پنجشنبه 28 دی 1391-21:57

آقای رئیس جمهور، مسئولیت قانونی ضرب و شتم خبرنگاران با کیست ؟

درباره ضرب وشتم خبرنگاران(یادداشت حقوقی)/وقتی حیات انسان و خبرنگاران، این گونه مورد تعرض و تجاوز قرار گرفته و شکار انسان و خبرنگاران، این گونه آسان و بی قید و بند انجام می گردد، چرا و چگونه باید و می توان به حیات و محافظت از پرندگان حیات وحش و تالاب های بین المللی و منطقه ای، از این پس، دل خوش کرد؟+عکس


مازندنومه؛محمد رضا زمانی درمزاری (فرهنگ)،وکیل پایه یک دادگستری و وکیل سایت مازندنومه:جمعی از خبرنگاران مجاز رسانه ها و خبرگزاری های مازندران و ایران در راستای تکلیف حرفه ای خویش و با رعایت کامل موازین قانونی و صنفی و همراه داشتن کارت خبرنگاری از دستگاه ها و خبرگزاری های متبوعه خود، به منظور بازدید از تالاب بین المللی سرخرود مازندران و تهیه عکس و تصویر مستند از پرندگان مهاجر، در روز چهارشنبه مورخ 27/10/1391 بدانجا عزیمت نموده و در کمال تعجب و ناباوری، به ناگهان دیدند؛ به جای محافظت از محیط زیست و حیات پرندگان- انسان ها و خبرنگاران، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و می توان، به وضوح، شکار انسان و خبرنگاران را در سرخرود یافت! (1)

بنا به اظهار خبرنگار خبرگزاری فارس، با وجود آنکه وی و سایر خبرنگاران در حال ترک محل بودند، به ناگاه مورد تعرض و ضرب و شتم محیط بانان و نزدیک به 20 نفر از اهالی محلی و دارای سلاح و وسایل سرد قرار گرفتند و ضمن مصدوم ساختنِ غیر قانونی آنها، لوازم و وسایل عکاسی آنها نیز به شدت آسیب دیده است(2).

 خبرنگاران مزبور که به خبرگزاری های مهر، جام جم آنلاین، ایرنا و فارس و مازندنومه تعلق داشتند، تعرض و تهاجم محیط بانان مستقر در سرخرود و دیگر اهالی آنجا را،تاسفی غیر قابل توجیه بر پایان آتی حیات وحش و تالاب بین المللی سرخرود یافته که با عدول از موازین حقوقی و قانونی و نقض آشکار نظامات حقوق بشری و رسانه ای،این چنین موجبات تاثر رسانه ها، خبرنگاران و مردم را فراهم آورده اند.

مصطفی کاظمی،عکاس و خبرنگار مازندنومه و فارس

مراجع ذیربط قانونی مسئول نسبت به حفظ محیط زیست سرخرود، محیط بانانِ ناقض قانون و اهالی مهاجم و همراه آنها در ارتکاب به بزه های تاسف بار موصوف، نه تنها باید به مردم و رسانه ها و خبرنگاران محترم پاسخگو بوده، بلکه در مسئولیت قانونی سازمان محیط زیست و محیط بانی منطقه و استان و در نتیجه، مسئولیت قانونی سازمان های مبتوعه و کشوری آنها و ریاست جمهور به عنوان سیادت و ریاست عالیه نسبت به آن مراجع و نیز از حیث مسئولیت قانونی وی بعنوان مجری قانون اساسی و صیانت از حقوق مردم و شهروندان تردیدی نیست.

صرف نظر از وصف کیفری اقدامات محیط بانان و مردان مهاجم به خبرنگاران مصدوم و خون آلود سفر کرده به سرخرود از حیث ایراد صدمه بدنی عمدی و غیر قانونی به آنها، در مسئولیت قانونی آنها از حیث عدم رعایت نظامات دولتی و قانونی و نقض آشکار آنها از سوی آنان نیز نباید تردید نمود؟

 به علاوه، تلاش غیرقانونی و بلاوجه آنها برای اخذ قهری امضا و اقرار خبرنگاران مصدوم از حیث جلب انصراف آتی آنها نسبت به شکایتِ قابل طرح و پیش بینی از سوی آنان نسبت به عملکرد غیرقانونی آنها، همراه با مساعی خلاف قانون آنان برای منتسب ساختنِ غیرواقع مرگ چند قوی نگون بختِ مضبوظ نزد آنها به حضور و اقدام حرفه ای آنها و نیز صحنه سازی های تاسف بار و غیر قانونی در این باره، خود از دیگر مبانی مسوولیت های غیر قانونی آنها بوده که از موجبات تشدید توامانِ مجازات آنها از حیث حقوقی و قانونی نیز محسوب می گردد.

