تعداد بازدید: 4252

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 18 خرداد 1388-0:0

منطقه آزاد

ميزگرد انتخاباتي با حضور اسحاق صلاحی رئیس ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد ، غلامعلی رنجبر رئیس ستاد انتخاباتی محسن رضائی، علی کریمی مله نماینده ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و علی رضا صفاریان نماینده ستاد انتخاباتی مهدی کروبی


به دعوت isna نمایندگان مازندرانی کاندیداهای دهمین دوره ریاست جمهوری در میزگرد انتخاباتی « بررسی برنامه ها و دید گاه ها» حضور یافته و نسبت به مسائل ارائه شده اظهار نظر کردند.

 پرسش اول این خبرگزاری در خصوص دانشجوی سیاسی و خط قرمز های آن و ضرورت تشکیل پارلمان دانشجوئی بود که بر اساس قرعه کشی پاسخ دهندگان این مسئله به ترتیب اسحاق صلاحی رئیس ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد ، غلامعلی رنجبر رئیس ستاد انتخاباتی محسن رضائی، علی کریمی مله نماینده ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و علی رضا صفاریان نماینده ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بودند.

اسحاق صلاحی رئیس ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد در مازندران در این خصوص اظهار کرد: اگر این مسئله را بپذیریم که اساس کشور به دانشگاه برمی گردد ، ضرورت این که دانشگاه ها می خواهند کشور را بسازند و باید سیاسی باشند یا نه ، کاملاً روشن خواهد شد .

وی افزود: از آن جایی که آینده کشور در دست دانشگاه خواهد بود ، دانشگاه باید سیاسی باشد و به همین دلیل باید تعریف درستی از عرصه سیاسی داشته باشیم.

صلاحی با طرح این سوال که آیا ایجاد تشکل های حزبی بدون خط و مشی را سیاسی می دانیم یا سیاسی کاری ؟ ادامه داد:دانشجوی سیاسی کسی است که می خواهد آگاه باشد و این جمع در دانشگاه به سه دسته خنثی ، حساس و فعال تقسیم می شوند .

وی گفت : دانشجوی سیاسی با خارج شدن از حالت خنثی به حساسیت رسیده و سپس فعال می شود که در خلق فرهنگ پیشتاز است و صرفاً فرهنگ پذیر نیست .

صلاحی افزود: اگر بپذیریم که طیف دانشگاه با دانشجو و اساتید، سازندگان آینده کشور هستند ، قطعاً فعال بودن دانشگاه در عرصه سیاسی ضرورت خواهد داشت .

صلاحی با بیان این که شاکله ی سیاسی شدن را در شکل و محتوا می بینیم ، گفت: اگر صرفاً تشکل سیاسی درست کنیم ، این کار سیاسی نیست و مانند دموکراسی ابزار است .

وی تصریح کرد : دموکراسی برای جامعه ما هدف نیست بلکه ابزاری برای تعالی ما در جامعه است .

صلاحی گفت: اگر بگوییم سیاسی شدن دانشجو هدف است ، اشتباه است زیرا ایجاد تشکل سیاسی تحت عنوان بسیج دانشجویی و مانند آن، هدف است.

وی اظهار کرد: در بعد محتوایی، دانشجو با آگاهی از موضع خنثی به مرحله ی فعال می رسد.

صلاحی با بیان اینکه جمهوریت و اسلامیت دو بال انقلاب اسلامی هستند که مشروعیت آن از قبل دین و محبوبیت آن از قبل مردم است خاطرنشان کرد : می خواهیم دانشجو را در فضایی قرار دهیم که سیاسی شود نه در فضای وارداتی قرار بگیرد.

وی تأکید کرد : عضوگیری و حزب سازی و آن چه که در غرب متداول است در جامعه سامان نخواهد گرفت.

صلاحی در خصوص خط قرمزها نیز گفت: هر نظام سیاسی با هر نوع تفکر ، دارای ارزش های بنیادی است که کسی حق ورود به آن را ندارد .

وی منافع ملی ، تمامیت ارضی ، نوع حاکمیت ، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه ، ارزش های امام و انقلاب را خط قرمز نظام دانست و گفت: هم چنانکه خط قرمز در خانه و اجتماع وجود دارد ، برای بقاء نظام سیاسی نیز خط قرمز هایی وجود دارد.

صلاحی اظهار کرد: اعتقاد ندارم که خط قرمز ها باید زیاد باشد ولی باید برای خود حریمی قائل شویم و کسی حق ورود بر شعاع دین ، مذهب و منافع ملی را ندارد.

وی با بیان اینکه ما ایرانی ها در انجام کارهای جمعی مشکل داریم ، گفت :آرمان های دانشجو و دانش آموز ما را به جایی می برد که اندیشه ی مشارکتی را اداره کنیم.

