يکشنبه 17 دی 1391-15:43

آشفته بازار تغییرات/جابه جایی مدیر به جای ساماندهی بازار!

در انتقاد از تغییرات اخیر  اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران/ تغییرات اخیر در این سازمان بر اساس اعلام نیاز و درخواست مسئولان ارشد استانی نبوده و معلوم نیست چرابه جای اینکه بازار را سامان دهیم، مدیران مان را جابه جا می کنیم!


مازندنومه:این گزارش به قلم مهدی روحی در روزنامه "دیار سبز" روز یک شنبه منتشر که از سوی او جهت بازنشر برای مازندنومه ارسال شد.

--------------

هر روز که به بازار می رویم با قیمت های متفاوت کالا مواجه هستیم، کالایی که امروز به یک قیمت می خریم، مطمئن نیستیم که فردا هم به همان قیمت روز گذشته باشد.

نوسانات بازار، تقریبا منجر به آشفته بازاری شده که در نهایت، مشتری می ماند و یک بازار نابسامان. بازاری که به گفته ی آدام اسمیت اگر به دست نامرئی خوب سپرده شود و دولت فقط قوانین را اجرا کند، عرضه و تقاضا خود به خود، توازن یافته و بازار هم سامان می یابد.

پس از بحث ادغام وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن و تشکیل سازمان صنعت، معدن و تجارت، به نظر می رسد در عین زمین خوردگی صنایع در استان، بازار هم به حال خود رها شده و نظارتی بر آن نیست و اگر هم نظارت وجود دارد، نظارتی نیست که کارساز باشد و هر فردی در بازار، ساز خود را نزند.

* آشفته بازار تغییرات

در این آشفته بازار نوسانات بازار، تغییر 2 معاونت در سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، که به تازگی اتفاق افتاده، از آن اقدامات است!

 در برهه ای که نیاز داریم صنعت را هل داده و دست بازار را هم بگیریم، دست این مدیر را گرفته و بیرون کرده و دست آن مدیر را گرفته و بر صندلی می نشانیم.

 طی روزهای اخیر سید محمد موسویانی به عنوان سرپرست معاونت امور صنایع و سید مسیب موسوی هم به عنوان سرپرست جدید معاونت توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران منصوب شده اند.

در همین آشفته بازار، هاشم پور به تغییر مدیرانی اقدام می کند که به گفته ی بسیاری از کارشناسان و اهل فن، به خوبی کار می کردند.

 گلچوب -معاون سابق توسعه تجارت خارجی سازمان- توفیقات زیادی در این زمینه داشت و البته آمار هم نشان دهنده ی این موضوع است.

 یعقوبی- معاون سابق امور صنایع سازمان- هم در راستای رشد و توسعه ی صنعت، اقدامات درخور توجهی داشت.

 گفته شده که تغییرات اخیر در سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، بر اساس اعلام نیاز و درخواست مسئولان ارشد استانی نبوده و معلوم نیست چرابه جای اینکه بازار را سامان دهیم، مدیران مان را جابه جا می کنیم!

 البته گفتنی است جلسات تنظیم بازار که پیش از ادغام وزاتخانه ها، به صورت تخصصی برگزار شده و مشکلات بازار را رصد می کرد، امروز از اهمیت چندانی در نزد مدیر کتابدار، برخوردار نیست و به همین دلیل است که امروز شاهد بی ثباتی قیمت بیشتر اقلام در مازندران هستیم و این بی ثباتی بازار مازندران هم نشات گرفته از این موضوع است.

*آن چه نماینده گفت!

 چندی قبل سید رمضان شجاعی -نماینده مردم ساری و میاندرود- در مصاحبه ای در پاسخ به این سوال که آیا تصور نمی‌کنید ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت و معدن اشتباه بوده چراکه صنعت ما زمین خورده بود اما اکنون بازار هم رها شده و افسارگسیخته است ، اظهار داشت: این پیشنهاد را دولت داد و مجلس هم اصل تغییر را تصویب کرد اما اینکه چه وزارتخانه‌هایی با هم ادغام شوند بر عهده دولت بود.

 وی با بیان اینکه من هم قبول دارم در این ادغام نیاز بود که یک وزیر آشنا به مسائل بازرگانی و صنایع انتخاب شود، گفت: اگر فرد قوی و گردن کلفت در راس این وزارتخانه قرار می گرفت می‌توانست امور را هدایت کند.

شجاعی با اشاره به اینکه اصل قضیه را قبول دارم، تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که الان وجود دارد این است که این دو وزارتخانه سنخیتی با هم ندارند و بازار مقوله‌ای جدا از صنعت و معدن است.

 وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی و صنایع و معادن سنخیتی بیشتری برای ادغام داشتند، یادآور شد: اما سنخیت وزارت بازرگانی و صنایع و معادن قابل قبول نیست.

