شنبه 30 مهر 1390-11:10

20 ميليون سفير زندگي

350 نفر در لیست انتظار پیوند ریه، 300 نفر در لیست انتظار پیوند قلب و 900 نفر هم در لیست انتظار پیوند کبد هستند/400 سفیر زندگی پايه کار در کشور داریم/در اسپانیا از هر هزار نفر 35 نفر اهدای عضو انجام می دهند و این رقم در ایران تنها چهار نفر به ازای هر هزار نفر است/گزارش کلثوم فلاحي-خبرنگار-از نخستین همایش سفیران زندگی-تهران،29 مهرماه 90)


 نخستین همایش سفیران زندگی در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

 معاونت درمان دانشگاه شهید بهشتی در این مراسم اظهار داشت: افراد زیادی در جامعه ما زندگی می کنند که بنا به دلایل خاص نیازمند دریافت عضو هستند.

مسعود یاوری با اشاره به اینکه در حال حاضر 350 نفر در لیست انتظار پیوند ریه قرار دادند،افزود: 300 نفر در لیست انتظار پیوند قلب و 900 نفر هم در لیست انتظار پیوند کبد هستند.

 وی با بیان اینکه تا سال گذشته 2 هزار پیوند کلیه در کشور انجام شد که 100 درصد پيوندها از افراد زنده بود،تصریح کرد: در سال جاری 26 درصد پيوند کليه از طريق افراد مرگ مغزی انجام شده است.

 یاوری با اشاره به اینکه طبق آمارهای رسمی سالانه سه تا شش هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد ، ادامه داد: این موضوع شاید نشات گرفته از آن است که هنوز فرهنگ اهداي عضو در جامعه تبیین نشده است.

 وی یادآور شد: ما پیرو مکتبی هستیم که سرشار از بخشندگی و رحمت است و حضرت علی ع نان شب خود را به کردم مي داد و ایثار می کرد و اگر به منشا دین خود برگردیم موضوع اهداي عضو هم قابل درک خواهد بود.

 یاوری اظهار داشت: اهداي عضوی که دیگر قادر به همراهی جسم نیست کار سختی نیست اما تبیین این قضيه در جامعه نیاز به فرهنگ دارد.

 وی گفت: با آموزش و اطلاع رسانی و همچنین به کمک رسانه ها می توانیم فرهنگ اهداي عضو را در جامعه نهادینه کنیم.

 یاوری با اشاره به اینکه 400 سفیر زندگی پايه کار در کشور داریم که گام های خوبی برداشته اند و جهش ما در سال های اخیر زبانزد است ، تصریح کرد: بايد گام های نهایی را بلندتر برداریم.

 یاوری با بیان اینکه حدود 628 هزار داوطلب اهداي عضو در کشور داریم ،افزود:به تاسی از بسیج 20 میلیونی ، بسیج اهداي عضو و سفیران زندگی ر ا مطرح می کنیم و در پنج سال آینده باید 20 میلیون کارت اهداي عضو داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین اهداي عضو در اسپانیا انجام می شود ، گفت: در اسپانیا از هر هزار نفر 35 نفر اهدای عضو انجام می دهند و این رقم در ایران تنها چهار نفر به ازای هر هزار نفر است.

 یاوری به گروهی اشاره کرد که از اسپانیا برای بازدید به ایران آمده بودند و ادامه داد: آموزش های زیادی از این گروه اسپانیایی دیدیم ولی سفیران زندگی درسی بود که ما به آنها داریم .

*مردم ما فوق العاده هستند

 رئیس واحد پیوند اعضای دانشگاه شهید بهشتی از دیگر سخنرانان مراسم بود. کتایون نجفی زاده گفت: یکی از شگفت انگیزترین چیزهایی که همیشه تحسین می کنم ، سفیران زندگی هستند.

وی سپس از یک معلم جوان اصفهانی گفت که قبل از شروع مراسم به وی گفته « وصیت کرده ام بیمه عمرم پس از من به نیازمندان پیوند داده شود و کپی این وصیت نامه را به شما می دهم تا در جریان این کار باشید".

 نجفی زاده در ادامه اظهار داشت:مردم ما فوق العاده هستند و من مطمئن هستم در آینده نزدیک آمار اهداي عضو ما از اسپانیا هم بیشتر خواهد بود.

 وی افزود: در سایر کشورها اگر اتفاقی برای یک شهروند بیفتد تنها کاری که می کنند این است که به پلیس زنگ می زنند اما یک ایرانی نمی تواند به هموطن خود کمک نکند.

نجفی زاده با اشاره به اینکه هدف ما این است که به بیماران کمک کنیم، گفت: در مورد پیوند کلیه این امکان وجود دارد که پیوند از یک فرد زنده انجام شود اما در مورد کبد،ریه و قلب این امکان وجود ندارد و در اکثریت موارد لازم است که پیوند از یک انسان مرده انجام شود.

 وی با بیان اینکه آمار بدی از فوت شدگان بیماران لیست انتظار پیوند داریم ، خاطرنشان کرد: 25 درصد از بیماران لیست انتظار پیوند اعضا ، فوت می کنند.

نجفی زاده اظهار داشت : در بیمارستان هایی که بخش جراحی اعصاب دارند 6/ 15 درصد و سایر بیمارستان ها 6/7 درصد بیماران دچار مرگ مغزی می شوند.

 وی خاطرنشان کرد: طبق آمارهای غیررسمی سالانه 12هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند در صورتی که 20 درصد این افراد اهداي عضو انجام دهند نیاز بیماران منتظر پیوند اعضا برطرف می شود.

