تعداد بازدید: 2583

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 7 ارديبهشت 1388-0:0

بکش کنار بذار مهندس بره

گزارش "اميد هامون" از همايش بزرگ هنرمندان مازندران:ميرحسين موسوى مى‌تواند آب رفته را به جوى بازگرداند.


در همايش بزرگ هنرمندان مازندران -«دولت فرهنگي، فرهنگ غير دولتي»-ضمن تجليل از ورود ميرحسين موسوى به عرصه انتخابات، هنرمندان هنرهاى مختلف از دغدغه‌ها و درد دل‌هاى خود گفتند و ضمن نقد وضع موجود حاکم بر فضاى هنرى کشور، پيشنهادها و راهکارهاى خود را براى نائل آمدن به وضعيت مطلوب برشمردند.

سرخ‌پر رئيس ستاد انتخاباتى ميرحسين موسوى در استان مازندران در آغاز اين مراسم، ميرحسين موسوى را عضوى از خانواده هنر ايران معرفى کرد و اعلام نمود:«هنرمندان از گردهمايى مرجع جامعه هستند و عزم راسخ آنها براى همراهى با مردم، ايران اسلامى را در 22 خرداد به خلق حماسه‌اى بزرگ نائل خواهد ساخت.

وى با انتقاد از چهره نامناسبى که از ايران و ايرانى در چهارسال گذشته در صحنه‌هاى بين‌المللى تصوير شده است ابراز اميدوارى نمود با حضور چهره فرهيخته، انديشمند و امتحان پس داده‌اى نظير مهندس ميرحسين موسوي، دنيا بار ديگر آغوشش را به روى ايرانيان فهيم و با فرهنگ باز کند و دوران با شکوه و عزتمند هشت ساله اصلاحات مرور شود.

در ادامه اين مراسم دلاور بزرگ نيا، رئيس ستاد هنرمندان مازندران با تقدير از حضور پررنگ قريب به هزار هنرمند در اين مراسم گفت:«اين حضور شوق آور است زيرا ما رسانه‌اى براى اطلاع رسانى نداريم و امکان خبررسانى ما در حد تلفن و چهره به چهره است.

 اين حضور پرشمار گوياى بيدارى نبض جامعه، دل نگرانى شما براى اعتبار و جايگاه ايران عزيز و بيانگر اين نکته مهم است که هنرمندان و اصحاب انديشه ما هيچ‌گاه بر مدار بى تفاوتى نيستند.»

وى لازمه دستيابى به توسعه پايدار را توجه و تمرکز بر توسعه فرهنگ دانست و يادآورى نمود امروزه دنيا مى‌داند بى مدد فرهنگ قادر نيست براى بحرانهاى جهانى درمانى بيابد درست به همين دليل سال 2000 را سال فرهنگ و صلح و سال 2001 را به پيشنهاد ايران و رئيس جمهور وقت ايران سال گفت‌وگوى تمدن‌ها خواندند.

بزرگ نيا که در دولت اصلاحات مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامى مازندران و مدير سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى اين استان بود، فرهنگ دستورى و فرهنگ آمرانه را فاقد ارزش و زودگذر و بى تاثير دانست و تاکيد کرد:«رشد و اعتلاى فرهنگ مرهون مشارکت‌پذيرى همه سليقه‌ها و همه انديشه‌هاست و اين مهم بدون روح مدارا و سعه صدر و نگاه جامع و بسيط شکل نمى‌گيرد. بايد همه به اين باور برسند که حقيقت نزد همه است و همگان بخشى از آينه حقيقت را به‌دست دارند.

وى انسان و کرامت انسان را هدف غائى و متعالى فرهنگ خواند و تاکيد کرد:«بر مبناى دولت فرهنگ و با پرهيز از فرهنگ غيردولتى است که تحجر به محاق مى‌رود احترام به انسان و ديدگاه‌هاى متفاوت خود را بروز مى‌دهد و اصحاب نظر مجال و آرامش اين مهم را مى‌يابند تا وضع موجود را بى دلهره و دغدغه به نقد بنشينند و وضع مطلوب را تفسير کنند.

