چهارشنبه 24 فروردين 1390-8:49

پیشنهادي به استاندار؛هم اندیشی با ایده های مردم

... بررسی ماحصل چنین هم اندیشی هایی بیانگر آن است که با توجه به گستردگی و پراکندگی مباحث مطرح شده از سوی حاضران ، نمی توان نتایج مطلوب و کاربردی را متصور بود . (يادداشت عباس مهدوی-روزنامه نگار ساروي-درباره هم انديشي استاندار مازندران با اصحاب رسانه)


چند شب پیش استانداري مازندران در نشستی با حضور مهندس طاهایی ، میزبان جمعی از کارشناسان مسائل اقتصادی و اجتماعی بود تا راهکارهای تحقق پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در استان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد .

تشکیل چنین نشستی برای آگاهی از دیدگاه های کارشناسان اقتصادی و اجتماعی ، بیانگر اعتقاد استاندار مازندران بر خرد جمعی برای توسعه استان است .

مهندس طاهایی در این نشست شبانه ، سه ساعت برای شنیدن نظرات کارشناسان دعوت شده وقت گذاشت . مهم ترین نکات مطرح شده در این نشست در سایت استانداری مازندران درج شده است .

عمده دیدگاه های مطرح شده ، اختصاص به همکاران رسانه ای دارد که سالهاست در عرصه نقد و تحلیل موضوعات مرتبط با توسعه استان قلم می زنند و هر یک به شناخت ارزنده ای پیرامون بیان راهکارهای شتاب بخشیدن به رونق اقتصادی استان دست یافته اند .

 همکاران برجسته رسانه ای که در نشست حضور داشتند ، مطالبی را عنوان کرده اند که سال های متمادی است در قالب های مختلف در رسانه های استان انعکاس داده اند و متأسفانه کمتر و یا هیچگاه مورد لحاظ و توجه قرار نگرفته است .

 بررسی ماحصل چنین هم اندیشی هایی بیانگر آن است که با توجه به گستردگی و پراکندگی مباحث مطرح شده از سوی حاضران ، نمی توان نتایج مطلوب و کاربردی را متصور بود .

دست یابی به شیوه ها و مولفه های تحقق جهاد اقتصادی در عین پیچدگی بسیار ساده و ملموس است و هستند بسیاری از افراد خلاق ، خوش فکر ، کارآفرین که در جامعه ناشناخته اند و هیچکس برای آنان دعوت نامه ای ارسال نمی کند تا آنچه را در چنته دارند رو کنند و ایده های شان را در محضر مدیران ارشد استان مطرح کنند .

میهمانان هم اندیشی با استاندار از چهره های شاخص رسانه ای استان بودند که همواره و در هر لحظه برای بیان دل گویه ها و نقطه نظرات شان رسانه های مکتوب و مجازی استان را در اختیار دارند و می توانند به استاندار ایده رسانی کنند، بنابراین در اقدامی جهادی باید سطح هم اندیشی را به لایه های مختلف اقتصادی و اجتماعی جامعه تسری داد و امکان بهره مندی از اندیشه های خلاق و پویای مغفول مانده در شبکه های اجتماعی را فراهم کرد .

ذکر نمونه ای عینی از دیدگاه های مردمی پیرامون ایجاد تحولات اقتصادی در مازندران می تواند ، اثباتی باشد برای اهمیت هم اندیشی عمومی با آحاد مردم .

چند ماه پیش در جاده کندوان در میهمان پذیری جنگلی که از سوی همکاران رسانه ای غرب مازندران معرفی شده بود ، اقامت کردم .

مدیر این مجموعه ، فضای دلپذیری را در جوار رودخانه و هم نشین با جنگل ایجاد کرده بود . با توجه به اینکه از قبل معرفی شده بودم ، سر صحبت باز شد و زیر یک آلاچیق و توأم با نم نم باران 40 دقیقه ای با مدیر جوان مهمان پذیر گپ زدیم .