 نجفی زاده با بیان اینکه در دنیا 50 درصد مرگ های مغزی باید اهدا شود، یادآور شد: اما در ایران کمتر از 20 درصد هم اهدا نمی شود.

 وی با اشاره به اینکه در گذشته 73 درصد از مرگ های مغزی برای اهدای عضو رضایت نمی دادند، افزود: این رقم اکنون به 68 درصد رسیده و نسبت به سایر کشورها وضعیت ما خیلی بدتر است و آمارها نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه را اثبات می کند.

 *سفیر،از هر قشر و سنی

مسئول سفیران زندگی واحد پیوند اعضا ، در سخنانی اظهار داشت: واحد پیوند اعضای در سال 83 شکل گرفت .

 مهدیه قاسمی با بیان اینکه در این زمان رضایت خانواده ها برای اهدای عضو عزیزان شان بسیار کم بود، افزود: با توجه به آمار بالای مرگ و میر مردم باید آگاه می شدند که اهدای عضو چگونه انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد کارکنان واحد پیوند اعضا جوابگوی انجام امور نبود، تصریح کرد: دکتر شیعه مرتضی ، طرح سفیران زندگی را مطرح کرد.

 قاسمی با بیان ایکه سفیران ما از هر قشر و سنی هستند و هر کس بر حسب توانایی اش فعالیت می کند، ادامه داد: یک نجار می گفت"من نمی توانم به واحد پیوند بیایم و کمک کنم اما می توانم میزی بسازم و روی آن «اهدای عضو» را حک کنم".

*فرهنگ سازي سينه به سينه اي

 معاونت فرهنگی واحد پیوند اعضا در این مراسم اظهار داشت: با کمک ارگان های فرهنگ ساز ، هنرمندان ، ورزشکاران و به ویژه سفیران زندگی آمار پنج درصدی رضایت اهداي عضو در سال 84 اکنون به حدود 50 درصد رسیده،در حالي که این آمار تا 2 ماه قبل 32 درصد بود.

 امید قبادی با اشاره به اینکه حرکت سفیران زندگی ، حرکتی الهی و انسانی است ، تصریح کرد: اغلب فرهنگ سازی سفیران به صورت سینه به سینه و شفاهی است.

 قبادی اظهار داشت: از مهمترین موارد ضروری این است که خودمان اعتقاد پیدا کنیم که بیمار مرگ مغزی قابل برگشت به زندگی نیست.

وی ادامه داد: تا به این موضوع ایمان نداشته باشیم نمی توانیم فرهنگ سازی را به جان دل انجام دهیم.

 قبادی با اشاره به اینکه مرگ مغزی با چند مکانیزم از جمله ضربه ،خونریزی و تومورها اتفاق می افتد ، یادآور شد: کما دارای چند زیرشاخه است که مرگ مغزی یکی از این موارد است.

 وی گفت: نخستین چیزی که مرگ مغزی را تایید می کند معاینات است که در کشور ما چهار گروه متخصص و یک پزشک پزشکی قانونی این معاینات را انجام می دهند.

 قبادی اظهار داشت: مرگ مغزی مانند نگه داشتن یک مرده در خانه و انتظار برای زنده شدنش است.

*نمی توانم نفس بکشم

چنگیز نجاتی از جمله بیماران در انتظار پیوند است. او با دستگاه اکسیژن به روی صحنه آمد و سخن گفت. نجاتی با بیان اینکه شش سال است که دچار مشکل تنفسی شده و سه سال است که این مشکل شدت یافته ، افزود: روزی 200 کارگر داشتم و مصلای تهران را هم من کار کردم اما امروز نمی توانم نفس بکشم.

 دختر وی هم اظهار داشت: پدر من حتی از این هوا هم نمی تواند استفاده کند و باید از دستگاه اکسیژن کمک بگیرد.

 وی افزود: پدرم از کار ، شادی ها و موقعیت اجتماعی اش دور شده است و هیچکس در سه سال اخیر به یاد پدرم نبوده است.

*دخترم را خواب ديدم

در ادامه مراسم یک بیمار دریافت کننده عضو به صحنه آمد. خانم خلیلی در اسفند سال گذشته تحت عمل پیوند قلب از یک بیمار مرگ مغزی قرار گرفت.

 سهیلا محمدی ، مهماندار هواپیما بود که با یک دل درد ساده به پزشک مراجعه کرد اما مشکل چیز دیگری بود.او دچار مرگ مغزی شد و خانواده اش تصمیم گرفتند اعضای دخترشان را اهدا کنند.

 مادر سهیلا محمدی به همراه خانواده اش در این مراسم حاضر شد. او گفت:نمی خواستم به این مراسم بیایم اما دیشب خواب دیدم دخترم دستم را گرفته و به این سالن آورده است. می دانستم که امروز دخترم در اینجا حاضر است و ما را می بیند و برای همین تصمیم گرفتم به مراسم بیایم.

 وی افزود: دخترم قصد داشت کارت اهداي عضو بگیرد اما فرصت این کار را پیدا نکرد.

 خانم خلیلی که اینک قلب سهیلا محمدی را در سینه دارد، گفت: نمی دانستم قلب چه کسی را دریافت کرده ام.

هفته اول بعد از پیوند،خواب هواپیما می دیدم تا اینکه مادرم به من گفت کسی که عضوش را به تو پیوند زده اند مهماندار هواپیما بود.

 پدران این دو دختر ، اهدا کننده و عضو گیرنده ، سپس دقایقی سخت یکدیگر را در آغوش گرفتند و بسیار گریستند.

حاضران در همایش هم به احترام سهیلا محمدی از جای برخاستند و با تشویق های پی در پی این صحنه های زیبا را همراهی کردند.