تعداد بازدید: 1993

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 6 مرداد 1388-0:0

ريیس جمهور باید با ادبیات ملی سخن بگوید،نه با فخر و تحریک احساسات

 دو يادداشت از ایرج نیازآذری، کارشنارس ارشد دانشگاه مازندران


*يادداشت نخست:رئیس جمهوری و مدیریت صحیح منابع انسانی

ابراز دیدگاه های اخیر ریاست جمهوری برای تغییرات و جابجایی مدیران در دور جدید فعالیت های دولت فضایی فراهم آورد تا بتوان درباره آن قلم زد.

مقایسه تطبیقی در حوزه ورزش و سازمان های اداری برای یارگیری اذهان را به شناخت آسانتر موضوع رهنمون می سازد.

 اگر یک باشگاه فوتبال را سازمان فرض نمایم می توانیم برای آن اهداف، ساختار، برنامه ، فعالیت و ... در نظر گرفت. به طور طبیعی هر تیم ورزشی برای حضور قوی در یک فصل یا رقابت به عوامل موثر بر آن می اندیشد.

عواملی چون برنامه ریزی، آموزش ، تمرین و آماده سازی هواداران ، ارتباطات، خرید بازیکن جدید و ... منظومه ای هستند که توسط مدیریت باشگاه مورد توجه جدی قرار می گیرند.

بدون شک عامل مدیریت و منابع انسانی در تحقق اهداف باشگاه در کنار سایر امکانات و منابع موثر واقع می شود.

یکی از عوامل مهمی که در توفیقات هر باشگاه اثرگذار می باشد میزان توانایی آن باشگاه در جذب ، نگهداری ، بهداشت و انگیزش بازیکنانی است که این امر را می توان در تمامی عرصه های تولیدی ، فرهنگی ، خدماتی و .... تسری داد.

دولت در فصل نقل و انتقالات باید توجه جدی و بایسته به نیروهای داشته باشد که عامل پیروزی و توفیقات آن هستند همکارانی که دارای توانایی، مهارت و انگیزه ، ظرفیت و کارآمدی لازم برای همسویی و همراهی با اهداف و برنامه های دولت بوده و او را یاری دهند.

 چینش نیروها و قابلیت های آنها برای تحقق اهداف دولت امری است که در صورت انتخاب و چیدمان درست موجب رضایت مندی مردم می شود و در غیر این صورت هدر رفت زمان و منابع را به دنبال خواهد داشت؛منابعی که دولت برای حفظ، افزایش و بهبودش متعهد بوده و برای آن سوگند خورده است.

رئیس جمهوری و همکارانش باید به این نکته کلیدی توجه نمایند که وظیفه دارند در 4 سال آینده با منابع موجود (مادی و معنوی) و به کمک ساختار و تشکیلات در اختیار به نحو مطلوب استفاده نموده تا موجب توسعه و تعالی کشور شوند.

وظیفه مهم دولت برای برقراری عدالت ، امنیت و رفاه در گرو مدیریت صحیح منابع انسانی محقق می شود،لذا اولین گام رئیس جمهور و دولت باید انتخاب درست همکاران و کارگزارانش باشد.

 یکی از نقایص و اشکالات دولت احمدی نژاد در 4 سال گذشته دایره بسته مدیران بوده است. آقای رئیس جمهور باید استحضار داشته باشند نیروهای متعهد و علاقه مند به کشور، نظام و انقلاب با گرایش مختلف در جامعه حضور دارند و فقط قصد خدمتگزاری دارند و تعلقات سیاسی و جغرافیایی برایشان مهم نیست بلکه دلسوزانه به تعالی و اعتلای ایران عزیز می اندیشند و دارای انگیزه بالایی نیز هستند.

 از این رو دولت باید این ویژگی را داشته باشد که به نحو مطلوب از تمام نیروها و توان ها در راستای نیل به اهداف نظام بهره جوید.

 رئیس جمهوری بعد از انتخابات بارها از فصل رفاقت ، برادری و همدلی سخن گفته است. حال باید دید که چینش همکاران و کارگزاران دولت در سطوح مختلف ملی ، استانی و منطقه ایی این گونه خواهد بود ؟ منتظر می مانیم.

