تعداد بازدید: 9592

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 22 تير 1388-0:0

نخستین قهرمانان بنیانگذار ایران باستان و تاریخ ایران کدامند؟

جواد مفرد کهلان،اسطوره شناس، سوئد


در تاریخ ایران باستان در غرب که توسط یونانی ها معرفی شده است، کورش سوم (فریدون) فرمانروای قهرمان بلا منازع ایران معرفی شده است. اما به قول هاتف اصفهانی دل هر ذره ای که بشکافی آفتابیش در میان بینی؛ از تاریخ هرودوت و کورشنامه گزنفون معلوم می شود که کورش سوم محبوبیت جهانی خود را در ترکیب با نیایش کورش دوم سپهسالار کی آخسارو (کیخسرو، هوخشتره) و همچنین سردار رهایبخش ایرانیان آترادات پیشوای آماردان (رستم/گرشاسپ) بدست آورده است.

کورش نواده دختری آستیاگ اول (تاجدار اول منظور فرائورت/سیاوش) نه همین کورش سوم (فریدون شاهنامه) بلکه  کورش دوم (توس سپهسالار ایران در جنگ های رهایي بخش مادها و پارسها از سلطه آشوریها و متحدان سکایی ایشان) است که به همراه برادرش آریارمنه (گستهم) در رأس سپاهیان کی آخسارو دلاوریها نموده است و از این جهت هم هست که ایرانیان ایشان را به همراه فرمانروای شان کی آخسارو از جاودانیهای بزرگ ایران زمین شمرده اند.

 در واقع قسمت اعظم اوستا و شاهنامه که بازگو کننده وقایع عصر قهرمانان ایران در زمان کیانیان (مادها) است همین قیام  و انقلاب بزرگ مادها و پارسها ست که اساس ایران کنونی را به یادگار گذاشته است.

دایائوکو (کیقباد) و پسرش اوپیته (اپیوه) ارزش مقامشان در تأسیس حکومت  ماد (به هوشیاری تکیه زده  به حمایت اوراتو و ماننا) است. قیام اساسی علیه سلطه نابودکننده آشور توسط چهارپسر اوپیته  تحت رهبری خشتریتی (کیکاوس) برادر بزرگتر، صورت گرفته است که سرانجام منجر به شکست آشوریان در پای حصار شهر آمل مازندران گردیده است.

 آنجا که خشتریتی و  بزرگان ماد را به محاصره گرفته بودند؛ توسط آترادات (گرساسپ/رستم) پیشوای سکائیان آماردی کشتار گردیدند و بنای ایران مستقل بنیاد نهاده شد.

 این واقعه بسیار مهم در شاهنامه به صورت هفتخوان رستم در مازندران منعکس گردیده است. بنابراین گرشاسپ/رستم (=در هم شکننده ستمگران) نه یک پهلوانی با نیروی مافوق بشر بلکه سردار بینانگذار نخستین ایران مستقل در کنار خشتریتی (کیکاوس) است.

یعنی نخستین رهبران سیاسی انقلاب انقلابهای ایرانیان همین آترادات (رستم/گرشاسپ) و خشتریتی (کیکاوس) است که آشوریان وی را دشمن محتال می نامیده اند.

 دومین فرمانروای قهرمان همان کی آخسارو (کیخسرو، هوخشتره) و سردارش توس (کورش دوم) است که قسمت اعظم سرودهای اوستا و اشعار حماسی شاهنامه در ترکیب با حماسه آترادات (رستم/گرشاسپ) به عهد ایشان اختصاص دارد.

 اوستا به صراحت کیخسرو را نخستین متحد کننده ایرانیان معرفی نموده است. در سومین مرحله تشکیل دهنده امپراطوری بزرگ ایرانیان کورش سوم (فریدون) قرار دارد که در عهد خاندان داریوش حماسه آترادات (آگرادات، رستم/گرشاسپ) را با وی مرتبط ساخته اند.

