چهارشنبه 26 مهر 1391-7:36

«وارش» بند آمد!

چند پرسش و ابهام درباره جشنواره فیلم وارش/شهرداری بابل قبلا"خیابانی را به نام وارش نامگذاری کرده،چرا دوباره پس از گذشت 9 سال یک خیابان مجدد به نام وارش نامگذاری شده است؟/وارش یک بار در سال 82 بین المللی شده بود،اما مدیر کل ارشاد پس از گذشت 9 سال می گوید ما خواهان بین المللی شدن جشنواره هستیم!


مازندنومه:نوشته زیر را یکی از مخاطبان به نام"نهرینی"فرستاده و ابتدای مطلب نوشته:«مازندنومه به عنوان یک سایت عادل بررسی کند»موضوع به جشنواره فیلم وارش مربوط است که در امروز چهارشنبه در بابل آغاز به کار می کند.اگر در پاسخ سئوال های این مخاطب،مطلبی از کاربدستان جشنواره برسد آماده انتشار آن هستیم.

------------------

هفتمین جشنواره وارش چهارشنبه در بابل برگزار می شود اما هیچ سر و صدایی در شهر نیست.روش غیر حرفه ای و تبلیغ با بلندگوی وانت، آن هم 12 ساعت مانده به افتتاح یک جشنواره در شهر یعنی چه؟ آیا این حرکت باعث نمی شود شان جشنواره ای با این سابقه زیر سوال برود؟

از قرار هیچ گونه دعوت نامه ای برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه ارسال نشده و مراسم افتتاحیه ای نیز وجود ندارد. وزیر ارشاد هم قرار نیست در جشنواره حضور یابد،در صورتی که مدیران جشنواره این موضوع را در بوق و کرنا کرده اند.

 در لیست فیلم های انتخابی نام هیچ فیلمساز شاخصی دیده نمی شود. شنیده شده استاندار هم از نحوه برگزاری جشنواره ابراز نارضایتی کرده است.هم چنین می گویند اداره کل نظارت و ارزشیابی فیلم هایی را که قرار است در جشنواره نمایش داده شود،ندیده و معترض قضیه شده است. 

اما چند پرسش:

1-شهرداری بابل دو بار و در دو دوره مختلف خیابانی را به نام وارش نامگذاری کرده است!با توجه به اینکه نام وارش توسط آقای ملایی رئیسی (شهردار اسبق ) برای یک خیابان گذاشته شده بود،چرا دوباره پس از گذشت 9 سال یک خیابان مجدد به نام وارش نامگذاری شده است؟

2-مشخص نیست چرا سطح هیات داوران جشنواره نسبت به دوره های گذشته این قدر ضعیف است؟سال 82 داورانی چون مهرجویی و زرین کلک و...هم اکنون مهدی پور و هاشم زاده و...که هیچ سابقه ای در حوزه فیلم کوتاه ندارند.در ترکیب انتخاب و داوران جشنواره این دوره نه یک مستند ساز وجود دارد نه یک انیماتور که درباره این بخش ها داوری کند.چرا باید کسانی از بدنه سینما و از حوزه اکران برای فیلم کوتاه و سینمای مستند تعیین تکلیف کنند؟

3-پرسش دیگر آن که مدیر اجرایی جشنواره چه سابقه ای در حوزه فرهنگی دارد؟یا این که چرا جشنواره در 3 روز برگزار می شود یعنی از 26 تا 28 مهر؟چگونه می شود آقایان داعیه توسعه جشنواره را دارند در صورتی که هم تعداد آثار شرکت کننده کمتر از دوره های گذشته بوده و هم تعداد فیلم های انتخاب شده کمتر شده و هم روزهای برگزاری کاهش یافته؟

 4-موضوع نماز و نیایش و دفاع مقدس در جشنواره ای باعنوان فرهنگ عامه یعنی چه؟در صورتی که ما دو جشنواره در ایران داریم باعنوان جشنواره فیلم مقاومت و نماز و نیایش به روایت دوربین که هرساله به خوبی برگزار می شود. این نشان دهنده عدم تمرکز معاونت سینمایی بر جشنواره نیست؟

5-چرا هیچ گونه مصاحبه و گفتگویی با فعالان فرهنگی استان درباره جشنواره نشده؟مگر فیلم سازان و هنرمندان مازندران سفیران فرهنگی استان در سطح ملی نیستند؟ تازه در ترکیب داوران جشنواره حتی یک مازندرانی هم وجود ندارد.

6-جشنواره وارش یک بار در سال 82 بین المللی شده بود، اما آقای ابراهیمی- مدیر کل ارشاد استان- پس از گذشت 9 سال می گوید ما خواهان بین المللی شدن جشنواره هستیم پس آن جشنواره ای که برگزار شده بود،چه بود؟

ایمیل نویسنده: (nahreyni.a.r@gmail.com)