 غلامعلی رنجبر رئیس ستاد انتخاباتی محسن رضائی در پاسخ به سوال مطرح شده با بیان این که دانشجو باید سیاسی باشد ، گفت : اگر رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمایشاتی داشتند ، الزاماً حادثه ای باید پشت قضیه اتفاق افتاده باشد تا رهبر بر این مسئله تاکید کند، یعنی حتماً دانشجو را از سیاسی بودن فراری دادند که رهبر خطر را احساس کردند .

وی با اشاره به اینکه دانشجو باید موید نظام باشد ، افزود:« فکر می کنیم دانشجوی سیاسی یعنی تابع نظراتی که ما در ذهن داریم و دانشجو باید در چارچوب تابوتی که ساخته ایم قرار گیرد و اگر اضافه شد ببریم و اگر کم شد بکشیم.»

رنجبر با بیان اینکه هر حرکتی با فهم میسر است و بدون آن آگاهانه نیست ، گفت : باید فهم سیاسی داشته باشیم و هر انسانی باید سیاست فهم باشد و این یک ارزش و مقدمه ی کار است .

وی اظهار کرد : دانشجو زمینه های ذهنی پاکی دارد و کسی که می خواهد به دانشجوی سیاسی تبدیل شود ، باید بر اساس اصول باشد نه این که از احساسش استفاده کند زیرا هم محبت و هم تنفر به شدت در این مسیر جهت پیدا می کند.

رنجبر همچنین به بحث دانشجوی ستاره دار اشاره کرد و گفت : نمی توانیم به آمار و ارقامی که این روزها اعلام می شود ، استناد کنیم چون دروغ فراوان است .

رنجبر در همین رابطه افزود: در دانشگاه های مازندران به صرف اعتراض به وضعیتی خاص که الزاماً هم سیاست نبود ، دانشجویان دارای ستاره شدند و این با اهداف رهبر دارای تناقض است ضمن این که تحمل سیاسی باید از طرف مدیران وجود داشته باشد.

وی با اشاره به این که خط قرمز برا ی همه است ، گفت : این خط قرمزها برای دانشجو باید کمتر باشد .

رنجبر با بیان اینکه آیا باید برای اشتباه دانشجو ، قضیه را محکوم نموده و فرصت اشتباه به دانشجو ندهیم ، گفت : دانشجویان فرزندان ما هستند و باید در کوران فعالیت های سیاسی ، پخته ی سیاسی شوند.

وی ادامه داد: اگر حساس سیاسی می خواهیم ، به اهداف دست پیدا نخواهیم کرد ، باید فعال سیاسی داشته باشیم که بتوانند تحول در دانشگاه را به وجود بیاورند.

رنجبر تأکید کرد : اشتباه نکنیم ، تشکل های علمی بحث سیاسی ندارند ، جایگاه دانشجوی سیاسی نه در تشکل های علمی و هنری بلکه در تشکل های سیاسی است .

وی افزود: احساسم این است که در سیاست های گذشته به دنبال هماهنگی و ایجاد آهنگ مناسب نبودیم و سیاست انقباضی و بازدارنده بوده است.

رنجبر با اشاره به جمله گوبلز مبنی بر این که « دروغ را آنقدر بزرگ و واضح بگویید که کسی در دروغ بودن آن شک نکند اما تبلیغات باید هنر داشته باشد دروغ را به حدی راست تبلیغ کند که کسی تردید نکند » ، گفت : فریب دادن مردم از طریق آمارها ، فریب بزرگی است و دانشجوی سیاسی باید مطالعه داشته باشد تا تشخیص دهد.

علی کریمی مله نماینده ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در پاسخ به سوال مطرح شده اظهار کرد: سیاست، مقدمه ای محوری به نام قدرت دارد و حساسیت دانشجو به قدرت است و این منفی نیست.

وی افزود: این حساسیت به منزله ی بیان و بروز نقد و پرسشگری و انتقاد آزادانه نسبت به مناسبات قدرت در جامعه است .

کریمی مله گفت : مجموعه انسان های دارای ذهن بیدار و حساس نسبت به قدرت در نظام بین المللی ، طبیعی است با بروز آن توقع می رود جامعه دانشجویی به مناسب قدرت ، حساسیت داشته باشد .

وی تصریح کرد : دانشجو برای سیاسی بودن ، نیازمند قرار گرفتن در متن پیش زمینه ها است .

کریمی در همین رابطه گفت : دانشجو زمانی سیاسی می شود که برای انجام فعالیت سیاسی ، احساس امنیت داشته باشد و اگر احساس ناامنی کند ، نمی توان شعار سیاسی بودن دانشجو ، داد.

