جمعه 20 ارديبهشت 1392-10:9

قاليباف؛اميدها و بيم ها

نامه آجدانی به قالیباف/ قاليباف به همان اندازه كه مي تواند رئيس جمهور باشد نمي تواند رئيس جمهور باشد.در چنين شرايطي از اميد و بيم،اميد قاليباف اگر از استراتژي كاشت و برداشت در مناطق مختلف آب و هوايي سياسي و اجتماعي بهره مند نشود به بيم و يأس خواهد انجاميد.


مازندنومه؛لطف الله آجداني،مورخ‏،روزنامه نگار و مدرس دانشگاه:دكتر محمد باقر قاليباف با كارنامه درخشان در عقبه سياسي و اجتماعي خود در قامت يك سردار انقلابي و نيز در كسوت يك شهردار توانا، خلاق ، مقتدر و مدرن ، بدون ترديد يك رئيس جمهور بالقوه است، اما در بالفعل شدن اين رئيس جمهور بالقوه، در جامعه سياسي با ويژگي كوتاه مدت ايران كه در آن هر چيزي ممكن است و هيچ چيزي ناممكن نيست، ترديد وجود دارد.

قاليباف به همان اندازه كه مي¬تواند رئيس جمهور باشد نمي¬تواند رئيس جمهور باشد. در چنين شرايطي از اميد و بيم، اميد قاليباف اگر از استراتژي كاشت و برداشت در مناطق مختلف آب و هوايي سياسي و اجتماعي بهره¬مند نشود به بيم و يأس خواهد انجاميد.


اين استراتژي به قاليباف مي¬آموزد كه باراني باشد كه بداند كجا، به چه اندازه و براي چه كساني ببارد. باراني به همان اندازه كه براي زمين تشنه، رحمت است و خواستني ، براي كسي كه در زير سقف سوراخ شده خانه¬اي نشسته است، زحمت است و نخواستني.

قاليباف هنگامي پيروز است كه در وضع موجود، تبديل به مطالبه ملي ونياز مردم و جامعه براي پاسخگويي به نيازهاي جامعه گردد. هنوز قاليباف به يك چنين نيازي تبديل نشده است.


در صورت عدم امكان حضور سيدمحمد خاتمي و آيت الله هاشمي و اسفنديار رحيم مشايي، هيچ يك از نامزدهاي منسوب يا نزديك به خاتمي و هاشمي و دولت قادر به موفقيت در رقابت-ها نخواهند بود.

در چنان شرايطي رقابت اصلي در ميان جناح¬ها و طيف هاي مختلف اصولگرايان شكل خواهد گرفت. بدون ترديد قاليباف اگر از هوشمندي لازم و كافي براي هزينه نكردن خود بر ضد اصلاح طلبان و دولت برخوردار باشد، علاوه بر به دست آوردن بخشي از آراي سطوح و لايه¬هاي مختلف سياسي و اجتماعي اصولگرايان، قادر به جلب آراي بسياري از اصلاح طلبان به ويژه در لايه¬هاي اجتماعي غيرحزبي آن و نيز گروه هاي اجتماعي غير سياسي يا كمتر سياسي خواهد بود.

ورود قاليباف به پاره¬اي از مباحث غير ضروري ‏خواه در جانبداري از اصول و ارزش ها و خواه در ضديت با اصلاحات و دولت ، آن جا و آن گاه كه رنگ افراطي به خود بگيرد، نه تنها زايد بلكه آراي قاليباف را با چالش اساسي روبرو خواهد كرد.

قاليباف با مخاطبان از جنس¬هاي متفاوت با درجات متفاوتي از آگاهي¬ها و انگيزه¬ها ، دلبستگي¬ها و منافع اهداف متفاوت و حتي مختلف در مردم روبروست. هرگونه گفتمان و رفتاري كه قادر به درك و همزيستي لازمة ايجاد احساس هم زباني و همدلي و همگرايي هر يك از سليقه¬ها و گرايش هاي متفاوت و مختلف مردم با قاليباف نباشد. ميزان آراي قاليباف را با چالش جدي روبرو خواهد ساخت.


قاليباف مي¬تواند و بايد راه پيروزي خود را در گذرگاه نقاط و نكات مشترك لايه¬هاي مختلف اجتماعي جست و جو كند. طرح هر گونه مباحثي در سطح ملي كه بدون توجه به تفاوت¬هاي مخاطبان و حساسيت¬هاي ناشي از آن تفاوت¬ها و پي¬آمدهاي آن در كاهش اقبال عمومي به قاليباف باشد، بايد تبديل به تأكيد بر وجوه مشترك مخاطبان و طرح آن در گستره ملي گردد.

در همان حال با توجه به روان شناسي سياسي و اجتماعي مخاطب، زبان و رفتار سياسي و اجتماعي قاليباف در استان و شهرهاي مختلف بايد از چيدمان متفاوت محلي و استاني برخوردار باشد. اما به نظر مي¬رسد مبلمان زباني و رفتاري قاليباف در سطوح مختلف ملي و محلي ، نيازمند ويرايش است.

چيدمان و مبلمان چهره¬هاي مديريتي و رهبري كننده حزب و تشكل¬هاي منسوب به قاليباف در استان ها و شهرهاي مختلف نيز در مواردي نيازمند تغييرات فوري و اساسي است.

تأكيد بيش از اندازه و غير ضروري بر حضور عيان سرداران و چهره¬هاي نظامي در فعاليت¬هاي قاليباف خواهانه و حضور كم رنگ بسياري از چهره¬هاي شناخته شده و محبوب سياسي، فرهنگي و اجتماعي در عرصة فعاليت¬هاي حزب و تشكل منسوب به قاليباف به ويژه در بعضي از استان ها و شهرها، با ايجاد نگراني و شائبة مترادف دانستن به قدرت رسيدن قاليباف با خطر پيدايش ميليتاريسم سياسي و فرهنگي ، از پاشنه¬هاي آشيل براي قاليباف مي¬تواند باشد؛ زيرا جامعة ايران همواره در ذهنيت تاريخي خود، تجربه تلخي از دخالت اهل شمشير در امور ديواني دارد.

قاليباف براي پيروزي نيازمند برخورداري از آراي متكثر سطوح و لايه¬هاي مختلف اجتماعي است. لازمة برخورداري از اين آرا، اتخاذ تدبير در بردارنده گفتمان و رفتارهاي سياسي و اجتماعي با ظرفيت بالا و كافي براي ايجاد احساس و تفكر همزباني و همدلي اكثريت مردم با قاليباف به عنوان يك نياز است.

بايد با كمك نخبگان و هوشمندان سياسي، اجتماعي و فرهنگي ، فراتر از محدودة فرصت¬هاي موجود و استفاده از آن فرصت¬ها، فرصت¬ها و فضايي ايجاد كرد كه در آن فضا، جامعه ايراني خود را نيازمند مديريت قاليباف بداند.

درك و ساختن اين فرصت¬ها و فضاها با توجه و با رعايت استراتژي كاشت و برداشت در مناطق مختلف آب و هوايي سياسي و اجتماعي براي تبديل قاليباف به يك ضرورت و نياز براي مردم ، خود ضرورتي است كه قاليباف و قاليباف خواهان به شدت نيازمند آن هستند.

*مازندنومه:این نامه به درخواست برخی نزدیکان محمدباقر قالیباف در تشکل مرکزی او نوشته شده است و به قالیباف تحویل داده شد.هدف از نگارش نامه،آگاهی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از دیدگاه های لطف الله آجدانی درمورد موقعیت انتخاباتی اوست.