به راستی، اساساً- این سئوال مطرح است مبنای جذب و استخدام محیط بانانِ فاقد صلاحیت علمی و اخلاقی و حرفه ای و عدم هرگونه شناخت و اطلاع آنها نسبت به موازین قانونی و نظامات دولتی چه بوده و با کدامین هدف انجام شده است؟

مسئولیت قانونی و حقوقی تعرض به خبرنگاران و نقض قوانین و ایجاد حاشیه های تاسف بار دیگر و مکرر نسبت به رسانه ها و این صنف خدوم چگونه باید ارزیابی و توجیه گردد؟

چرا و با چه هدفی نسبت به ضرب و شتم عکاسان وخبرنگاران معرفی شده از سوی آنها با ارائه کارت خبرنگاری و طی تشریفات قانونی مربوطه، این چنین برخورد شده است؟

مسئولیت مرگ نامعلوم چند قوی مورد صحنه سازی مهاجمان در حمله به خبرنگاران با کیست و چگونه باید بدان و مراجع ذیربط پاسخگو بود؟ چرا و با چه هدفی، مرگ قبلی قوی های موجود نزد محیط بانان برابر قانون به مراجع مربوطه تا قبل از تعرض به خبرنگاران گزارش نشده است؟

یکی از قوهای مرده که ضاربان بعد از ضرب وشتم خبرنگاران از پستو درآوردند

چرا در کشورهای پیشرفته و دارای حیات وحش غنی یا حتی در آفریقا، خبرنگاران مورد احترام و ستایش بی پایان در تهیه عکس و خبر و آگاه سازی مردم و جهان قرار گرفته و برنامه های تهیه و تولید شده حاصل از آن مانند " شگفتی های حیات وحش و حیات حیوانات و طبیعیت"، همواره پُر بیننده ترین مخاطبان خویش را داشته، اما در ایران، به جای شکار لحظه های حیات وحش و تصویر برداری از طبیعت- خبرنگارانِ رنج آشنای عرصه خبر، فرهنگ و طبیعت- دگر بار، مورد بی مهری قرار گرفته و خود نیز شکار ناقضینِ قانون و صید شکاربانان شده اند؟!

 وقتی حیات انسان و خبرنگاران، این گونه مورد تعرض و تجاوز قرار گرفته و شکار انسان و خبرنگاران، این گونه آسان و بی قید و بند انجام می گردد، چرا و چگونه باید و می توان به حیات و محافظت از پرندگان حیات وحش و تالاب های بین المللی و منطقه ای، از این پس، دل خوش کرد؟

گرچه، اقدام اولیه فرماندار و بخشدار و دادستان محترم محمود آباد در وعده شفاهی احضار ریاست محیط زیست شهرستان و تعقیب مراتب، در پی مراجعه خبرنگاران مصدوم به دادستانی قابل تقدیر بوده، (3) اما ضرورت دارد؛ نظر به اهمیت موضوع و لزوم پیگیری قانونی، سریع و همه جانبه مراتب- نسبت به تعقیب جزائی و قانونی محیط بانان و دیگر مهاجمان به خبرنگاران در آن مراجع و دیگر مراجع قانونی ذیربط تسریعاً، اقدام لازم معمول و گزارش مستند و مقرون به واقعِ مراتب نیز به رسانه ها و مردم، بطور مستمر منعکس شود.

 عدول پزشکی قانونی استان مازندران نیز از پذیرش اولیه مصدومین مزبور، با وجود مشاهده جراحات و صدمات مشهود بر سر و صورت خبرنگاران و عدم توجه به امکانِ از بین رفتن آثار و جراحات وارده و احاله آنها به پزشکی قانونی محمود آباد در آخرین روز هفته جاری(پنج شنبه) نیز تاسف بار بوده و مستوجب مسئولیت می باشد.

تلاش موهِن و غیرقانونی کانون محیط بانی در اعلان گزارش غیرواقع و مسئولیت زای مطروحه و منتشره علیه خبرنگاران و سعی در وارونه جلوه دادنِ واقعیات موصوف، جای تاسف دیگری داشته و نشان از مسئولیت محتوم قانونی آن مرجع به مانند مهاجمین مزبور در این رابطه دارد که در تعقیب قانونی و حقوقی مراتب، یقیناً محل توجه وکلای خبرنگاران مصدوم و مراجع قانونی ذیربط نیز قرار خواهد گرفت (4).

عکس 1:مرد مهاجم و آغازکننده ماجرا(نفر وسط)

عکس 2:مرد مهاجم و آغازکننده ماجرا(در حال درگیری)

 در همین رابطه، محمدعلی الله قلی عضو هیات مدیره کانون محیط بان (NGO) که بدون ارائه هرگونه دلیلِ مُثبت سمت خویش، خود را مسئول تیم حفاظت از قو های مهاجر سرخرود معرفی کرده است؛ ضمن ارسال پیام و کامنت مسئولیت زای خویش بر خبر منتشره در سایت شمال نیوز، با تکذیب غیرواقع مراتب مزبور و بی ارزش جلوه دادنِ اقدام خبرنگاران محترم و تلاش بلاوجه جهت توجیه وضعیت تاسف بار، غیرقانونی و مسولیت زای مذکور، با طرح گزارش خلاف واقع و غیر مستند و نیز سعی در منتسب ساختنِ غیر واقع مرگ قوهای مزبور به خبرنگاران مصدوم و مورد تعرض از سوی محیط بانان و مردم محلی- در اظهار نظر خویش دچار تعارضات و تناقضات غیر قابل انکاری گشته که خود، بر مسئولیت محتوم قانونی وی و همراهان نامبرده خواهد افزود.

