جمعه 20 اسفند 1389-16:8

سال تعامل

برخي سايت ها در قضيه بهمن ايثار حساب شده کار کردند/خيلي بد است فردي مدير جايي باشد و از آن منطقه نامزد نمايندگي مجلس شود/يادتان باشد برادر عزيزم آقاي کشاورزيان در رابطه با زباله ي بابل با چه مشکلاتي مواجه شده بود/آقاي اکبري براي نساجي مازندران زحمت فراواني کشيده است اما اين بدان معنا نيست که شهر را پرده باران کنيم و اين کار،کار سخيفي است.(متن و حاشيه هاي نشست مشترک استاندار با مديران رسانه ها)


مازندنومه:سومين نشست هم انديشي مديران و سرپرستان رسانه هاي مکتوب و مجازي مازندران پنج شنبه شب در استانداري مازندران برگزار شد.گزارش ما را از متن و حواشي نشست بخوانيد که به صورت چکيده و سوتيتر تنظيم شده است.

------------------

*حاضران در مراسم که جمعي از مديران رسانه هاي مجازي و مکتوب استان و نيز تعدادي از مديران کل و مديران ستادي استانداري بودند، ابتدا به صحبت ها و گزارش کمال رستمعلي-رييس اداره روابط عمومي وامور بين الملل استانداري و دبير شوراي اطلاع رساني دولت در مازندران-گوش دادند.

رستمعلي ضمن بيان مهم ترين رويدادها و دستاوردهاي اقتصادي و صنعتي استان در سال 89،تصريح کرد:ديدارهاي مردمي استاندار در سال 90 هم چنان ادامه مي يابد.در اين لحظه خبرنگاري به آرامي و براي مزاح گفت:مگر استاندار قرار است سال آينده هم چنان بماند و قصد نامزدي براي نمايندگي را ندارد؟!

*پس از رستمعلي،رييس خانه مطبوعات مازندران گزارش کار داد و در ادامه حاضران خود را معرفي کردند.

*يکي از خبرنگاران ميکروفن را روشن کرد و تذکر داد که چرا مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست حاضر نيست که رستمعلي پاسخ داد:ايشان خواهند آمد و طاهايي نيز افزود:وي در جلسه اي حاضر است و به جمع ما مي پيوندد.استاندار ادامه داد:بنده پاسخگوي همه موارد مطروحه خواهم بود.

*نماينده روزنامه اطلاعات در استان در صحبت هاي خود گفت:برخي مديران دونده نيستند و براي توسعه استان آرام گام برمي دارند.وي افزود:در مسير توسعه استان بايد در کنار توسعه اقتصادي به توسعه فرهنگي نيز اهميت داد.وي اين را هم گفت که مديران بايد خبرنگاران را رفيق شان و در کنار خود بدانند و به عنوان مزاحم تلقي نکنند.

*يکي از خبرنگاران از استاندار خرده گرفت که چرا در زمان حضور رييس جمهوري در مازندران و در جلسه مشترک مديران استان با هيئت دولت،طاهايي از مشکلات استان نگفت و فقط به تعريف و تمجيد پرداخت.البته استاندار زماني که نوبت اظهاراتش فرا رسيد به اين سئوال پاسخ داد و گفت:ما روز قبل در يک جلسه 3ساعت و 45 دقيقه اي مسايل ومشکلات استان را به رييس جمهوري گفتيم و در مسير فرودگاه تا استاديوم متقي هم هر جا پروژه نيمه کاره و مشکلي مي ديدم، يادآوري مي کردم،بنابراين در جلسه روز چهارشنبه نيازي نبود که دوباره به مشکلات استان بپردازم.

*سردبير هفته نامه نسيم دريا از رييس خانه مطبوعات ايراد گرفت که چرا در اين جلسه به ارايه گزارش کار اکتفا کرده و از مشکلات و توقعات مطبوعات نگفته است.وي گفت:تعداد انگشت شماري از مديران با رسانه ها تعامل دارند و بيشتر مسئولان دوست دارند در مصاحبه هاي شان گزارش عملکرد بدهند.کوشکي اين را هم گفت که اغلب مديران با خبرگزاري ها و صدا وسيما مصاحبه مي کنند و با نشريات مکتوب گفت و گو نمي کنند.

