يکشنبه 23 خرداد 1389-0:0

ادب مرد به زدولت اوست

...اعضاي شورای شهر ساري باید بدانند نمایندگان مردم در یک مجمع رسمی هستند و قرار نیست پس از انتخاب شدن ، ادب و نزاکت را کنار گذاشته و مانند افراد چاله میدانی صحبت کنند. (يادداشتي از کلثوم فلاحي،خبرنگار-ساري)


از زمان هاي دور ایرانیان همواره بر رعایت ادب تاکید و سفارش داشته اند و اين موضوع در فرهنگ عامه ما نيز جلوه گر است.

ضرب المثل هاي زيادي داريم که محور همه آن ها "ادب"است؛هم چون:"ادب بزرگ ترين سرمايه است"،"ادب مرد به ز دولت اوست"،"زيور ادب بهتر که جلب ذهب"،"ادب سکه اي که هم دهنده وهم گيرنده را غني مي کند" و...به قول صائب:"ادب آب حيات آشنايي است" و به قول عبدالله انصاري"سررشته ملک پادشاهي ادب است".

حال به اين جملات توجه کنيد:"یا شعور ما زیر سوال است و یا شعور پیگیری مسائل را ندارید"،"چنانچه استاندار با اعضای شورا نشست نداشته باشد،در جلسه بعد طوری صحبت خواهم کرد تا مسئولان هر کاری که می توانند با ما بکنند"،" احتیاج به صدقه برخی ها نداریم و بهتر است آقایان در پروژه های شورا دخالت نکنند"،"با آمدن و رفتن اين و آن، استان درست نمي شود و تنگه لته گشاد و پهنه كلا تنگ نمي شود!"

اين ها عرايض برخي از اعضاي شوراي شهر ساري است.بعضي از اعضای شورای شهر مرکز استان با استفاده از الفاظ نامناسب و نامتعارف ، جلسه را ازحالت رسمي بودن خارج مي کنند.

حضور افراد در مجامع رسمی باید باعث رعایت بیشتر آداب ، رفتار و گفتار شود. افراد دارای پست و مقام ، صرف نظر از نوع تربیت خانوادگی ، همواره باید جانب ادب را در محافل و مجالس رعایت کنند تا شان جمهوری اسلامی به خطر نیفتد.

متاسفانه برخی از اعضای پیر و جوان شورای شهر ساری در جلساتی که عصر هر یکشنبه در محل شورا برگزار می شود بدون توجه به رسمی بودن جلسه و البته بدو ن التفات به حضور بانوان ، از الفاظی استفاده می کنند که در شان نمایندگان مردم در شوراها نیست.

 برخی تذکرها به اعضای شورا نیز تا کنون بي فايده بوده و اعتراض کنندگان به این رفتار نامناسب نیز هرچند با عذرخواهی رئیس شورا مواجه بوده اند،این عذرخواهی به تکرار نشدن مساله منجر نشده است.

شورایی ها باید بدانند نمایندگان مردم در یک مجمع رسمی هستند و قرار نیست پس از انتخاب شدن ، ادب و نزاکت را کنار گذاشته و مانند افراد چاله میدانی صحبت کنند.

 من به عنوان خبرنگار ،در حضور چندباره درجلسات شورای شهر، بارها تصمیم به ترک جلسه گرفته ام اما از آنجایی که رسالت تهیه خبر را بر عهده داشته ام ،مجبور شدم در جمع بمانم و حرف هاي تند ونارواي برخي از اعضا را تا انتها بشنوم.

 امید است اعضای شورای شهر ساری الفاظ و رفتار خود را مانند لباس های شیک و اتو کشیده خود ، آراسته نمایند تا موجب دلخوری حاضران نشوند . 

ايميل نويسنده: (falahi.dargahlo@gmail.com)