تعداد بازدید: 5173

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 6 مرداد 1388-0:0

یوسف رضا در بخش ویژه

مدفن امامزاده يوسف‌رضا(ع) -برادر امام هشتم‌ - در حالي به بيمارستان چند‌ ميلياردي تبديل مي‌شود كه محاكم قضايي حكم به توقف ساخت و ساز در اين مكان وقفي را دادند.


 امامزاده يوسف‌رضا(ع) در كنار بيمارستان رازي قائم شهر و به عبارتي در قلب اين بيمارستان قرار دارد و داراي ارزش و احترام خاصي در ميان اهالي و مسافران است.


اما آنچه اكنون به عنوان امامزاده مورد تقدس و زيارت مردم قرار مي‌گيرد، يك درخت چنار 400 ساله‌ است.


 
امامزاده يوسف‌رضا(ع) و خواهرشان به همراه كاروان اما‌م‌رضا(ع) وارد ايران شده و در قائمشهر فعلي براي ارشاد و هدايت اهالي ساكن مي‌شوند.


پس از شهادت امام هشتم(ع) به دست مامون عباسي ايشان نيز به دست عمال كفر در محل زندگي خود مورد آزار و اذيت قرار گرفته و به شهادت مي‌رسند.


بر اساس اسناد و مدارك، بقعه امامزاده يوسف‌رضا(ع)‌ 500 سال پيش داراي مقبره، حياط و موقوفاتي به نام ايشان بوده است، فضاي بقعه ايشان در ابتدا داراي ساختمان حرم، ايوان، مسجد، محوطه وسيع و درختان كهنسال بوده است كه از اين درختان تنها همين يك درخت چنار 400ساله كه مردم با امامزاده اشتباه مي‌گيرند، باقي مانده است.


قديمي‌ترين وقفنامه به نام امامزاده يوسف‌رضا(ع) زميني به مساحت بيش از 26 هزار مترمربع متعلق واقفي به نام كربلايي علي علمداري است كه آن را به نام اين معصوم در تاريخ سوم محرم‌الحرام 1138 هجري قمري وقف كرده است.


به گزارش farsnewsبقعه امامزاده يوسف‌رضا(ع) در سال 1312 تخريب و زمين‌هاي آن را به ميزان 27 هزار مترمربع به نام خود ثبت و براي ساختن بيمارستان شير و خورشيد آن زمان اختصاص داد.


پس از تخريب اين بقعه تمام اشياي متعلق به امامزاده و در قديمي آن به مدرسه‌اي در جوار آن انتقال پيدا مي‌كند كه به مرور زمان اين اشيا و مدارك موجود از بين رفته و اطلاعي از در چهار طاقه آن كه به نظر سنگي و يا چوبي و يا نقوشي برحسته است در دست نيست.


از اين در منقش 400 ساله عكسي در 20/10/1316 تهيه شده است و به نظر خود اين شي قديمي و متعلق به تاريخ كهن قائمشهر از ميان رفته و يا در موزه‌اي در تهران موجود باشد.


بنابر گفته آگاهان كه نسل اندر نسل به عنوان متوليان اين بقعه و حافظان حريم اهل‌بيت(ع) نگران سرنوشت مدفن معصوم‌زاده بودند، محل دفن بدن مطهر امامزاده يوسف‌رضا(ع) داخل يكي از اتاق‌هاي اورژانس اين بيمارستان در فاصله 50 متري از درخت چنار 400 ساله قرار دارد و مردم و زائران نيز به اين درخت به عنوان نماد وجود يك معصوم‌زاده در آن حوالي متوسل مي‌شوند.


هم اكنون تنها 350 مترمربع از فضاي اين بيمارستان پس از سال 1360 سروسامان داده شد و به عنوان امامزاده در اختيار زائران قرار گرفت اما به دليل بي‌توجهي به قداست معصوم‌زادگان كساني كه آگاهي از سرنوشت اين امامزاده نداشتند، وجود اين مكان را خرافه مي‌دانستند، در حالي كه برخي ديگر از مطلعان به بزرگواري و بخشندگي اين معصوم غريب ايمان داشته و براي بهره‌گيري از بركات وجود اين بزرگوار به تنها نشانه‌اي از ايشان تمسك مي‌جويند.


اما از آن سوي، بيمارستان رازي قائمشهر به عنوان يكي از قديمي‌ترين مراكز درماني مازندران در سال 1313 احداث شده است.


اين بيمارستان پس از انقلاب داراي 200 تختخواب بستري و بخش‌هاي مختلف بيمارستاني شد اما در سال‌هاي اخير به دليل تراكم مراجعان به اين مركز و نياز شهرستان قائمشهر به افزايش فضاي بيمارستاني، توسعه آن در نظر گرفته شد.


براساس اين مصوبه مقرر شد بيمارستان جايگزين مركز آموزشي ـ درماني رازي در مكاني ديگر ساخته شود و اين مركز تنها به صورت مركز آموزشي مورد استفاده قرار گيرد.


پرونده رسيدگي به وضعيت اين بقعه و بيمارستان از سال 1373 در محاكم قضايي در جريان است و با گذشت يك دهه از عمر اين پرونده هنوز تكليف نهايي آن مشخص نشده است.


در آخرين راي دادگاه در تابستان سال 87 اعلام شد اين مكان بالغ بر 27 هزار مترمربع وقفي بوده و هيچ گونه ساخت و سازي در اين محوطه تا صدور راي نهايي صورت نگيرد.


در حالي كه پرونده وقفي بودن زمين‌هاي اين بيمارستان و اعلام وجود مدفن مبارك امامزاده يوسف‌رضا(ع) از سوي متوليان اعلام شده زمين كلنگ احداث بيمارستان 278 تختخوابي رازي با اعتبار 28ميليارد تومان در تاريخ 16/11/87 در مكان فعلي به زمين زده شده است.


همانگونه كه گفته شد مدفن اين معصوم در فاصله 50 متري درخت چنار فعلي در يكي از اتاق‌هاي اورژانس و زايشگاه اين بيمارستان است كه هم اكنون عمليات اجرايي ساختمان جديد اين بيمارستان در همين مكان آغاز شده و ماشين‌آلات ساختماني در آن مشغول به كار هستند.


  • مهدی مهدویپاسخ به این دیدگاه 2 0
    دوشنبه 26 تير 1391-0:0

    واقعاً برای دولت و وزارت بهداشت متاسف هستم. البته مسئولین قائمشهر و مردم شهر هم بیخیالن. خدا رحم کنه به این شهر.


    ©2013 APG.ir