تعداد بازدید: 2168

توصیه به دیگران 1

جمعه 4 ارديبهشت 1388-0:0

انتقاد آري، تخريب نه

يادداشتي در باب اخلاق انتخابات از: حسين برزگر،دبير سرويس سياسي روزنامه بشير مازندران


انتخابات عيني ترين كنش سياسي است كه داراي لوازم و مقتضيات دروني و بيروني است. پيش نياز هر انتخاباتي، پذيرش قواعد بازي و احترام به ملزومات آن است. در آستانه انتخاباتي ديگر هستيم و اين روزها، برخي از افراد و گروهها با احساسات، نگاهها و برداشت هاي متفاوت و متنوع اقدام به برپايي نشست ها و جلسات محفلي و مجلسي و سياسي براي شكل گيري ستادهاي انتخاباتي نموده و با ذوق و شوق فراوان نيز اين كار را انجام مي دهند.

در اين ميان برخي براي مطرح كردن و مطرح شدن به خود اجازه مي دهند در برابر ساير افراد و گروه ها، از گفتارها و نوشتارهايي بهره گيرند كه بي ترديد شائبه سقوط اخلاقي را تقويت و به ذهن متبادر مي سازد.

 اين جماعت كه نوعا حاضر به تمكين و پذيرش قواعد بازي در اجتماعات نيستند و به قولي (مجتهد سياسي) خويش را مي نامند در مورد رقبا يا افراد حاضر در گروههاي ديگر مي خواهند هر طور كه مي پسندند قضاوت كنند و هر برچسبي كه صلاح بدانند به اين و آن بزنند.


در يك جامعه كه دينداري حاكم است و مردم براي برپايي ارزش ها و هنجارهاي اخلاقي قيام كرده اند انتظار اين است كه روش هاي غير اخلاقي مطرود باشد و همه كه خود را خادم و حامي مردم يا يك تفكر اخلاقي و اصلاحي مي دانند بر مبناي حق و انصاف سخن گفته يا عمل نموده و از دايره انحصار، تفرقه، خودبيني و توهم خارج شده و ادب، ‌اخلاق و انصاف را بيش از پيش رعايت نمايند.

بازگشت و رجوع به اصول اعتقادي و اخلاقي نزد جريانهاي سياسي بويژه پيش قراولان و كساني كه خود را مرجع و ملجا مي دانند ضرورتي اجتناب ناپذير است و اين جماعت نبايد در دامگه برخي عناصر كم تحمل قرار گيرند.

 برخي خط كشي كردن ها در ستادهاي انتخاباتي يا تصميم گيري هاي هاي سياسي اين روز بيش از هر چيز به ميزان پاي بندي افراد به اصول ديني و تقواي سياسي آسيب مي رساند و خارج دانستن اين و آن از دايره خدمت نه تنها هنر نيست بلكه يك ضعف بنيادي است و به تعبيري (گذشته، شيريني راه آينده است)

شكي نيست كه تمامي گروهها، جمعيت ها و احزاب سياسي تحت هر عنوان و نامي كه به قانون اساسي و نظام اعتقاد و التزام و وفاداري دارند، دلشان براي رشد و اعتلا و سربلندي نظام مي سوزد و پس اجازه بايد داد كه مردم قضاوت كنند و قضاوت هاي سطحي، زود هنگام و شتابزده و از سر هوا و هوس اقدامي غير اخلاقي است.

 در اين بيان مختصر به دنبال ترسيم و احصا همه معيارهاي اخلاقي در آوردگاه سياسي نيستيم اما بايد بپذيريم كه طرح گله يا اظهار شكايت و بيان انتقاد همه بايستي براي رفع و حل اختلاف و اصلاح و ارشاد باشد و نبايد فضا را مغشوش و بحراني كرد. هيچ كس در صحنه سياست بدون عيب و نقص و خطا نيست و قطعا هيچ كس را هم نبايد مطلق، برتر و پاك تر و عزيزتر از ديگران دانست و ميزان صلاحيت ها و ارزش هاي وجودي افراد نيز متفاوت است.