بزرگ نيا با تشريح جايگاه علمى و فرهنگ ميرحسين موسوى او را يک انديشمند و روشنفکر جامع دانست که قادر است وضع موجود را اصلاح نمايد و با بازيابى معمارى دولت فرهنگى به رشد و اعتلاى فرهنگ و هنر که زمينه ساز توسعه اقتصادي، سياسى خواهد بود همت گمارد.

 محمدعلى نجفي، کارگردان سريال سربداران که ميهمان ويژه اين مراسم بود در صحبت‌هاى کوتاهى نخستين حسن اعلام حضور ميرحسين موسوى را خلق فضايى براى بازگويى درد دل‌هاى اصحاب فرهنگ و هنر دانست.

وى تاکيد کرد:«دولتى که با رأى مردم به قدرت مى‌رسد، گماشته و مامور مردم است و اين مردم هستند که بايد خواسته‌ها و انتظارات خود را از دولت مطالبه نمايند.»نجفى که خود نيز يک معمار است با اشاره به معمار بودن ميرحسين موسوى گفت:«يک معمار براى ساخت يک ساختمان بايد از دو مولفه جامعه شناسي، مردم شناسى و روان شناسى و در عين حال علم اقتصاد براى اتمام آن مطلع باشد و هر دو اين مولفه‌ها لازمه دانايى فردى ست که قرار است در اين مملکت به سازندگى همت کند.

وى اقتصاد و نا به سامانى فرهنگ را دو دل نگرانى جدى جامعه امروز ايران معرفى کرد و گفت:«مهندس ميرحسين موسوى در 8 سال نخست وزيرى‌اش ثابت کرد که به سامان کردن اقتصاد و فرهنگ را به خوبى مى‌داند و راهکارهاى امروزى او براى حل بحرانهاى اقتصادى فرهنگى مى‌تواند آب رفته را به جوى بازگرداند.

کارگردان سريال سربداران با يادآورى خاطره‌اى از سال 60 گفت: «در آن روزها عضو هيئت امناى بنياد سينمايى فارابى بودم در بحبوحه جنگ و درست روزهايى که دولت ميرحسين موسوى را تحريم‌ها دوره کرده بودند از او خواستيم براى تصوير شدن عظمت انقلاب اسلامى و ارائه تصويرى هنرمندانه از ايران پس از انقلاب فکرى به حال سينما کند و شما مى‌دانيد که درخشان‌ترين روزهاى سينماى ايران مربوط به همان سال‌هاست.

 فيلم‌هايى توليد شد که هنوز به آنها افتخار مى‌کنيم و دنيا ما را به خاطر آنها بارها و بارها ستود. اين همه از روشن بينى آن روز ميرحسين موسوى و درايت و آگاهى او بر ارزش‌هاى هنر بود.

وى بى تفاوتى را درد بزرگ هر جامعه‌اى خواند و آن را سرمنشاء بى انگيزگي، تباهى و سقوط هر جامعه‌اى به نيستى دانست و از مردم و هنرمندان خواست به دام بى تفاوتى نيفتند و با بازسازى خلق حماسه دوم خرداد عزت ايرانى را بارديگر به رخ کشند.

 وى با انتقاد از آنچه در ژنو رخ داد گفت:«با کدامين چاه اين درد را فرياد زنيم که عزت ايرانى و جايگاه والاى ايران در دنيا به مخاطره افتاده است در دولت اصلاحات رئيس جمهور ما در دنيا عزت و احترام ويژه داشت و امروز به جايى رسيده که هنگام سخنرانى‌اش جلسه را ترک مى‌کنند.

کارگردان سربداران با اشاره به ساده زيستى ميرحسين موسوي، او را دردشناس و دردمند و در عين حال هنرمند معرفى کرد و از هنرمندان خواست او را براى دوباره ساختن ايران همراهى کنند.»

در اين مراسم جمشيد قلى نژاد نوازنده چيره دست نى از مشکلات متعدد اجراى کنسرت در مازندران و حال و روز بسيار ناخوش اهالى موسيقى اين استان گفت.

على حسن نژاد شعرى به زبان مازندرانى در وصف انبوه مطالبات معيشتى مردم و برزمين ماندن نيازهاى اوليه آنها براى زندگى خواند.

