شنبه 25 آبان 1392-15:51

آقای استاندار! مازندران را قطب آی تی کنید

به امید ايجاد استانی هوشمند/نمونه‌ی این موضوع در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی درحال توسعه رخ داده است. دره سیلیکون -منطقه‌ای در کالیفرنیای آمریکا که از استان های سرسبز است- همین طور حیدرآباد و پونای هند چند نمونه از مثال‌های مشابه هستند.


مازندنومه؛ رضا اصغری، کارشناس ارشد حقوق عمومی: IT حروف مختصر Information Technology به معني فناوري اطلاعات است.

 شاید کسی را نتوان یافت که بر "حمایت از کار و سرمایه ملی"، "رونق اقتصادی" اعتقاد نداشته باشد. بهبود شرایط کسب و کار و حمایت از بخش خصوصی و دولتی‌زدایی تنها مرهم بیماری اقتصادی کشور است.

 طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، مازندران جزء سه استان انتهایی شرایط کسب و کار می باشد، که این خود به تنهایی نشان از ضعف مدیرت ارشد استانی در حمایت و فراهم آوردن زیرساخت بخش خصوصی استان می دهد.

 چنین شرایطی مهاجرت نخبگان بومی را به خارج از استان یا کشور تسهیل می سازد. امامدیران تازه نفس استانی چه کاری می توانند انجام دهند؟ این سوالی کلیدی است که در این نوشته سعی می شود به آن پاسخ داده شود.

*مازندران به مثابه دره سیلیکون

استان مازندران غیر از گردشکری، پتانسیل دیگری نیز دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مازندران می تواند قطب فناوری ارتباطات و اطلاعات کشور شود.

نمونه‌ای که در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی درحال توسعه رخ داد. دره سیلیکون -منطقه‌ای در کالیفرنیای آمریکا که از استان های سرسبز است- همین طور حیدرآباد و پونای هند چند نمونه از مثال‌های مشابه هستند.

 استانی سبز که می تواند با فناوری سبز به نماد و نشان IT در کشور بدل شود. برخلاف برخی صنایع بزرگ، بسترسازی برای ایجاد یا انتقال صنعت فناوری اطلاعات با سرعت امکان پذیر است.

خوشبختانه بالا بودن تعدد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دارای رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات در مازندران و نیروی آماده به کار فراوانی را برای گسترش این فناوری در استان فراهم آورده است.

 با شناخته شدن استان ما به عنوان شاخص برتر فناوري، دیگر شرکت‌های داخلی و خارجی را به سرمایه گذاری تشویق خواهد کرد.

 تمرکززدایی و کمک به بهبود شرایط زیست محیطی مانند کاهش آلودگی هوای استان‌های پرجمعیت -خصوصا پایتخت- از مزایای این طرح برای کشور است.

*مزیت ها

فناوری اطلاعات، یک فناوری زیرساختی و اثرگذار بر سایر زمینه‌ها مانند تجارت، کشاورزی، صنعت، سلامت و... می باشد.

 کشورهای درحال توسعه مانند هند، چین و مالزی مبنای توسعه خود را بر روی بستر فناوری اطلاعات، قرار داده‌اند.

تسهيل زمینه اشتغال، توسعه صادرات و پیشرفت اقتصاد کشور هند، موجب صادرات 75 میلیارد دلاری صنعت نرم‌افزار در سال مالي 2013-2012 ميلادي شد.

حاشیه سود (مارجین) بالا، تخصصی بودن، ترن اور و گردش مالی بالا، امکان رقابت ساده‌تر با کشورهای پیشرفته، مبتنی بر دانش انسان و اشتغال‌زایی، پاک بودن صنعت، نیروهای فنی ارزان، راه‌اندازی سریع، استقلال و بی نیازی و نبود وابستگی به صنایع دیگر، فناوری پیشرفته، از عوامل جذب سرمایه‌گذار برای صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات است.

 این صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری سخت‌افزاری زیادی ندارد، بلکه بیشتر مبتنی بر تجارت و اقتصاد فکر می باشد.

*کار ساده ای نیست

البته واضح است مدیران استان کار ساده‌ای را در پیش ندارند. كارهايي مانند:

1- مجازي نمودن بايگاني و مكاتبات اداري درون سازماني و برون سازماني (آئين نامه اجرايي تحقق دولت الكترونيك مصوب 15/4/1381 شوراي عالي اداري)

2- فرايندسازي (تصويبنامه «طرح تكريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع در نظام اداري» مصوب 25/1/1381 اصلاحي 4/5/1384)

3- اطلاع‌رساني وظايف و اختيارها (سياست‌هاي كلي شبكه‌هاي اطلاع‌رساني رايانه‌اي مصوب 7/3/1380 مقام معظم رهبري)، در نظام اداري استان، شهرستان‌ها و بخش‌ها

4- قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي مصوب 1389.2.22 براي مشاغل مرتبط با فناوري

 5- قانون حمايت از شركت ها و مؤسسات دانش‌بنيان و تجاري‌سازي نوآوري ها و اختراعات مصوب 05/08/1389 براي شناخت صحيح محققين.