وی گفت : معتقدم در شرایط کنونی چند عامل وجود دارد که شاخص های غیر سیاسی کردن دانشجو است و مثال آن انحلال تشکل های سیاسی گروه مسلط ، تخصیص بودجه های مختلف بین گرایش های سیاسی ، گذاشتن نهادهایی فقط برای یک طیف سیاسی و تقویت احساس ترس و بروز رفتارهایی در جامعه است .

کریمی با بیان اینکه دریغ از آن که از دانشجو اظهار نظر بخواهیم و جرأت کند در کلاس پاسخگو باشد ، گفت : بسته کردن فضای دانشگاه، انقباض فضای نقد با فضای اندیشه  با منویات رهبری و مفاد قانون اساسی مغایر است .

وی اظهار داشت : باید تلاش کنیم فضای امنیتی به شدت مشهود در دانشگاه را حذف کنیم .

وی نیز به بحث دانشجوی ستاره دار اشاره کرد وگفت : وجود دانشجوی ستاره دار انقباض دانشجوی سیاسی است و 3تن از دانشجوهای اینجانب ، ستاره دار هستند که یکی از آنها به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده است .

کریمی در ادامه افزود : دانشجوی ستاره دار واقعیت انکارناپذیر در دانشگاه است و این مسئله ستاره دار آموزشی با ستاره دار سیاسی که فقط به دلیل کار سیاسی مارک خورده اند ، فرق دارد .

وی با بیان اینکه دانشجوی سیاسی حساسیت جدی نسبت به مقوله ی قدرت دارد ، گفت : خطوط قرمز را قبول دارم اما به میزان کمتر ، در حالیکه آنقدر گستر را فراخ می کنند که جز برای یک طیف سیاسی امکان فعالیت وجود ندارد.

کریمی تأکید کرد : بین حوزه کنش و اندیشه باید تفاوت قائل شد.

وی گفت : با وجود عدم منع سخنرانی ، بسته به نوع برداشت سلیقه ای از خطوط قرمز ، وقتی منع سخنرانی وجود دارد ، طبیعی است که دانشجو ، سیاسی نخواهد شد .

کریمی در خصوص پارلمان دانشجویی نیز گفت : نگاه موسوی بر گستردن شاکله بنیادهای مدیریتی است و در چارچوب غیر متمرکز کردن مدیریت در نظام دانشجویی ، پارلمان می تواند باعث بهبود نظام دانشجو شود.

 علی رضا صفاریان نماینده ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در پاسخ به سوال مطرح شده گفت : دانشگاه آیینه جامعه است و در کشورهایی که احزاب نیستند ، نقش دانشجو مهم است .

وی گفت : با اهمیتی که روحانیت دارد اما جایی نیست که امام دانشگاه را پشت سر روحانیت قرار داده باشند و همه جا فرموده اند که اصلاح دانشگاه به اصلاح مملکت می انجامد.

صفاریان اظهار کرد : با پارلمان دانشجویی موافق هستم و این کار فرهنگی و سیاسی دانشجویی مورد قبول است .

وی گفت : کار اصلی دانشگاه ، تولید علم مدرن و پژوهش است و انسان هایی درد آشنا تربیت می کند که با دولت و مردم ، رابطه برقرار می کنند.

صفاریان تصریح کرد : به دلیل استبداد زدگی 2500 ساله ی ما ، احزاب ضعیف اند و بار بسیار زیاد سیاسی بر دانشگاه و به خصوص بر دانشجو ، تحمیل شده است.

وی ادامه داد : باید کاری انجام دهیم که حضور دانشجو در صحنه ی سیاسی آسان و متعادل شود .

صفاریان اظهار کرد : دانشجوی سیاسی کسی است که به دلایل فراوان از جمله نخواستن ، نداشتن ، انسان دوستی ، جسارت، حق طلبی و پرسشگری ، چون به جایی وابسته نیست ، راحت تر صحبت می کند و به دانایی نسبی نیازمند است .

وی در همین خصوص گفت : دانشجوی سیاسی استقلال خود را حفظ می کند و به بهترین شکل موضع می گیرد و حاکمیت باید این حق را به رسمیت بشناسد.

صفاریان افزود: سیسم های امنیتی باید با قریحه دانشجو برخورد نرم داشته باشند .

وی گفت : مدیران دانشگاه رابطه ای با زیست دانشجویی نداشته و در زمان ریاست ، برخورد خوبی ندارند .

صفاریان تصریح کرد : اصولی همچون نظم در دانشگاه و حق شهروندی باید رعایت شوند.



    ©2013 APG.ir