در همايش منطقه‌اي درياچه ‌خزر،‌ تاريخ، سياست، ‌اقتصاد و رژيم حقوقي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد سوادكوه با اشاره به پاره‌اي از مشكلات و منازعات كشورهاي حاشيه‌ خزر براي بهره‌مندي از منابع ‌آن اظهار داشت: با پيشرفت‌هايي كه در زمينه انعقاد قراردادهايي بين كشورهاي حاشيه خزر براي حفظ محيط زيست اين دريا صورت گرفته است، اميدواريم‌ مشكلات و نگراني‌هايي كه در اين زمينه رخ داده است، برطرف شود.


‌جامي به دست‌يافتن پيشر‌فت‌هايي در زمينه رژيم حقوقي درياي خزر اشاره كرد و گفت: با برقراري خطوط نفتي تركمنستان‌، آستارا و بندرانزلي اين پايه‌هاي همكاري و تعامل در اين زمينه نيز فراهم شده است.


به گفته وي با فروپاشي كشور شوروي و مبدل شدن اين كشورهاي متعدد پنج كشور به ‌عنوان كشورهاي حاشيه درياي‌ خزر مطرح شدند.


وي ادامه داد: هر يك از اين كشورها درباره مسائل و چگونگي بهره‌وري از منابع موجود در اين دريا بحث‌هاي مختلفي را داشتند كه اين بحث و جدل‌ها سبب شده بود تا هر كشوري تنها به ‌دنبال كسب بيشتر از اين ذخاير باشد.


‌جامي ‌تصريح كرد: در حالي‌ اين شيوه استفاده هر چه بيشتر از اين منابع بدون در نظر گرفتن نكات زيست‌محيطي و مسائل ناشي از آن صورت مي‌گرفت كه بسيار به اين دريا ضربه وارد كرد.


وي به تشريح سوابق تاريخي درياچه ‌خزر اشاره كرد و گفت‌: ارتباط ايران با اين دريا از قرن ششم قبل از ميلاد كشور ايران است.


به گفته نماينده دائمي ايران در اكو تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران به اين دريا از سوي مسئولان كشور توجه نمي‌شد تا اينكه از دهه 60 ايران براي بهره‌مندي از ذخاير و منابع اين درياي مشترك اقدام به ايجاد سكوهاي نفتي كرد.


وي افزود: به‌ دنبال ايجاد مشكلاتي كه هر يك از كشورهاي حاشيه‌ خزر درباره بهره‌وري از منابع اين دريا داشتند و هجوم ديگر كشورها براي استفاده از ذخاير نفتي اين منطقه ايجاد سازماني كه كشورهاي حاشيه درياچه ‌خزر در آن عضو باشند، مطرح شد.


وي گفت: منازعه كشورهاي همسايه درباره بهره‌مندي از ذخاير درياچه خزر در سال‌هاي اخير به همكاري و رقابت سالم مبدل شده است.


‌جامي تاكيد كرد: ‌استفاده هر چه بهتر، ‌مطلوب‌تر و عادلانه‌تر از منابع درياي‌خزر نيازمند همكاري و تعامل هر چه بيشتر توسط كشورهاي حاشيه اين دريا بود.(farsnews)



    ©2013 APG.ir