نامبرده، گویی هم در مقام مدعی العموم و هم در مقام قاضی شارع، بدون هرگونه صلاحیت علمی، قضائی و قانونی مقتضی، ضمن محکوم و بی ارزش جلوه نمودن حضور عکاسان و خبرنگاران مزبور و تلاش برای وارونه و غیر واقع جلوه دادنِ تعارض و تهاجم غیر قانونی به عمل آمده نسبت به خبرنگاران محترم رسانه ها و نیز انکار و کتمان هدفمندِ حضور و اقدام غیر قانونی محیط بانان متعرض به خبرنگاران، در مقام استنتاج غیرحقوقی دیدگاه خویش برآمده و حتی، آنها را تهدید به شکایت می نماید!

به واقع، اگر خبرنگاران مزبور موجب مرگ غیر واقع قوهای مورد ادعای وی و محیط بانان شده اند، پس، چرا تهدید به شکایت؟! بلکه- تعقیب قانونی آنها، از الزامات و تکالیف قانونی آنهاست و مسامحه و اهمال آنها در این رابطه، خود فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و در نتیجه، علم و عمد محیط بانان و عضو هیات مدیره کانون محیط بانان سرخرود در این رابطه، به ترتیب مزبور، از حیث حقوقی؛ بیانگر اظهارات و ادعاهای نادرست و غیر واقع وی و آنها و شتابزدگی مشهود در اعلام نظرغیر کارشناسی و برخلاف واقع وی داشته که خود، مستوجب مسئولیت قانونی آنها نیز خواهد بود.(5)

 ضمن تکذیب اظهارات و گزارش بی اساس و خلاف واقع نامبرده و تاکید بر مسئولیت قانونی وی و همراهان این عضو هیات مدیره کانون محیط بانان- ضرب و شتم عالمانه و عامدانه تعدادی خبرنگار مجاز و فعالان عرصه رسانه و خبر و نقضِ آشکار و غیر قابل انکار حریم قانونی و حرفه ای آنها و تعرض به حقوق شهروندی، حرفه ای و قانونی آنان، به ترتیب یاد شده فاقد هرگونه توجیه حقوقی و قانونی بوده و علاوه بر مسئولیت قانونی و جزائی عوامل رسمی و محلی مربوطه- استمرارِفعالیت محیط بانی و فعالان مزبور با توسل به روش های موصوف فاقد هرگونه وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از منظر مردم، افکار عمومی و رسانه ها نیز مطرود و محکوم به بطلان است.

بدیهی است عوامل محیط بانی و مردم محلی متعرض به خبرنگاران باید ضمن پذیرش مسئولیت محتوم جزائی و قانونی خویش و تحمل مجازات های قانونی مقرر، در مقام جبران خسارات مادی و معنوی وارده به این خبرنگاران محترم نیز برآمده و از هیجان و تنش به وجود آمده در طبیعت و در بین مردم و رسانه ها، از طبیعت، مردم، رسانه ها و خبرنگاران محترم و خبرگزاری های متبوعه آنها نیز رسماً عذرخواهی نمایند.

 خبرنگاران مزبور نیز حق قانونی خویش را در تعقیب رسمی و قانونی مراتب در مراجع قضائی و قانونی و استفاده از ظرفیت های کامل رسانه ای برای حصول به نتایج نهایی و مجازات عاملین مزبور و ناقضین به قانون و شکنندگان حریم مردم، قانون و طبیعت برای خویش محفوظ خواهند داشت.

منابع و پی نوشت ها :

1- جهنمی به نام سرخرود/ این جا انسان شکار می کنند!، 27/10/1391، سایت مازندنومه، http://www.mazandnume.com/?PNID=V14760

2- سایت شمال نیوز، خبر،  72108، 27 دي 1391 - تاوان سنگین عکاسی از طبیعت : http://www.shomalnews.com/view/72108 و http://www.siasatema.com/prtbszb8.rhbf0piuur.html و افکار نیوز، مورخ 27/10/1391

3-همان، ضرب و جرح عکاسان خبرگزاری ها در مازندران،‌ عصر ایران، کد خبر: ۲۵۲۳۳۱، مورخ ۲۷ دی ۱۳۹۱ و نیز مصاحبه با برخی از خبرنگاران و مدیران سایت های مربوطه.

4-سایت شمال نیوز، همان و نیز مصاحبه با برخی از خبرنگاران و مدیران سایت های مربوطه.

5- همان.

ایمیل نویسنده: nikdadlaw@hotmail.com