 

*يادداشت دوم:« راستی آزمایی دولت» در « اعتماد سازی » عمومی در زمان پیش رو


طبیعت رقابت های انتخاباتی ایجاب می کرد تا سیاستها ، برنامه ها، نگرش و اقدامات دولت احمدی نژاد به بوته نقد و ارزیابی سپرده شود.

 مشارکت هشتاد و پنج درصدی ملت آزمونی سنگین برای مسئولان و نخبگان شد تا قدر این این همه حضور و نشاط سیاسی را غنیمت بشمارند. برگ برنده ایی که در عرصه بین المللی ارزش شایانی دارد.

در عرصه رقابت های انتخاباتی مطالبی از طرفین رقابت مطرح شد که آسیب هایی به فضای اعتماد ملي وارد نمود و متأسفانه شکافهایی نیز بین طرفداران کاندیداها به وجود آورد.

اکنون که دولت دهم مقدمات و آرایش فعالیت جدید خود را چیده است باید به این نکته اهتمام ورزد که دولت همه مردم است چه آنانی که به دکتر احمدی نژاد رای داده اند و چه کسانی که گزینه ای غیر از او را انتخاب نموده اند.

 الان چون 4 سال قبل دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران هستند. ایرانی که 75 میلیون جمعیت و دارای جغرافیا ، تاریخ ، فرهنگ، ملت و ... دیرینه می باشد.

رئیس جمهور، همکاران و علاقه مندان به او باید با ادبیات ملی با همگان حتی مخالفان سخن بگویند و از در دوستی صداقت و همدلی وارد شوند. نه فخر و تحریک احساسات.

 نباید عده ایی به گونه ای سخن بگویند که موجب دلسردی، طرد و ریزش علاقه مندان به نظام و رهبری شوند.

شاید عده ای به هر دلیل ، درست یا اشتباه از جریان انتخابات و پس از آن مکدر باشند، اما به هر حال کسانی هستند که در ایجاد حماسه 22 خرداد مشارکت جدی و شوق آفرین داشته اند و به گفته رهبر انقلاب همه 40 میلیون نفر ماجورند و رأی شان قابل احترام است چه اکثریت و چه اقلیت.

این روزها علی رغم نصایح مشفقانه مقام معظم رهبری ، علما و دلسوزان راستین و صدیق انقلاب نغمه های نفاق آمیز و تفرقه افکنانه می شنویم که جز فرصت سوزی، هدر رفت منابع و شکاف و بی اعتمادی سود دیگری ندارد.

راقم این سطور را عقیده برآن است که هر دو سوی ماجرا برای حفظ نظام باید از موضع خویش کوتاه آیند و فصل دوستی، وحدت و همدلی را تعمیق بخشند.

در فضای بی اعتمادی ، یاس و گردو غبار گرفته هیچکس به اهدافش نمی رسد. دغدغه های رهبری معظم انقلاب فصل الخطاب نظام و انقلاب است و مباحث استوانه های نظام از منظر حفظ نظام قابل دفاع است و کسی آنرا همسویی با بیگانگان نداند چرا که بزرگان نظام برای آینده انقلاب دغدغه دارند.

 بی اعتمادی و طرد دلسوزان نظام آرزوی دشمن است ، لذا همه ما و به ویژه دولت محترم باید در تحقق منویات مقام معظم رهبری ، علما ، دلسوزان و نخبگان بکوشیم.

اکنون که فصل جدید فعالیت دولت شروع می شود اخبار غیررسمی از حذف و تسویه حساب های سیاسی به گوش می رسد که توسط دشمن پرداخت می شود و برخی دوستان جاهل آن را پرورش و اشاعه می دهند.

 از این رو دولت محترم باید هوشیار هشدارهای جدی رهبری انقلاب باشد. دولت محترم باید نشان دهد که توان بهره وری و استفاده از تمام استعدادها، ظرفیت ها و علاقه مندان به نظام و کشور را دارد. حتی افرادی که به دکتر احمدی نژاد رای نداده باشند!؟



    ©2013 APG.ir