تعداد بازدید: 3493

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 18 خرداد 1388-0:0

مير حسين - كروبي؛ مناظره يا...؟

يادداشتي درباره مناظره موسوي و کروبي-از:دکتر سيف الرضا شهابي،بابل


   چند روز قبل هنگامي كه صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران برنامه مناظرات تلويزيوني نامزدهاي انتخابات دهم را اعلام كرد براي بسياري از صاحب نظران اين سئوال مطرح شد که آقايان موسوي و كروبي كه هر دو از يك جناح هستند چه مطالب و موضوعاتي را مي خواهند به مناظره بگذارند و ورود آن ها به مباحث چالشي امكان دارد آراي هر دو را كاهش بدهد و به نفع رقيب تمام شود.

 از ديگر سو برخي از كارشناسان هم معتقد بودند ممكن است اين دو نامزد انتخابات توافق كنند ايرادات و اشكالات رقيب را مطرح نمايند .

     سمت و سوي مناظرات شب هاي قبل به شكلي پيش رفت كه پيش بيني گروه دوم تحقق پيدا كرد و مناظره يك شنبه شب هفدهم خرداد ماه به صحنه محكوميت احمدي نژاد تبديل شد.موارد زيرين در اين مناظره توجهات را جلب مي كرد :

     اقايان كروبي و موسوي با چهره اي عصباني ظاهرشدند. آقاي موسوي در مناظره اول (بااحمدي نژاد )به خاطر اضطراب از كلمه"چيز" خيلي استفاده مي كرد و در اين مناظره به خاطر عصبانيت  كلمه"دروغ" را زياد به كار مي برد.

عصبانيت موسوي ممكن است ناشي از دو مسئله باشد: 1-تضييقات و فشارهاي رواني كه در چند روز اخير برموسوي واردشد،نظير قطع برق در سخنراني كرج و مواردمشابه. 2-در نظر سنجي داخلي پي برده باشد از احمدي نژاد عقب تر است .

     تقريبا 70 دقيقه از مناظره 90 دقيقه اي،به حمله و محكوميت عملكرد و ادعاهاي احمدي نژاد سپري شد و 20 دقيقه به آخر آقاي كروبي اعلام كرد از الان جدي صحبت كنيم و يك سئوال ازميزان توانمندي موسوي در مقابل مشكلات پيش روكرد كه موسوي پاسخ داد: "آماده مقاومت است"

 ظاهرا آقاي كروبي پي برد برنده انتخابات نخواهد بود و با طرح اين سئوال تلويحا آب به آسياب موسوي ريخت. بعداز آن مجددا توپخانه آقاي موسوي شليك به احمدي نژاد راتا پايان مناظره ادامه داد .

به نظر اين جانب بهتر آن بود آقاي موسوي از ابتداي مناظره يا بعداز 10-15 دقيقه كه به توضيح گراف ها  پرداخت بقيه وقتش را به تشريح برنامه هايش در حوزه هاي مختلف از جمله : اقتصاد-سياست داخلي و خارجي –فرهنگي و...اختصاص مي داد و مطالب كتاب را كه با تاخير بسيار منتشرشده و تهيه و مطالعه آن حتي براي علاقه مندان به مطالعه بسيار دير است بيان مي كرد. 

     آقاي كروبي با قرائت بيانيه اي كه با زحمت مي خواند شروع به پاسخ گوئي به سئوالاتي كرد كه در شب قبل احمدي نژاد مطرح كرده بود و تعجب بر انگيز است چرا اين پاسخ ها را درمناظره با احمدي نژاد نداد.

 با توجه به اين كه طرح چنين سئوالاتي از ناحيه احمدي نژاد قابل پيش بيني بود وكروبي در زمان دفاع از خود در مورد دريافت از شهرام جزايري به گونه اي سخن گفت كه وجوهات شرعي و علما را زيرسئوال برد .

     آقاي موسوي با نشان دادن گراف هائي در پي نفي ادعاهاي احمدي نژاد بر آمد. اين سئوال مطرح است چرا موسوي در شب مناظره با احمدي نژاد وقتي در 10 دقيقه دوم نوبت به او رسيد با نشان دادن گراف ها بازي را در دست نگرفت و به جاي آن كه دفاع كند موضع تهاجمي مي گرفت وعملكرد احمدي نژادرا در پيش رو احمدي نژاد به چالش مي كشاند و مسير مناظره را تغيير مي دادوبه قول بعضي ها  بد اخلاقي انتخاباتي در يك مناظره تلويزيوني رخ نمي داد و بينندگان از مناظره علمي برخوردار مي شدند.

    بعد از مناظره شب گذشته از امروز صحنه انتخابات به صحنه چالشي شديد بين احمدي نژاد از يك سو و مخالفان اش از ديگر سو تبديل خواهد شد و در چند روز باقي مانده به اوج  خواهد رسيد.

 فعلا 3 نامزد انتخابات يكديگر را تخريب كردند و بايد منتظر بود در برنامه پاياني ( دوشنبه شب ) بين احمدي نژاد و رضائي چه خواهد گذشت. پيش بيني مي شود احمدي نژادبه حملات موسوي پاسخ خواهد داد. آيا پاسخ قانع كننده خواهدبود ؟

   حسن مناظره امشب -دوشنبه هجدهم خرداد- اين است كه رضائي مدعي است در مسائل اقتصادي و آماري صاحب نظر و مطلع است. بايد ببينيم در مقابل اظهارات احمدي نژاد چه پاسخي خواهد داد.

   به نظر مي رسد مناظره شب گذشته تعداد افرادي را كه راي ندهند يا برگ سفيد داخل صندوق بيندازند را افزايش داد  ولي ايرانيان در دقيقه 90 تصميم نهائي را مي گيرند.


  • دوشنبه 18 خرداد 1388-0:0

    ديشب يك تباني عليه احمدي نژاد مشهود بود. و من هم موافقم كه اين آقايان چرا پاسخ به دكتر احمدي نژاد را در جلسه مناظره با او بيان نكردند؟ و حالا بعد از مدت زيادي و در روز ديگري بدون حضور ايشان به بيان مطالبي پرداختند كه عجيب و كمي غير قابل باور بود.

    • دوشنبه 18 خرداد 1388-0:0

      كردم از عقل سوالي كه بگو ايمان چيست عقل بر گوش دلم گفت كه ايمان ادب است ادميزاد اگر بي ادب است ادم نيست فرق ما بين بني ادم حيوان ادب است تفوبرتو اي چرخ گردون تفو

      • دوشنبه 18 خرداد 1388-0:0

        به نظر می رسد به این دلیل در مناظراتشان بلافاصله امار را رو نکردند این بود برخلاف دکتر احمدی نژاد (ع) علم غیب نداشتند که ایشون همچین چیزهایی رو رو می کند.


        ©2013 APG.ir