سه شنبه 18 خرداد 1389-0:0

پاسخگوی مرگ و میر در بیمارستان ها کیست ؟!

...تا چند سال گذشته قابله ها با توجه به اینکه دارای امکانات روز دنیا نبودند،به ظاهر بهتر می توانستند جان مادر و کودک را باتشخیص به موقع نجات دهند!(در حاشيه حوادث اخير برخي بيمارستان هاي دولتي استان؛يادداشتي از زينب حبيب پور،خبرنگار-بابل)


نبود نظارت بر فعاليت هاي برخی از پزشکان و کادر بيمارستاني با توجه به حوادثی که به وجود می آورند از سوی مسئولان بلند پایه کشوری از جمله وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی-که می تواند به عنوان یک زن از حقوق مادران و کودکان معصوم دفاع کند- کاملا مشهود است.

 اگر وزیر بهداشت و درمان کنوني نتواند از حقوق این مادران دفاع کند،مشخص نيست که فرداروزي، وزیر مرد بتواند این کار را انجام دهد.

تا چند سال گذشته قابله ها با توجه به اینکه دارای امکانات روز دنیا نبودند،به ظاهر بهتر می توانستند جان مادر و کودک را باتشخیص به موقع نجات دهند و اگرمرگ ومیر هایی اتفاق می افتاد گاهی به دلیل بیماری های متعدد و نبود دسترسی به امکانات بوده؛حال با این همه دغدغه و آگاهي بهداشتي و پزشکي مردم و وجود مراکز درمانی و پزشکی با امکانات جديد،برخي کودکان و مادران هنگام زایمان جان خود را ازدست می دهند يا دچار مشکلاتي مي شوند!

یک مادر بیش از 270روز باید منتظر تولد نوزدای باشد که در طول این مدت به عشق آمدنش زندگی کرده اما سرانجام به دلیل تشخیص نادرست پزشکی يا اهمال کادر بيمارستان، آروزهایش به باد فنا مي رود و مسئولان اعم از قضایی و دانشگاه های علوم پزشکی ، به جای دفاع از حقوق خانواده ها از پزشک خود دفاع مي کند ویا اینکه با جملاتی از قبیل "تصمیم گیری با پزشک بود؛ نه بیمارستان "رفع تکليف مي کنند.

جالب اینجاست که هرگاه در نشست های خبری و یا مصاحبه های مختلف از معاونت های بهداشت دانشگاه ها پرسیده می شود که وضعیت مرگ و میر مادران را برای شما توضیح دهند؛ پاسخ می دهند که ما هیچ مورد مرگ و میر مادران را در حین زایمان و امثال آن را در چند سال اخیر نداشتیم و نداریم.

 شاید با این جواب ها می خواهند یا به امتیاز ریشه کنی مرگ و میر کودکان و مادران در حین زایمان دست پیدا کنند و یا کم کاری های خودشان را سیاسی نکنند.

 مردم استان دیروز شاهد "مرگ پیش از تولد نوزاد" ي در بیمارستان آیت الله روحانی بابل بودند و امروز به کما رفتن مادر و نوزاد پسر بیش از 18روز در بیمارستان ولیعصر قائم شهر و فردا ....

 از مسئولان استانی به خصوص جناب مهندس طاهایی استاندارمازندران انتظارمی رود که پیگیر چنین حوادثی در بیمارستانهای مازندران باشند و کم کاریهای بعضی کادرهای درمانی را به حساب دولتمردان ثبت نکنند چراکه همه ما در مقابل تخلفات و عملکرد دیگران باید خود را مسئول بدانیم و خود نیز پاسخگوباشیم در غیر این صورت شاید این دود فردا خدای ناکرده به چشم ما و اطرافیان ما ن نیز برود.

 مردم مازندران امید دارند که مسئولین عالی رتبه استان اقدامات لازم را در جهت رفع نواقص مراکز درمانی و پزشکی دولتی که با اعتبارات دولت اداره می شوند؛ انجام دهند.