*سرپرست روزنامه جام جم در استان گفت:بسته جامع فرهنگي که در استان تبليغ آن مي شود کجاست و چرا رسانه ها از اين بسته خبري ندارند؟او گفت:چرا فقط حرف بسته فرهنگي مي شود کسي تا حالا از محتواي آن بي خبر مانده است؟!

*هادي ابراهيمي-معاون سياسي و امنيتي استاندار-که در يادواره شهدا حضور داشت،با يک ساعت تاخير در نشست حاضر شد.حجت الاسلام ابراهيمي-مديرکل فرهنگ و ارشاد مازندران-نيز دقايقي قبل از هادي ابراهيمي خودش را به جلسه رساند.

*سردبير هفته نامه پيام کشاورز در اين نشست گفت:اين جلسه اگر هم انديشي است چرا به صورت مونولوگ اداره مي شود؟وي پيشنهاد داد در جلسات آتي روش اداره جلسه به شکل ديالوگ و دوطرفه شود.نيازآذري از لزوم تحول اداري در استان و نيز اجراي طرح مقايسه تطبيقي بين مازندران و استان هاي ديگر نيز گفت و از دخالت استانداري و برخي نهادها در انتصاب شهردارها خرده گرفت.در بخش ديگري از جلسه استاندار به اين نقد واکنش نشان داد و گفت:استانداري در انتصاب شهرداري ها دخالتي نمي کند.

وي افزود:شوراي شهر شهردار را معرفي مي کند و ما بر اساس قانون نظارت مي کنيم و گزينه پيشنهادي را با موارد قانوني انطباق مي دهيم.طاهايي براي مثال وشاهد سخن از شوراي شهر ساري نام برد و تصريح کرد:زماني اعضاي شوراي شهر مرکز استان مي گفتند ما هشت نفريم نه هفت نفر،چون شهردار را هم عضوي از شورا و از جنس خودمان مي دانيم،اما الان طرح استيضاح شهردار مطرح شده است.

*سرپرست خبرگزاري فارس در استان به زبان مازندراني حرف زد که طاهايي گفت:چون در اين جلسه خبرنگاران از مناطق مختلف استان دعوت شده اند و مازندران گويش هاي متعددي دارد،بهتر است در اين نشست فارسي صحبت کنيم.اما معافي هم چنان با زبان مازندراني صحبت کرد و گفت:از سرمايه گذار در استان حمايت نمي شود.وي از فردي به نام عظيم زاده نام برد که سرمايه گذاري 40-50 ميلياردتوماني در استان انجام داده اما چون حاضر نبوده زيرميزي بدهد،دچار مشکل شده است.معافي از رواج پديده زيرميزي در استان ابراز تاسف کرد.وي اين را هم گفت که مديران به صدا و سيما توجه بيشتري دارند و در استان از ظرفيت همه رسانه ها استفاده نمي شود.

استاندار در جاي ديگري به برخي موارد مطروحه درباره صدا و سيما اشاره کرد و گفت:من از صدا و سيما خواسته ام که هر جور دلش مي خواهد خبرها را برجسته و عنوان کند.طاهايي افزود:انتظار نداریم همیشه تیتر رسانه ها باشیم ومعتقدم که در رسانه ها به خصوص صدا وسیما بر اساس کار کارشناسی،باید اخبار را دسته بندی ومنشر کنند.

*رستمعليِ در پاسخ به بخشي از صحبت هاي سرپرست خبرگزاري فارس در استان گفت:چند شب پيش استاندار با شبکه خبر گفت و گوي زنده داشت و در آن گفت و گو برخلاف رويه معمول از چند سرمايه گذار از جمله همين عظيم زاده با گفتن نام تشکر کرد.

