چهارشنبه 20 مهر 1390-20:59

حق طبيعي کدام مردم؟!

مازندنومه بررسي مي کند:ريشه اختلاف مرکز بخش شدن دو روستا در قائم شهر؛ ادياني:لاريم،المشیر،باغ دشت و قراخیل و خطیرکلا به شهر تبدیل می شوند/زیرآب و آلاشت به بخش های مستقل تبدیل می شوند/ شیرگاه به شهرستان مستقل با عنوان سوادکوه شرقی تبديل مي شود-شوراهاي منطقه: فرماندار چه منافعي در روستاي قراخيل دارد؟/فرماندار قائم شهر به افکار عمومي و نظر شوراهاي اسلامي منطقه بي توجه است.


بر اساس سياست دولت نهم و دهم در تبديل روستاها به بخش و شهر،پرونده قديمي تبديل روستاهاي منطقه بالاتجن قائم شهر به بخش در دستور کار فرماندار قائم شهر و مسئولان استاني قرار گرفت.

به گزارش مازندنومه،پيرفلک البته نخستين فرمانداري نيست که اين پرونده را به جريان انداخت و به قول خودش بسان آن قبلي ها دوباره پرونده را از جريان خارج کرد.او چند روز پيش به خبرنگار ما گفته بود:"فعلا این موضوع را مانند فرمانداران قبلی از دستور کار خارج کردم!"

آقاي فرماندار در بيان دليل اقدامش گفت:"نزدیک انتخابات است و نمی خواهم کسانی با استفاده از این موضوع ، فضا را مسموم کنند." 

قضيه اما به اختلاف کهنه خطيرکلايي ها و قراخيلي ها برمي گردد؛و بهتر بگوييم اختلاف مردم بيش از30 روستاي همجوار با قراخيلي ها.

در دوره هاي گذشته و اين بار-به گفته مردم منطقه- قراخيلي ها از نفوذ سياسي خود استفاده کردند تا مرکز بخش شود،در حالي که مرکزيت روستاهاي منطقه با خطيرکلا يا باغدشت است.

 در پاسخ به اين ادعا علي پيرفلک به خبرنگار ما گفت:"کارشناسان کشوری ، منافعی اینجا نداشته و مسئول و نماینده ای را نمی شناسند که بر اساس اعمال نظر آنها ، اقدام به انتخاب مرکز بخش کنند و آن ها بر اساس نقطه نظرات کارشناسی شده ، مرکز بخش را انتخاب می کنند."

البته قراخيل روستايي کوچک و معمولي نيست،جاده مناسب،کارگاه هاي توليدي و سورتينگ و  نيز امکانات خدماتي و رفاهي مثل درمانگاه و پزشک و بانک و فروشگاه هاي مختلف و حتي طلافروشي دارد!با اين وجود بيش از 30 شوراي روستاي منطقه بالاتجن نامه نوشتند که با انتخاب قراخيل به عنوان مرکز بخش-بخشي که هنوز ايجاد نشده و به قول فرماندار فعلا در مرحله نخست کارشناسی است-مخالفند.

مخالفان مرکز بخش شدن قراخيل خطاب به استاندار مازندران نوشته اند:

"...به پيوست درخواست هاي گذشته شوراهاي منطقه بالاتجن مبني بر تاسيس مرکز بخشداري در منطقه،متاسفانه تاکنون پاسخ قانع کننده اي به آن داده نشده است.نظر به اهميت مسئله و جلوگيري از هر گونه تنش و اختلاف و درگيري در منطقه به راحتي از خدمات بخشداري بهره مند شوند."

تنظيم کنندگان نامه هشدار دادند که در صورت مرکز بخش شدن قراخيل،مسئولان بايد منتظر تنش  و اختلاف و درگيري باشند.شايد به همين دليل است که فرماندار موضوع را از دستور خارج کرد و اجراي آن را به فرمانداران بعد از خودش سپرد!

در ادامه نامه روساي شوراهاي منطقه سراغ پيرفلک رفته اند:"فرماندار قائم شهر به افکار عمومي و نظر شوراهاي اسلامي منطقه بي توجه است و حتي در حضور نمايندگان شوراي اسلامي 5 روستا مي گويد بنده نيازي به نظر شورا ندارم و مردم بايد مشکلات خود را مستقيما" حل کنند!"