 امروز كه در آستانه انتخابات و معرفي و تبليغ افراد مورد نظر خويش قرار داريم و مي خواهيم جمعي را براي اين كار يا سازماندهي فرا بخوانيم بايد خودمان را ابتدا اصلاح كنيم چرا كه يك عنصر مفيد سياسي يا اجتماعي يا فرهنگي بايد هم صالح باشد و هم صلاحيت لازم از حيث اجتماعي، اخلاقي و فرهنگي را دارا باشد.


تلاش برخي افراد براي خارج كردن ديگران از دايره خدمت بعضا به تسويه حساب ها و برخوردهاي شخصي بر مي گردد به نظر مي رسد كه تداوم چنين روش هايي باعث آسيب رساندن جدي بنيان اخلاقي جامعه و هتك حرمت ها خواهد شد بزرگان و زعماي سياسي در اين ميان بايد مواظب بعضي از افراد باشند كه از برخي فرصت ها براي صدمه زدن به حيثيت و شخصيت افراد استفاده نكنند.


انتقاد آري اما تخريب نه، انتخابات امتحان الهي است و در بيان مطالب و طرح ديدگاهها و اظهار نظرها بايد جانب انصاف را پيش گرفت.


برخورداري از اخلاق كريمانه و آراستگي به صفات خوب و رفتارهاي انساني، محبوبيت آور است تواضع، حسن خلق و سلوك والا و دوست داشتن از مهم ترين عوامل كليد گشودن قلوب است. مهم تر از همه، حفظ آبروي ديگران نشانه احترام و ارزش گذاري براي آنان چه در خلوت و چه در جلوت است.

 درست است كه در عرصه سياست، غايت و مقصد كسب قدرت يا  حفظ قدرت است اما توسل جستن به هر وسيله اي، هدف را توجيه نمي كند. آبرو، گوهر نفيسي است كه اگر شكست به اين آساني قابل جبران نيست جوانمردي ايجاب مي كند كه پرده پوشي شود و عيب جويي نشود عرصه انتخابات و صحنه سياست هنر همزيستي را مي طلبد.


روحيه سازگاري با ديگران و كنار آمدن با توقع ها، سليقه ها، خواسته ها و حرف ها به تدريج براي انسان مفيد و موثر است. بايد پذيرفت كه سليقه ها و روحيه هاي همه يكسان نيست و همه ذوق و پسند و راه و روش ما را ندارند و ما هم چاره اي جز زيستن با آنان را نداريم پس با دوستان مروت با دشمنان مدارا اين همان هم زيستي است كه هر كه ندارد مطرود و مأيوس و تنها مي شود بياييم و بياييد مشكلات و ناراحتي ها و كدورت ها را از طريق گفتگو، مفاهمه و با لحن و ادبيات بهداشتي و با گذشت و منش نيكو برطرف نماييم.


  • سه شنبه 8 ارديبهشت 1388-0:0

    دوست عزيز ثبت نام هنوز آغاز نشده اما موسوي و احمدي نژاد و رضايي و کروبي آماده اند.شايد قاليباف هم آمد.

    • سه شنبه 8 ارديبهشت 1388-0:0

      چه کسانی تا به حال ثبت نام نامزدی ریاست جمهوری نمودند ؟ معرفی کنید ؟

      • شهروند طبریپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 5 ارديبهشت 1388-0:0

        با سلام با احترام کامل نسبت به نویسنده محترم توجه ایشان را به این نکته جلب می کنم که غایت سیاست قدرت است مطلب درستی نمی تواند باشد چراکه حداقل با سطور بالایی همین نوشتار ایشان ناسازگار است!
        بنده در دیگر بخشها با نظرات این عزیز موافقم ولی برای حل بداخلاقیهای موسمی فصل انتخابات باید به یک ویا دو اصل بسیار ساده انسانی و قرآنی توجه داشت یکی آن که از روی علم سخن بگوییم ونه گمان!
        دیگر آنکه خدا را در نظر آوریم !
        این دو امر سهل الممتنع اند در نگاه نخست شاید تکراری جلوه نماید ولی اتفاقا تمام گرفتاری های ما از آنجا آغاز می شود که از روی گمان سخن می گوییم و اتفاقا تنها کسی که باید از او پروا کنیم از یاد می بریم!


        ©2013 APG.ir