*لابه لاي جلسه طاهايي چندبار تذکر داد که حاضران کلي گويي نکنند و در صحبت هاي شان با ذکر مصاديق،نام طرف يا دستگاه مربوطه را بگويند تا پيگيري شود.استاندار اين را نيز گفت که تنها قشري که نامه آن ها را بدون امضا هم قبول مي کند،قشر خبرنگار است.

*نماينده نشريه بهنگر گفت:ما از شکايت مديران نمي ترسيم بلکه از خودسانسوري مي ترسيم.وي گفت:گاهي مي ترسيم برخي مديران را نقد کنيم چون به ما آگهي نمي دهند و حتي ما را ديگر به جلسات شان دعوت نمي کنند تا سيب و پرتقال بخوريم!وي گفت:مجبوريم خبرهاي ضعيف روابط عمومي ها را نيز کار کنيم تا آگهي ما قطع نشود.

*پس از اظهارات برخي از مديران رسانه ها حجت الاسلام ابراهيمي-مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران- گفت:اين گونه صحبت ها و جلسات به من احساس راحتي مي دهد و از ان استفاده مي کنم.وي تقاضا کرد که فاصله اين نشست ها کم تر شود.

*در ادامه هادي ابراهيمي به اظهار نظر پرداخت.معاون سياسي و امنيتي استاندار گفت:رسانه ها در سال 89 همکاري خوبي با مجموعه دولت در استان داشتند.

وي در پاسخ به صحبت هاي يکي از حاضران گفت:اسامي دستگاه هايي را که روابط عمومي ندارند به من بدهيد تا پيگيري کنم.ابراهيمي اين را هم گفت که بهتر است در اين گونه نشست ها مصداقي صحبت کنيم و کلي گويي نکنيم و همه را با يک چوب نرانيم.

معاون سياسي استاندار در ادامه از انتصابات در استان دفاع کرد و افزود:بگوييد کدام عزل ونصب بر اساس شايستگي نبوده است؟او انتصابات در دانشگاه پيام نور،مخابرات،ميراث فرهنگي،دانشگاه مازندران،آموزش وپرورش،کانون پرورشي،برق،آب و فاضلاب،پست و...را بر اساس تجربه و لياقت افراد دانست و گفت که انتصابات در استان سياسي نيست و تا حالا ضرورتي وجود نداشت به شبهاتي که در اين زمينه وجود دارد جواب دهد.

وي ضمن بيان اين نکته که استاندار مدير غيربومي را برنمي تابد،ادامه داد:در تمام انتصابات صورت گرفته در استان،مديران بومي بر سرکار قرار گرفته اند و چرا رسانه ها اين قضيه را برجسته نمي کنند؟

رييس شوراي اطلاع رساني دولت در مازندران ضمن اعتراف به اين نکته که اشکالاتي در کار اين شورا در استان وجود دارد از رسانه ها خواست خدمات دولت را برجسته کنند و ضمن تبيين عملکردها،از نقد کلي بپرهيزند.

ابراهيمي سپس به قضيه تعاوني هاي اعتباري اشاره کرد و گفت:برخي سايت ها در قضيه بهمن ايثار حساب شده کار کردند.

*ساعت 10شب و پس از گذشت سه ساعت از جلسه،استاندار شروع به سخن گفتن کرد.وي گفت:اوايل برخي به من گفتند چرا معاون سياسي جوان انتخاب کرده ام؟من هم در جواب گفتم آن موقع که من معاون سياسي و اداري استاندار وقت-مرحوم مجدآرا- بودم،فقط 27 سال سن داشتم و از آقاي ابراهيمي هم کوچک تر بودم؛تازه مرحوم مجدآرا نيز آن موقع 26 سال سن داشت!طاهايي گفت که همان زمان ما استاندار 22 ساله هم داشتيم که آقاي جهرمي-مديرعامل کنوني بانک صادرات-است که استاندار زنجان بود.