 6-ايجاد پژوهشكده استاني فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي (طبق مصوبه مورخ 29/07/1388 هيأت امنا جهاد دانشگاهي)

 7- تأسيس و توسعه مناطق ويژه علم و فناوري (آيين‌نامه نحوه تأسيس و توسعه مناطق ويژه علم و فناوري كشور مصوب 15/01/1389 هيات وزيران با اصلاحات و الحاقات بعدي)

 8- اختصاص مبلغ بيست ميليارد ريال براي راه‌اندازي پارك علم و فناوري با مشاركت استان به نسبت مساوي طي سال‌هاي 1389 و 1390 (موضوع رديف 2 اين تصويب‌نامه)

 9- اختصاص مبلغ سي ميليارد ريال باي حمايت از توسعه فناوري نانو و ساير فناوري‌هاي راهبردي طي سال‌هاي 1389 و 1390

 10- اختصاص مبلغ چهل و پنج ميليارد ريال براي راه‌اندازي پارك علم و فناوري استان از محل منابع معاونت علمي و فناوري رييس جمهور، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و استان به نسبت مساوي طي سال‌هاي 1390 و 1391 در رديف 6 تصويب‌نامه شماره 222936/45867 تاريخ 6/10/1389 هيات وزيران در استان مازندران

11- صدور مجوز ايجاد مركز تحقيقات فضايي در استان برابر رديف 11 اين تصويب‌نامه

 12- بررسي ايجاد دانشگاه جامع در استان موضوع رديف 13 اين تصويب‌نامه

 13- واگذاري حق بهره برداري از اراضي واقع در قراخيل‚ شهرستان قائم‌شهر‚ استان مازندران جهت احداث پارك علم و فناوري استان به وزارت علوم‚ تحقيقات و فناوري (موضوع تصويب‌نامه شماره 186562/ت46526ك تاريخ 26/09/1391 وزيران عضو كميسيون لوايح تأييد تاريخ ۱۶.۹.۱۳۹۱ رياست جمهوري)

 14- حمايت از برنامه‌هاي آموزشي و فرهنگي نخبگان استان (موضوع رديف 1 تصويب‌نامه شماره 214190/45867 تاريخ 27/9/1389 هيات وزيران در مركز استان مازندران)

15- قانون بهبود مستمر محيط كسب و كار مصوب 16/11/1390

16-سند نقشه جامع علمي كشور مصوب 14/10/1389 شوراي عالي انقلاب فرهنگي

 17- سياست‌هاي كلي اشتغال مصوب 28/4/1390 مقام معظم رهبري

 18- سياست و اولويت هاي پژوهش و فناوري كشور مصوب 08/07/1390 شوراي عالي علوم ‚ تحقيقات و فناوري

 19- تشكيل مركز ملي فضاي مجازي (اساسنامه مركز ملي فضاي مجازي كشور مصوب جلسه مورخ ۳۱/۴/۱۳۹۱ شورايعالي فضاي مجازي)

 20- سياست هاي كلي توليد ملي‚ حمايت از كار و سرمايه ايراني مصوب 19/11/1391 مقام معظم رهبري كه تاكنون تصميم‌گيري شده ولي به نتيجه مناسبي نرسيد. اكنون به دليل سياست غلط، دخالت مفرط دولت، ايجاد مانع، افزايش هزينه‌هاي غيرضرور، ضعف طرح‌ها و خريد مراجع عمومي از خارج استان، بيشتر طرح‌هاي شهرك‌هاي صنعتي استان راكد مانده و موجب ركود اقتصادي شد!

این حمایت‌ها لزوما اقتصادی نبوده بلکه می تواند جنبه سیاسی، اداری و فرهنگی داشته باشد.

*به امید ايجاد استانی هوشمند

 حمایت از بازرگانان، تجار، شرکت‌های فعال در این حوزه منجر به بهبود شرایط کسب و کار و جذب اشتغال فروان در این عرصه می گردد؛ مثل استقلال فعاليت گمركي و تجاري، ايجاد مركز داده‌ها (ديتاسنتر)، معافيت‌هاي مالياتي و بيمه‌اي براي افراد شايسته، تشكيل گروهي براي تدوين طرح جامع مطالعات پژوهشي فناوري در استان براي تبديل به استان ويژه كسب و كار الكترونيك در همه جنبه‌ها از جمله انرژي براي توجيه اقتصادي.

 حمایت‌هایی که در برخی از استان‌ها از بعضي صنایع صورت پذیرفته و موجب ايجاد اشتغال پايدار شد. تا زماني كه اعتبارهاي عمومي عادلانه ميان استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها توزيع نشود، نمي‌توان انتظار رشد متوازن را داشت. به امید ايجاد استانی هوشمند 

ایمیل نویسنده: (rezapost@yahoo.com)