دوشنبه 20 تير 1390-22:31

اي ونه بهار بوم،زرد گل لار بوم...

استاد احمد محسن پور-آهنگ ساز،پژوهشگر موسيقي مازندراني و نوازنده چيره دست کمانچه-پس از عمل جراحي قلب باز و يک هفته بستري شدن در بيمارستان، روز دوشنبه به منزل بازگشت.


به گزارش مازندنومه،احمد محسن پور به علت عارضه قلبی به مدت یک هفته در بیمارستان نیمه شعبان ساری بستری بود که منجر به جراحی قلب باز او شد.

دکتر ضیابخش این عمل جراحی را بر عهده داشت و اين هنرمند برجسته استان و کشور،روز دوشنبه از بیمارستان مرخص شد. حال عمومی وی رضايت بخش اعلام شده است.

محسن پور کيست؟

به گزارش مازندنومه استاد احمد محسن پور به سال 1324 در روستاي قاديکلاي قائم شهر برآمد.در 4-3 سالگي بر اثر بيماري بينايي اش را از دست داد و نتوانست به مدرسه برود و تحصيلات کلاسيک مرتبي داشته باشد؛اما مطالب درسي را با اشتياق از بچه هاي هم سن و سالش مي شنيد و حفظ مي کرد.

او موسيقي را از دوران کودکي آغاز کرد.پدرش و تناني ديگر در قاديکلا لله وا مي نواختند و احمد نيز به تشويق خانواده لله وا زن شد.

يکي از آشناهاي او کمانچه اي خريده بود و تمرين مي کرد.احمد نزد او رفت و با کمانچه آشنا شد.

در سال 1344دوستانش پولي روي هم گذاشتند و ويلوني برايش خريدند و او نزد خودش و به کمک نواهاي راديو ويولن نواز شد.

محسن پور در سال 1353 به عنوان نوازنده ويولن به راديو رفت و سال بعد به عنوان کارمند قراردادي به عضويت گروه موسيقي ملي فرهنگ و هنر وقت درآمد.

مدتي بعد گروه موسيقي محلي فرهنگ و هنر به سرپرستي او شکل گرفت و محسن پور کمانچه دست گرفت و نواخت و نواخت تا رسيد به افتاب ته و بهارمونا و مازروني حال و اساره سو و شوار و بهارانه و ماه تتي و دودوک تيکا و گلگلون و تبري و طالب و زهره و لالايي و چلچلاي سفري و روجا و مم زمون...چندين کنسرت و کار پژوهشي و اينک ناراحتي قلبي و بيمارستان.

احمد محسن پور در سال 1364 فرهنگخانه مازندران را برای آموزش موسیقی و پژوهش در موسیقی بومی مازندران تاسیس کرد و این مرکز تاکنون حدود 120 ساعت موسیقی نواحی مختلف مازندران را گرد آوری کرده است.