طاهايي گفت:من با دغدغه به مازندران آمدم،چرا که قبلا" مي گفتند جايگاه مازندران در مديريت کلان کشور کجاست؟اما الان مطالبات فراتر رفته چون رييس دو قوه مازندراني هستند و در دولت نيز حرف اول را مازندراني ها مي زنند.

وي ضمن نام بردن از استانداران مازندراني همچون:شفقت،قناعت و رهي گفت:احمدي نژاد براي مازندران ارزش قائل است و چند روز پيش هم يک مازندراني استاندار گيلان شد؛اين در حاليست که من چون پدر پدرم گيلاني بود توانستم در آن استان استاندار باشم،اما حالا يک بابلي استاندار گيلان شده است.

استاندار در ادامه به اين نکته اشاره کرد که خيلي بد است فردي مدير جايي باشد و از آن منطقه نامزد نمايندگي مجلس شود.

طاهايي در ادامه به مشکل زباله در استان اشاره کرد و گفت:معضل زباله مربوط به امسال و پارسال نيست.وي افزود:يادتان باشد برادر عزيزم آقاي کشاورزيان در رابطه با زباله ي بابل با چه مشکلاتي مواجه شده بود.

وي تصريح کرد:ما الان سندي را در دولت به ثبت رسانده ايم که از زباله انرژي هاي نو توليد کنيم.

طاهايي در ادامه به شجاعت هاشمي رفسنجاني اشاره کرد و گفت:اما آقاي احمدي نژاد به قول مقام معظم رهبري فردي شجاع و هوشمند است.

وي ضمن اشاره به افزايش قيمت نان در طرح هدف مندي يارانه ها افزود:من سال هاست استاندارم اما در هيچ دولتي اين جور شجاعت نداشتيم.

استاندار در ادامه به قضاياي اخير نساجي در شهرستان قائم شهر اشاره کرد وگفت:به گفته وزير صنايع و وزير کار،آقاي اکبري زحمات زيادي را براي احياي نساجي مازندران کشيده است،اما اين بدان معنا نيست که شهر را پرده باران کنيم و اين کار،کار سخيفي است.

طاهايي در ادامه به قضيه تعاوني هاي مالي اشاره کرد و گفت:موقعي که اين تعاوني ها را ايجاد مي کردند از ما نظر نخواستند،اما حالا که مشکل ايجاد شده از ما انتظار همراهي و کمک دارند.طاهايي افزود:بانک مرکزي در حال ساماندهي تعاوني هاي اعتباريست و هر اقدامي ابتدا تنش هايي به دنبال دارد،اما ساماندهي ضرورت دارد.

در همين حين استاندار به يادداشت يکي از حاضران اشاره کرد و گفت:يکي از شما نوشته مبلغ 7 ميليون تومان در يکي از تعاوني ها حساب دارد و آيا مي تواند به پولش برسد يا نه؟در اين هنگام يکي از جمع حاضر ميکروفن را روشن کرد و به شوخي گفت:کدام خبرنگار است که 7 ميليون تومان پول نقد دارد؟او را به ما معرفي کنيد تا بفهميم اين مبلغ کلان را از کجا آورده؟ حاضران از اين شوخي خنديدند!

*پايان بخش جلسه عيدي طاهايي به مديران رسانه ها بود.وي گفت:پس از نخستين تخصيص بودجه به استانداري ما براي همه رسانه هاي مجازي و مکتوب مبلغي را اختصاص خواهيم داد.در اين هنگام خبرنگاري با صداي بلند گفت:ما به ارشاد اطمينان نداريم و موقع تقسيم کمک مالي،استانداري نظارت داشته باشد.

*به حاضران يک جلد سالنامه تبليغ اهدا شد.يکي از حاضران گفت:بهتر بود براي تبليغ فرهنگ بومي به جاي اين سالنامه به ما سالنامه تبري که اخيرا"منتشر شده اهدا مي کردند.در انتهاي مراسم نيزحاضران به صرف شام پذيرايي شدند.