 نماینده مردم ساری و میاندرود خاطرنشان کرد: اگر وزیر قدری در مسند بود می‌توانست تعادل ایجاد کند.

 وی با بیان اینکه ادغام این دو وزارتخانه قابل جبران است اما نه با این وزیر، اظهار داشت: وزیر فعلی ضعیف عمل می‌کند و ما هم اشتباه کردیم.

*آن چه کارشناس گفت

شجاعی معتقد است وزیری که در مسند این وزارتخانه قرار گرفته، ضعیف عمل می کند و ما هم معتقدیم وزیری که در راس، ضعیف عمل می کند، مطمئنا مدیران خوبی هم در استان ها انتخاب نمی کند؛ شاهد مثال این موضوع هم رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران است که در زمینه ی صنعت، در زمینه ی معدن و به طور ویژه در بخش بازرگانی تخصص ندارد.

 اگرچه هاشم پور دارای مدرک دانشگاهی است اما رشته ی تحصیلی او به درد صنعت و بازار ما نمی خورد. در این رابطه با یک کارشناس حوزه بازرگانی گفت و گو کردیم.

او گفت: نخستین چیزی که می تواند در بازار نقش داشته باشد، بحث ثبات و امنیت بازار است و به نظر می رسد امروز، ثبات و امنیت در بازار، مفهوم خود را از دست داده است و این چالش بزرگی است که حوزه بازرگانی را دگرگون کرده است.

 این کارشناس ادامه داد: ما یا در تولید محصولات داخلی خودکفا هستیم که مستلزم امنیت و ثبات است که در حالت تعادل به امورات خود بپردازد هم در تامین مواد اولیه،تامین نقدینگی، شناسایی بازار هدف و ترکیبی از مراودات اولیه تولید بهینه و شبکه مناسب را داشته باشد و یا اینکه کمبود مواد اولیه داریم و باید از ارکانی از شبکه وارداتی که مازاد تولید دارد، استفاده کنیم.

 وی با بیان اینکه امروز بیشترین دغدغه ما این است که نیازها به خوبی برآورد نمی شود، افزود: در مواردی به ناحق شعار جلوگیری از واردات داریم در صورتی که واردات، همیشه مذموم نیست.

 این کارشناس با اشاره به اینکه شرط تجارت، واردات و صادرات است، خاطرنشان کرد: امروز این موضوع به خوبی در جامعه جا نیفتاده است و هر فردی تریبون گرفته و واردات را مذمت می کند،در صورتی که این مسئله صادرات را رونق نمی دهد.

 وی با بیان اینکه تحریم ها هم به شدت، بحث جابه جایی پول و تامین مواد اولیه را تحت تاثیر قرار می دهد، اذعان داشت: بعضی تحریم ها منجر به افزایش محصولات مواد خام و یا مواد نهایی دارد که قیمت تمام شده را افزایش می دهد.

 کارشناس حوزه بازرگانی با اشاره به اینکه نوسانات ارز هم در مسئله بازار تاثیرگذاشته، افزود: همه این موارد، منجر به تلاطم بازار شده است.

 وی در رابطه با ادغام وزارت بازرگانی و وزارت صنعت و معدن، ادامه داد: بازرگانی، موضوعی تخصصی است و صنعت می تواند روال عادی داشته باشد.

 این کارشناس، خاطرنشان کرد: فرآیند و بروکراسی که در بخش صنعت وجود دارد، هرگز به پیچ و خم بازار نمی رسد.

 وی با بیان اینکه در بازار ارکان به هم پیوسته ای وجود دارد، اظهار داشت: چنانچه این ارکان به خوبی مدیریت نشود، قیمت ها روزانه افزایش یافته و هیچکس هم مدیریت نمی کند.

 این کارشناس با اشاره به اینکه احتمالات افزایش و کاهش اجناس و قیمت و نیازسنجی باید در نظر گرفته شود، گفت: با در نظر گرفتن این احتمالات، می توان به سمت توازن بازار رفت و اگر تدبیر مناسب باشد، می توان به این موضوع دست یافت.

وی با اشاره به اینکه ای کاش در حوزه های استانی، ادغام صورت نمی گرفت، خاطرنشان کرد: مدیریت در بحث کلان می توانست واحد باشد اما در استان ها، نه؛ ارکان تخصصی تغییر نمی کرد.

 این کارشناس حوزه بازرگانی در رابطه با تغییر مدیران سازمان صنعتف معدن و تجارت با بیان اینکه تغییرات در نتیجه دیدگاه یک مدیر است، گفت: به نظر می رسد ساختار پیشین سازمان بازرگانی که در سازمان صنعت، معدن و تجارت هم باقی مانده بود، افرادی متخصص بودند و تغییر در مدیریت ها و معاونت ها باید منجر به ایجاد تحول بزرگ و اساسی شود.