تعداد بازدید: 6247

توصیه به دیگران 1

جمعه 28 فروردين 1388-0:0

نهروان در پیش داریم

گزارشي از اتفاقات هفته گذشته دانشگاه نوشيرواني بابل


یازده نفر از دانشجویان دانشگاه نوشیروان در بابل به خاطر برگزاری روز دانشجو در ۱۶ آذر ماه ۱۳۸۶ و همچنین تلاش برای بازگشایی انجمن اسلامی دانشگاه، با اتهامات و احکام انضباطی مواجه شدند.

علی تقی پور، حسام باقری، حمیدرضا جهان تیغ، محسن برزگر، ایمان صادقی، احمد محمدنیا، سیاوش سلیمی نژاد، نیما نحوا، معین اسلامی جم، محمد علمی، و علی کیانی یازده دانشجویی هستند که توسط کمیته انضباطی دانشگاه حکم دریافت کرده اند. ۵ نفر اول در این فهرست یک ترم از ادامه تحصیل محروم شده اند.

اما از ساعت ۸ صبح روز شنبه ۲۲ فروردین ۳ دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دست به اعتصاب غذای نامحدود در صحن دانشگاه زدند.

بعد ازغیر قانونی اعلام شدن انجمن اسلامی این دانشگاه،مسئولان به پلمب کردن این انجمن مبادرت کردند.

تحصن در دانشگاه نوشيرواني بابل بعد از اظهارات دکتر امینی راد-معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی بابل- انجام شد که گفته بود:" سیاست ابلاغ شده از سوی وزارت علوم برخورد جدی با طیف علامه و انجمن های زیر مجموعه آن است و ما این سیاست را در دانشگاه اجرا خواهیم کرد."

در پی شکست مذاکرات روز سه شنبه دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل،روز چهارشنبه به تعداد اعتصاب غذا کنندگان دو نفر اضافه شد و تعدادشان به 6 نفر رسيد.

 وضعیت جسمانی بعضی از دانشجویانی که از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زده اند نامناسب اعلام شده است.

گفته مي شودخانواده های دانشجویانی که اعتصاب غذا کرده اند در حال نوشتن نامه ای به وزیر علوم هستند.

در همين راستا دکتر شکری- رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل- به نمایندگان متحصنین گفت: از وزارت علوم دستور دارد که با دانشجویان سازش نکنند و در برابر آنها مقاومت کنند.

 رییس دانشگاه نوشيرواني بابل گفت: ما نه تنها احکام انضباطی این دانشجویان را لغو نمی کنیم بلکه به خاطر اتفاقات چند روز اخیر مجددا دانشجویان را به کمیته انضباطی احضار می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سيد باقر حسینی -نماینده نهاد رهبری در دانشگاه-هم اعلام کرد: دانشجویان انجمن اسلامی از احساسات پاک دانشجویان دانشگاه سواستفاده می کنند.

او همچنین در جمع نمایندگان کانون های دانشگاه که برای مذاکره نزد او رفته بودند،گفت: این دانشجویان شب ها سه وعده غذا می خورند.

در همين راستا شورای تهران دفتر تحکیم وحدت در بیانیه ای ضمن اعلام همبستگی با دانشجویان دانشگاه بابل و اعلام حمایت از خواسته ها و مطالبات به حق آنان خواستار برآورده شدن هرچه سریعتر این مطالبات شد.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نيزگفت: “زمانی که دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه از حقوق اولیه خود بهره مند شوند، آموزش و تحقیق در خدمت هم منافع ملی و هم آرمان های دانشجویان و خانواده های آنها، به پیش برده می شود.”

از سوي ديگرهیئت محبان المهدی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل وابسته به بسیج دانشجویی طی اطلاعیه ای به دانشجویان متحصن اخطار داد و در جواب نامه انجمن اسلامی به نماینده رهبری گفته است: " یادتان باشد که آن سیاهه از یادمان نمی رود و یادتان بماند دگربار اگر خواستید قلم را این گونه به سیاهه بنگارید به شما که فرزندان معنوی اصحاب نهروان هستید. می گوییم تا امروز چهره سید عزیزمان-حجت الاسلام والمسلمین سيد باقر حسینی نماینده نهاد رهبری در دانشگاه- را جز با تبسم همیشگی اش ندیده ایم که اگر به واسطه اعمالتان چیزی جز این شود، ای برادر، نهروان در پیش داریم."


 بسیج دانشجویی هم با صدور بیانیه ای دعوت به مناظره ای بین نماینده دانشگاه و دانشجویان معترض کردند که انجمن اسلامی طی بیانیه ای با این پیشنهاد موافقت کرد، مشروط بر اینکه دکتر شکری -رییس دانشگاه- و قربانی- رییس حراست دانشگاه- در این جلسه حضور یابند و این مناظره به صورت علنی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه در حضور همه دانشجویان برگزار گردد.

بسیج در انتهای بیانیه خود اعتراض دانشجویان را پروژه مظلوم نمایی انتخاباتی خواند که با شانتاژ و جو کاذب و ایجاد جنجال، شخص احمدی نژاد را هدف گرفته است.

اما پس از آنکه یکی از دانشجویان اعتصاب کننده بر اثر وخامت حال جسمی روانه بیمارستان شد، اساتید دانشگاه بابل با وساطت و مذاکره با دانشجویان معترض خواستار توقف اعتراضات برای چند روز شدند.

پروفسور نجف پور، دکتر صدیقی، دکتر شیخ الاسلامی، دکتر بخشی، دکتر گرجی، دکتر نقی پور، و مهندس مخبری با مذاکره با دانشجویان موافقت آنان را برای توقف اعتراضات کسب کردند.

این اساتید به دانشجویان قول دادند که مطالبات و خواسته های دانشجویان را پیگیری کرده و با ریاست دانشگاه بابل در مورد اعتراضات دانشجویان گفتگو کنند.

دانشجویان متحصن دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز تا اطلاع ثانوی اعتراضات خود را متوقف کرده اند تا اساتید منتخب این دانشگاه برای پیگیری مشکلات دانشجویان با هیات رئیسه وارد مذاکره شوند.



    ©2013 APG.ir