 على گنجى -خوشنويس- از فرسودگى‌ها و خستگى‌هاى هنرمندان و مردم گفت و هنرمند را تصويرگر زيبايى‌ها و ميرحسين موسوى را يک عضو خانواده هنر معرفى کرد.

 احمدى از جمع هنرهاى تجسمى مازندران گفت که براى بچه اش و آينده او در اين همايش حاضر شده است.

 مومنى از اعضاى ستاد بانوان ضمن ستايش ميرحسين، نسخه‌هاى شفابخشى که براى ايران دارد را برشمرد.

 حسن حسنى و رستمى قطعاتى در وصف ايران خواندند و خليل جوادي، شاعر مهمان شعر طنز معروفش درخصوص انتخابات را در وصف ميرحسين موسوى قرائت کرد.

ستاد هنرمندان دفتر ارتباط مردمى ميرحسين موسوى در پايان اين همايش اعلام کرد به زودى ديگر برنامه‌هاى اين ستاد شامل نشست‌ها و هم انديشى‌ها در شهرستانهاى مختلف مازندران برپا خواهد شد.

درحاشيه:

 *خواهش طنز از کروبي- شعر طنز خليل جوادى درباره ميرحسين موسوى- که به سرعت نور بين موبايل‌ها بلوتوث مى‌شود، در مازندران هم هواخواه فراوان دارد.

جوادى که جمعه مهمان ساروى‌ها بود اين شعر را خواند، تشويق حضار آنجايى به اوج خود رسيد و تا دقايقى ادامه داشت که جوادى خواند:

«جناب حاج مهدى زد ضدحال/ بيا بگير بشين بابا بى خيال/

فکر کنم از 60 گذشته باشي/ الان بايد بازنشسته باشي/

هى نزن اينقدر گره رو گره / بکش کنار بزار مهندس بره/

 مهندس الان امتيازش پره/ چونکه خودش ترک و عيالش لره»

* کليپ «بيداري» ساخته مهدى قربان پور-فيلم ساز جوان مازندراني- به تهيه کنندگى كميته فرهنگ و هنر مهندس ميرحسين موسوى براى نخستين بار در اين همايش اکران شد.

 روح حماسى حاکم بر فضاى اين کليپ که با تبيين انديشه‌هاى ميرحسين موسوى همراه است و مى‌کوشد در هفت دقيقه تصويرى از آرا و ديدگاه‌هاى او به مخاطب بدهد با استقبال جالب توجه هنرمندان و هنردوستان مواجه شد.

 *ابراز احساسات جوانان در هنگامى که تصاوير ميرحسين پخش مى‌شد يادآور علاقه شوق انگيز جوانان به سيدمحمد خاتمى بود.

 1000 سلام به ميرحسين: عصر جمعه‌اى که گذشت سارى به شدت سرد و همراه باران بود. حضور قريب به هزار هنرمند و هنردوست در اين مراسم آن هم تا با ظرفيت اطلاع رسانى sms و پيغام و پسغام‌هاى دوستانه موجبات حيرت اهالى رسانه حاضر در همايش را فراهم آورده بود.

* سرانه فرهنگى ما به اندازه و قيمت يک پفک هم نيست! هنرمندان مازندرانى در ميان درد دل‌ها و دل خواسته‌هاى خود از بودجه فرهنگ و هنر مازندران به شدت گلايه مى‌کردند. يکى از هنرمندان اعتراض مى‌کرد بودجه فرهنگى هر مازندرانى به اندازه قيمت يک پفک هم نيست. بايد دولت فرهنگى کارى براى اين موضوع کند. ديگرى مى‌گفت وقتى سرانه هر دانش آموز ژاپنى 1400 دلار است چرا سرانه دانش ايرانى بايد زير 100 دلار باشد.


  • محسن از شیرازپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 9 ارديبهشت 1388-0:0

    درود بر هنرمندان فهیم مازندرانی مو سوی برنده است

    • دوشنبه 7 ارديبهشت 1388-0:0

      البته احتمالا منظور از مهندس: دکتر مهندس محمود احمدی نژاد است!!
      احمدی نژاد کاندیدای معرفی شده از سوی جامعه مهندسین کشور


      ©2013 APG.ir