شنبه 30 مرداد 1389-12:3

جدايي طلب نيستيم

...اگر ایجاد استان های جدید، کار بد و ناپسندی باشد، نباید مسئولان کشوری طی سه دهه، تن به ایجاد ١٢ استان می دادند . (يادداشتي از سيدکريم بنی هاشمیان، دبیر ستاد پیگیری استان جدید در غرب مازندران)


مازندنومه:"رايحه خوش جدايي" عنوان يادداشتي بود که از سيدکريم بني هاشمیان-دبیر ستاد پیگیری ایجاد استان جدید در غرب مازندران-روز 23 مرداد ماه در مازندنومه پخش شد.در آن يادداشت ما مقدمه اي کوتاه را درباره تجزيه طلبي قومي و تاريخچه آن در ايران بيان کرديم و سپس متن يادداشت را انتشار داديم.اينک نويسنده آن مطلب،يادداشت ديگري را براي ما فرستاده و ادعا کرده که سهم خواهي و تفکر تشکيل استاندار جديد در غرب استان،تجزيه طلبي نيست.با وجود اين که چندان با انديشه جدايي خواهي وتجزيه طلبي اين گونه موافق نيستيم،متن نوشتار تازه بني هاشميان از نظرتان مي گذرد.

------------------------

سریال پدرسالار را که ازشبکه ی سراسری سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شد،به خاطر دارید! این سریال زندگی خانواده ی گسترده ی ایرانی را در گذشته به تصویرکشیده بود. در زندگی خانواده ی گسترده ی دیروز پدربزرگ ، مادر بزرگ ، پدر ، مادر ، فرزندان ، عروس ،داماد و ... با هم در یک مکان زندگی می کردند اما رفته رفته خصوصا در زندگی امروزین آن شیوه زندگی اساسا ممکن نیست .

 بی شک عصبانیت و خشونت پدر سالار را در ارتباط با کوس جدایی از طرف عروس خانواده به خاطر می آورید و ... امروزه از آن خانواده ی گسترده در ایران عزیز خبری نیست و پدر سالاری هم یافت نمی شود که عصبی شود و خشونت ورزد!

و اما زمزمه ی جدایی و استقلال غر ب مازندران چیزی شبیه به همین قضیه است . آری دیگر قانون تقسیمات کشوری که در گذشته تدوین شده است ، جوابگوی نیازهای جامعه ی امروزین نیست . مازندران وسیع ، خراسان گسترده  تهران بزرگ سازگار با خواست ها و مطالبات مردمانش  نیستند .

ببینید ١٩ استان در زمان استقرار جمهوری اسلامی ایران پس از سه دهه به ٣١ استان تبدیل شده است. مسلماً با لحاظ دلایلی ١٢ استان جدید ایجاد گردیده و به مجموعه ی استان های کشور افزوده شده است . طبیعتاً به استناد همان دلایل یا دلایل دیگر می تواند استان های بعدی نیز تاسیس شود. به نظرم هرگاه خواست و اراده ی مردمی در منطقه ای مطرح می شود:

اولا- به هر فرد و گروهی مربوط نیست که بیاشوبد .

ثانیا- باید به خواست های منطقی از طریق منطق پاسخ گو بود.

ثالثا- اگر ایجاد استان های جدید، کار بد و ناپسندی باشد، نباید مسئولان کشوری طی سه دهه، تن به ایجاد ١٢ استان می دادند . 
 

آری در راستای توسعه ایران عزیز ، قانون شوراهای اسلامی این اجازه را به شوراهای اسلامی داده است که برای توسعه مناطق و دیارشان برنامه داشته باشد.

و اینک که شوراهای اسلامی غرب مازندران به این نتیجه رسیده اند که برای دست یابی به توسعه ی غرب مازندران باید از مسیر استقلال و ایجاد استان جدید در این پهنه از کشور عزیز عبور کرد باید با خشونت ها و عصبیت های نا روا روبرو شوند؟!

آیا مردم غرب مازندران باید افراد جدایی طلب نام گیرند؟!!

به مردمان غرب مازندران حق بدهید که فکر توسعه دیارشان باشند و از هیچ کوششی دریغ نورزند .

مردمان غرب مازندران باید خود را برای لجاجت های سرسختانه آماده کنند وبعضا  بی ادبی های برخی از افراد که روحیه سرکش دارند و معلوم الحالند را تحمل نموده و با سعه صدر به کار خود ادامه دهند و بیاموزند برای اینکه بزرگ شوند باید از حاشیه ها و مسایل خرد و کوچک بپرهیزند و صرفا  از مسئولان دلسوز و نخبگان جامعه انسانی توجه را به انتظار بنشينند.