جمعه 10 آبان 1392-0:43

کمپین گردشگری تدوین شود

در زمینه گردشگری باید کمپینی تدوین و تهیه شود به دور از شعار و مولفه های غیر واقعی، تا در فضایی ملموس و واقع بینانه با رفع چالشها و نقاط ضعف، صنعت گردشگری که در بسیاری از کشورها یکی از آیتم های جذب منابع مالی و در نتیجه رشد و توسعه به حساب می آید، پیشرفت کند.

 


مازندنومه، یادداشت مهمان، مهیار کمانگری: زمانی که ایام تعطیلات می شود، موج عظیمی از سفرهای مسافران به خطه سرسبز مازندران آغاز می شود؛ مسافرانی که با حضور خود، گردش چشمگیر مالی را در بازه های زمانی کوتاه در استان و خصوصاً غرب آن به چرخش در می آورند.

 آمار دقیقی از این تراکنش وجود ندارد، اما با یک حساب سرانگشتی و میزان رفت و آمد مسافران ، رقم چشمگیر مالی به دست می آید که می تواند قابل اعتنا باشد.

به راستی سهم عمران استان از نظر واحدهای مختلف گردشگری در این میزان چقدر است؟ آیا از نظر گردشگر و امکانات گردشگری مانند هتل های مناسب و با امکانات ، مکان های تفریحی و سایر ملزومات،  مازندران با حجم زیاد مسافر، توانسته با استان هایی مانند اصفهان، فارس و همدان رقابت کند؟

 به نظر نگارنده خیر، چون نبود زیر ساخت های مناسب گردشگری سبب شده که سرمایه گذاران کمتر رغبت کنند تا در این عرصه به سرمایه گذاری بپردازند.

 در واقع مازندران به خاطر موهبت خدادادی خود است که در این رقابت قرار می گیرد و نه زیر ساخت های گردشگری و جاذبه های ساخته شده.

 متأسفانه تنها ویلا سازی، رستوران های بین راهی و هتل های ۲ و۳ ستاره نهایت جاذبه های گردشگری غیرطبیعی استان است.( البته اگر از چند مورد فضاهای ساخته شده که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد، بگذریم.)

یکی از موهبت های بزرگ مازندران، جنگل و دریای آن است که تقریباً هیچ بهره مناسب و استانداردی از آن برده نشده و عدم حضور بخش خصوصی باعث شده که این دو جاذبه مهم در صنعت گردشگری برای استان سرسبز مازندران، تنها نقش کاتالیزور را بازی کنند.

 به واقع باید در این زمینه کمپین گردشگری تدوین و تهیه شود به دور از شعار و مولفه های غیر واقعی، تا در فضایی ملموس و واقع بینانه با رفع چالشها و نقاط ضعف، صنعت گردشگری که در بسیاری از کشورها یکی از آیتم های جذب منابع مالی و در نتیجه رشد و توسعه به حساب می آید، پیشرفت کند.

 استان هایی مانند اصفهان و شیراز علاوه بر مسافران داخلی با حجم وسیعی از مسافران خارجی مواجه هستند که در چرخه اقتصادی و اجتماعی آنها متاثر است؛ اما مازندران چه؟

در این مبحث شاید وجود یک فرودگاه مدرن و مجهز تاثیر شگرفی در این گشت و گذار داشته باشد. فعالان عرصه گردشگری و کسانی که به ماندگاری در این عرصه می اندیشند به خوبی می دانند که اکسیژن تنفس در دنیای گردشگری و مسافرت ارائه خدمات مناسب و البته وجود جاذبه های مذهبی،تاریخی و دیدنی می باشد که هر سه رکن در استان ما وجود دارد.

 پس قابل تامل است که مسولان ارشد استان با برنامه ریزی درست و بلند مدت علاوه بر زدودن زنگار بی توجهی به منابع پر اهمیت گردشگری در استان،فضای حضور و تعامل با سرمایه گذاران را در این عرصه فراهم سازند تا با تقسیم بندی حرفه ای گردشگران مذهبی ، تاریخی و فرهنگی ، برای هرکدام ، شاخصه های علمی تعریف کرده و خدمات مورد نیاز آنان را ارائه دهند.

ایمیل نویسنده: WWW.MTKINFO50@YAHOO.COM