دوشنبه 14 فروردين 1391-23:8

فرزانه:اگر یک روز با نوه ام صحبت نکنم،شارژ نمی شوم

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: فوتبالیست بودم/اگر بگویم اولین بار کی عیدی گرفتم،می گویید فرزانه زن ذلیل است/اولین بار از مادربزرگ خانمم عیدی گرفتم/خیلی نوه ام را دوست دارم و اگر یک روز با او صحبت نکنم شارژ نمی شوم/50 هزار تومان به نوه ام عیدی دادم،اما به پسرانم عیدی ندادم/استعدادم بیشتر در ساخت و ساز است/700 تا 800 هزار تومان حقوق می گیرم.


مازندنومه:سیف الله فرزانه-مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران- در گفت و گوی نوروزی خود با رادیو مازندران،به پرسش های گزارشگر رادیو پاسخ داد.چکیده ای از این گفت و گو در زیر آمده است:

*چند سال سن دارید؟

-50 سال

*به نظر می رسد هیکل تان ورزشی است!

-من فوتبالیست بودم و در تیم های مختلف استان بازی می کردم و قهرمانی های زیادی هم به دست آوردم.

*اگر مدیرکل میراث نبودید،دوست داشتید چه کاره باید؟

-من استعدادم بیشتر در ساخت و ساز است،ده سال هم شهردار شهرهای ساحلی بودم.اگر مدیرکل میراث نبودم دوست داشتم در کار عمران و ساخت و سازهای شهری باشم.

*اولین بار کی عیدی گرفتید؟

-اگر بگویم اولین بار کی عیدی گرفتم،می گویید فرزانه زن ذلیل است!آن موقع مدرسه نمی رفتم و اولین بار از مادربزرگ خانمم عیدی گرفتم که تخم مرغ رنگ کرده بود.آن خدابیامرز فامیل پدرم بود.

*تعداد فرزندان تان؟

-سه پسر دارم؛مجتبی(به یاد شهید مجتبی فرزانه)،حسین و مهدی که دانشجو هستند و یک نوه دارم به اسم سوفیا که معنای فرزانه را می دهد.خیلی نوه ام را دوست دارم و اگر یک روز با او صحبت نکنم شارژ نمی شوم و در کارم تاثیر می گذارد.سوفیا 15 ماهه است.

*مگر با بچه 15 ماهه می توان صحبت کرد؟

-من با زبان خودش با او صحبت می کنم.50 هزار تومان هم به نوه ام عیدی دادم،اما به پسرانم عیدی ندادم،چون آن ها کار می کنند.دو تا از پسرانم تا 3-2 شب در فروشگاهی کار می کنند تا خرج دانشگاه شان را دربیاورند.

*چقدر حقوق می گیرید؟

-ما حقوق مان آن قدر نیست که شهریه دانشگاه بچه ها را بدهیم.700 تا 800 هزار تومان حقوق می گیرم اما درآمدهای دیگری داریم،از جمله زمین کشاورزی و مغازه که از پدرم به من رسیده است و اجاره مغازه،کمک خرج زندگی مان می شود.

*در خانه به همسرتان کمک می کنید؟مثلا" خانه تکانی؟

-اگر فرصت داشته باشم کمک می کنم،در واقع از کمک کردن به همسرم لذت می برم اما امسال کمکی نکردم،چون از 6 صبح تا 1 شب در ستاد تسهیلات سفر بودم.امیدوارم بعد از بازنشستگی جبران کنم.

*آیا بلدید کاردستی درست کنید؟

-من در دوران راهنمایی استاد کاردستی بودم.بعد از دوران راهنمایی جذب ورزش فوتبال شدم و بیشتر ورزشی شدم و از کاردستی فاصله گرفتم.بعد هم که دانشگاه و مسئولیت بود.حالا البته صنایع دستی کار اصلی من است و تمام قد در خدمت هنرمندان صنایع دستی هستیم.ما به هنرمندان صنایع دستی وام 5،10 و 15 میلیونی اشتغال زایی می دهیم و این اولویت اول من در سال 91 است.

*برای این کلمه ها شما کلمه ای بگویید:

فرزانه:صبور

پست:بی ارزش در دنیا

مردم:با اعتبار

آینده:ایران

*و حرف دل تان؟

-امیدوارم مردم ما شاد باشند و نگرانی و استرس نداشته باشند.

در بخشی از این گفت و گو،گزارشگر رادیو تلفنی با همسر آقای فرزانه هم گفت و گو کرد:

*آیا آقای فرزانه در خانه به شما کمک می کند؟

-وقتی ایشان با من ازدواج کردند،گفتند:مامانم به من کار زنانه یاد نداده!من هم هیچ وقت از ایشان نخواستم،در واقع انجام کار خانه را بلد نیستند!

*صفت بارز آقای فرزانه در منزل چیست؟

-مهربانی.او به فکر همه هست.

*یک جمله از ته دل تون به  آقای فرزانه بگویید؟

-خیلی دوست شون دارم!