او می گفت خرید سوغات شمال توسط گردشگران نقش مهمی در اقتصاد گردشگری استان ایفا می کند . زیتون ، کلوچه ، مربا ، ترشیجات و صنایع دستی در ردیف نخست خریدهای گردشگران جای دارد .

 این جوان فعال در عرصه گردشگری معتقد بود که هم اکنون هزاران نفر در مازندران و در سطحی گسترده تنها به فروش کلوچه هایی مشغولند که محصول کارخانجات پر رونق لاهیجان است و میلیاردها تومان سود را نصیب این واحدهای تولیدی می کند .

وی بر این باور بود که مغازه ها و فروشگاه های مازندران زیتون ، ترشی ، چای و برنج استان گیلان را به فروش می رسانند،در حالی که مازندران خود می تواند تولید کننده این محصولات باشد .

حرفهایش شنیدنی بود . وقتی به فروشگاه میهمان پذیرش نگاهی انداختم ، به صحت گفته هایش پی بردم. هیچ نامی از محصولات مازندران در سوغاتی های شمال به چشم نمی خورد .

 صنایع دستی هم که عرضه می شد به قول یکی از دوستان مربوط به تولید هموطنان چینی بود ! آیا احداث کارخانجات تولید کلوچه در مازندران کار دشواری است؟ صنعتی که برای گیلان و لاهیجان رونق اقتصادی به همراه داشته است .

اگر بازار صنایع دستی مازندران در اختیار هنرمندان و صنعتگران مازندرانی قرار گیرد-که روزگاری نیز این گونه بود- جهاد اقتصادی را در عرصه صنایع دستی استان شاهد خواهیم بود .

هم اکنون هزاران مغازه و فروشگاه در مازندران به فروش آب میوه های" رانی" مشغولند که در عربستان سعودی تولید می شود و میلیون ها دلار ارز را از کشور خارج می کند.

 اگر مازندران در جهادی اقتصادی به قطب تولید آب میوه و کنستانتره کشور تبدیل شود،صدها جوان مازندرانی مشغول به کار شده و کسب کار باغداران استان نیز رونقی قابل توجه خواهد یافت .

 مواردی که برشمردم تنها نمونه هایی از موارد به ظاهر ساده و پیش پا افتاده بود، اما در پس آن تحولات عظیم اقتصادی نهفته است ، که حلقه مفقوده توسعه استان محسوب می شود .

 زمانی می توان از سفر میلیون گردشگر به مازندران خشنود بود و این اقبال را جشن گرفت که بتوان از این فرصت طلایی ، بهترین وبیشترین درآمد اقتصادی را نصیب استان کرد و عرصه کشاورزی و صنعت را نیز جریان بخشید.

و اما پیشنهاد به استاندار مازندران: بهترین و موثرترین شیوه برای بهره گیری از دیدگاه های صاحب نظران و اقشار مختلف مردم که به ایجاد تحولات اقتصادی علاقه مندند طراحی یک فراخوان عمومی است که در یک جمله ساده و بدون آب و تاب نگارشی خلاصه باشد .

 جمله ای نظیر : استاندارمازندران منتظر ایده های ارزشمندشما برای رونق و تحول اقتصادی مازندران پر مهر است .

 آنگاه باید ساز و کاری از طریق ایمل و پست برای علاقه مندان ایجاد کرد تا ایده های شان را به استانداری ارسال کنند .

پس از برسی ایده های ارسالی می توان هم اندیشی با حضور صاحبان ایده های منتخب برگزار کرد و از دستگاه های مرتبط با آن ایده خواست تا با تأکید استانداری برای تحقق آن بکوشند و برنامه های شان را برای اجرایی کردن آن ایده مطرح کنند .

با طراحی سایتی مرتبط با جهاد اقتصادی در مازندران نیز می توان یادداشت ها ، مقالات و تحقیقات چهره های برجسته علمی ، اجتماعی ، فرهنگی و رسانه ای را دریافت کرد و فرصت لازم برای طرح دیدگاه های نخبگان را فراهم نمود . 

ايميل نويسنده: (abbas_mahdavi2009@yahoo.com)