پنجشنبه 19 بهمن 1391-0:51

اگر «نقی» نباشد،پس چه کسی باشد؟-حمیدی

مدیرکل صدا و سیمای مازندران گفت:تا یکی دو روز آینده بخش‌های تصویربرداری سریال پایتخت 2 در مازندران به اتمام می‌رسد/‌ اشکالی که برخی به سریال پایتخت می‌گیرند، اشکال عمیق ادبیات مازندران نیست بلکه بخشی احساسات مردم است/«نقی» انسان سالمی است،چرا نقی نباشد؟/خوشحال هستم که لهجه مازندرانی در رسانه ملی مطرح شد.


مازندنومه،کلثوم فلاحی:بهرام حمیدی در بازدید از نهمین نمایشگاه کتاب مازندران، اظهار داشت:‌ استقبال خوبی از نمایشگاه کتاب صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نخستین سالی است که نمایشگاه در این مکان برگزار می‌شود و مکان شناخته شده‌ای نیست، اما مردم علاقه‌مند به کتاب استقابل خوبی داشتند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز مازندران با اشاره به اینکه قشرهای مختلف مردم در نمایشگاه حضور دارند، گفت:‌ بخش عمده مخاطبان نمایشگاه را جوانان تشکیل می دهند.

این مسئول فرهنگی یادآور شد: محل برگزاری نمایشگاه بسیار بهتر از سال قبل است، این مکان حالتی دارد که می‌توانیم بگوییم فضای نمایشگاهی است.

حمیدی افزود: ما هم آنچه که از کتاب نیاز داشتیم توانستیم در این نمایشگاه تهیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه بتوانند این فضا را مهیاتر کنند، نمایشگاه مخاطبان بیشتری را به خود جذب می‌کند و تاثیرگذاری بیشتری دارد.

حمیدی در رابطه با برنامه‌های شبکه تبرستان در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: رادیو و تلویزیون برنامه‌های مستقل در این زمینه دارند و برنامه مشارکتی با اداره کل کتابخانه‌های استان هم داریم.

*چرا نقی نباشد؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با سریال پایتخت 2 گفت:تا یکی دو روز آینده بخش‌های تصویربرداری در مازندران به اتمام می‌رسد.

حمیدی ادامه داد: بخش های عمده‌ای که مربوط به مازندران بود را بررسی کردیم، استاندار مازندران هم در این زمینه حساسیت‌هایی داشت که چند نفر از کارشناسان فرهنگ بومی را معرفی کرد و کارشناسان نشست‌هایی با آقای مقدم و تنابنده داشتند.

وی با بیان اینکه آنها هم علاقه مند بودند که نکند طنز یا مطلبی عنوان شود که در شان مردم مازندران نباشد، اظهار داشت:‌ اشکالی که برخی به سریال پایتخت می‌گیرند، اشکال عمیق ادبیات مازندران نیست بلکه بخشی احساسات مردم است.

حمیدی تصریح کرد:‌ این پیرمرد با وجود مبتلا بودن به بیماری آلزایمر اما مشهد و نماز را در یاد دارد،در حالی که این بیماران، زمان و مکان را تشخیص نمی‌دهند؛ چرا این بخش از سریال را نمی‌بینیم؟

حمیدی افزود: «نقی» شخصیت طناز و منفی نیست که بخواهیم اسمش را عوض کنیم، شخصیتی است که در کنار پدر و همسر و خانواده، حرام و حلال و نزول را تشخیص می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: باید در زمینه فرهنگ دینی و فرهنگ میهنی، جداسازی داشته باشیم.

حمیدی با بیان اینکه «نقی» انسان سالمی است، افزود: چرا نقی نباشد؟ پس چه کسی باشد؟ شخصیت انسان است که آن فرد را نشان می‌دهد نه چیز دیگر.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با سریال پایتخت 2 گفت‌و گوی تلفنی با آقای ضرغامی داشتم و آقای موسوی مقدم، قائم مقام سازمان هم در این رابطه به مازندران آمده بود، اظهار داشت: این حساسیت‌ها را دارند که گفتمانی مطرح نشود که خدشه‌ای به ادبیات و فرهنگ مازندران وارد کند.

حمیدی با بیان اینکه خوشحال هستم که لهجه مازندرانی در رسانه ملی مطرح شد، گفت: لهجه گیلانی، آذری، اصفهانی، لری، کردی و ... در برنامه‌ها داشتیم اما لهجه مازندرانی شناخته شده نبود.‌