تنظيم کنندگان نامه خطاب به استاندار نوشته اند:"جناب فرماندار چه منافعي در روستاي قراخيل دارند که با ارسال نامه هاي محرمانه و تصويب در جلسه شوراي تامين شهرستان سعي مي کنند علي رغم ميل همه مردم و شوراهاي اسلامي منطقه مرکز بخش را خارج از مرکزيت و دسترسي مردم داير نمايند؟!چرا تاکنون به نامه هاي شوراهاي منطقه پاسخي نداده است؟!"

در پاسخ اين ادعاي نويسندگان نامه،فرماندار به ما گفت: افرادی به نمایندگی از سه منطقه خطیرکلا، قراخیل و باغ دشت به دفتر من آمده و عنوان کرده بوند نظر کارشناسی هرچه باشد تمکین خواهند کرد،اما اکنون که کارشناسان به نقطه مشترک رسیدند ، این افراد زیر حرف شان زده اند.

زير اين نامه مهر و امضاهاي متعددي دارد و نامه علاوه بر اين که به امام جمعه قائم شهر،دو نماينده شهر،معاون سياسي استاندار و مديرکل اطلاعات استان رونوشت شده است،براي فرمانده لشکر 25 کربلا نيز ارسال شده است!

براي پي گيري موضوع به سراغ نماينده مردم منطقه در مجلس نيز رفتيم.

سید علی ادیانی راد در گفت و گو با مازندنومه در خصوص مرکز بخش منطقه ی بالاتجن قائم شهر، اظهار داشت: این بحث ها باید از عقبه ی کارشناسی برخوردار باشد.

 وی افزود: بالاتجن ظرفیت تبدیل شدن به 2 بخش مستقل را دارد چراکه دارای بیش از 40 هزار نفر جمعیت است.

 ادیانی با بیان اینکه در این بخش خیلی زودتر باید اقدام می شد، تصریح کرد: شاخصه های طبیعی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی منطقه بالاتجن بسیار است اما قطعا این منطقه به یک بخش مستقل تبدیل خواهد شد و این حق طبیعی مردم است.

وی با اشاره به اینکه از وزیر کشور تقاضای ارتقای برخی مناطق را داشتم ، ادامه داد: در جویبار بخش لاریم با مرکزیت لاریم تبدیل به شهر می شود و روند کار در حال انجام است و استاندار هم با این موضوع موافقت کرده است.

 ادیانی با بیان اینکه در قائم شهر ها روستاهای المشیر ، باغ دشت و قراخیل و خطیرکلا به شهر تبدیل می شوند، خاطرنشان کرد: در بخش هایی از سوادکوه هم این تقاضا را کردیم که موافقت شد.

وی با اشاره به اینکه زیرآب و آلاشت به بخش های مستقل تبدیل می شوند ، گفت: با رعایت شاخصه هایی در سوادکوه که از مناطق محروم است می توان راه توسعه را در پیش گرفت.

 نماینده مردم قائم شهر ، سوادکوه ، جویبار و کلاکلا با بیان اینکه بخش شیرگاه هم به شهرستان مستقل با عنوان سوادکوه شرقی تبدیل می شود، یادآور شد: کلیج خیل سوادکوه هم تبدیل به منطقه مستقل می شود.

 ادیانی اظهار داشت: طرح توجیهی بخشی از این مناطق آماده شده و مکانیزم این کار از طریق وزارت کشور در دست اقدام است.

چندي پيش به تجمع اعتراضي مردم ولوجا و سوته مياندرود هم اشاره کرديم که هر کدام مرکز بخش شدن را حق خود مي دانستند.بالاخره تصميم بر آن شد زمين حد وسطي را پيدا کنند تا اهالي هر دو روستا را راضي نگه دارند و اختلافات پايان يابد.حد وسط هم گزينه بدي براي رفع اختلافات منطقه نيست.

يادمان باشد که امسال اگر یک بخش بیشتر داشتیم حداقل سه میلیارد تومان اعتبار افزون تری جذب می شد.