 این خبر منابع یونانی و رومی که نام اصلی کورش سوم (ثراتئونه اوستا= یعنی سومی) یا همان فریدون (کشورگشا) را آگرادت (آترادات یعنی مخلوق آتش، مطابق خبر استرابون) یا پسر آترادات(=آگرادات، مخلوق آتش، مطابق خبر کتسیاس) معرفی نموده اند از همین فقره انتساب عمدی وی آترادات پیشوای آماردان عاید گردیده است.

 کاوه آهنگر قیام کننده علیه بیداد ضحاک (آشور یعنی خدای آشوریان که به معنی خندان است) نه مربوط به عهد فریدون/کورش بلکه به عهد خشتریتی (کیکاوس) تعلق دارد. چون در کتاب یهودی تویت نام کاوه آهنگر به صورت آهیگر (اخگر) قید شده که صورت دیگر همان نام آترادات (آگرادات= مخلوق آتش) است.

در روایات اساطیری ایرانی منحصر به فرد آذربرزین نامه نام ایرانی تاریخی دیگر آترادات به شکل آذربرزین قید گردیده است.

گائوماته بردیه (پسر سپیتمه و داماد و پسرخوانده کورش سوم) که در ایران بیشتر تحت نام زرتشت سپیتمان معروف شده است در واقع شاعر و فیلسوف نظریه پرداز انقلاب بزرگ تشکیل دولت و امپراطوری ایرانیان و یک مصلح اجتماعی به تمام معنی بوده است. 

 منابع اخیرا علاقه مندان و پژوهنگان تاریخ درک بهتری از عهد پهلوی پیدا نموده اند که در توجیه استبداد سلطنتی دون کیشوت وار تاریخ ایران را به کورش سوم  منتهی می نمودند و عصر استبداد، وابستگی،عقب ماندگی و شرمساری ایرانیان را با نخستین امپراطوری بزرگ ایران و جهان را لعاب می کشیدند.


  • شنبه 19 اسفند 1391-0:0

    khob bod

    • سه شنبه 15 اسفند 1391-0:0

      خیلی خوب بود

      • دوشنبه 11 ارديبهشت 1391-0:0

        به خدا همه به من ميگن ديوانه هستي نزاد پرستي و خيلي ايران ايران ميكني
        ولي واقعن من افتخار ميكنم كه من ارياني هستم
        ما بايد نسل خودمون اگاه كنيم و هوشيار كه بدوند كي بوديم

        • جمعه 1 ارديبهشت 1391-0:0

          بسیار خوب بود کاش همه ایرانیها باز به فکر گذشته بیوفتن بدونن قبلا چی بودن الان چی شدن

          • امیر حسین ترکمانیپاسخ به این دیدگاه 1 1
            سه شنبه 9 اسفند 1390-0:0

            عالی بود

            • دوشنبه 18 مهر 1390-0:0

              خوب بود ولی روح تشنه جوان امروز را مرطوب هم نکرد.

              • سه شنبه 2 آذر 1389-0:0

                خیلی ممنون.واقعا ممنون

                • چهارشنبه 29 ارديبهشت 1389-0:0

                  سلام.من بسیار به شاهنامه و تاریخ ایران علاقمندم،ولی نام شاهان در شاهنامه و تاریخ رسمی با هم تفاوت دارد و این کار را برای من سخت میکند.اگر میشود نام شاهان در تاریخ و معادل آن در شاهنامه را برایم بفرستید.
                  سپاسگذارم(tajabadiali@gmail.com)

                  • شنبه 21 شهريور 1388-0:0

                    واقعاَ جالب بود

                    • پنجشنبه 1 مرداد 1388-0:0

                      خوب بود

                      • دوشنبه 22 تير 1388-0:0

                        اطلاعات بسیار جالبی بودو با همه آنچه قبلا خوانده بودم فرق داشت. کاش بیشتر توضیح می دادید


                        ©2013 APG.ir